Sycylia z dziećmi- Rezerwat przyrody Vendicari

Gdy zaczęliśmy planować nasz wyjazd na Sycylię, a tak na poważnie zabraliśmy się za to dopiero po zarezerwowaniu noclegów, w oczy rzuciły nam się trzy miejsca: rezerwat Vendicari, rezerwat Cavagrande oraz wąwóz Alcantara znajdujący się nieopodal Etny. Z racji tego, że ostatnio ciągnie nas ku naturze jeszcze bardziej niż zwykle, miejsca te wydały nam się naprawdę kuszące, więc dopisaliśmy je do listy "must see". Nasz pobyt w Calabernardo sprzyjał odwiedzeniu obu rezerwatów, więc na pierwszy ogień wybraliśmy Vendicari.

Gdzieś na szlaku pomiędzy Tonnara di Vendicari, a Calamosche
Rezerwat przyrody Vendicari znajduje się na terenie prowincji Syrakuzy, pomiędzy miejscowościami Noto, a Pachino. Z Calabernardo do rezerwatu mieliśmy zaledwie 20 minut jazdy samochodem. Rezerwat powstał w 1984 roku w celu ochrony kilku niezwykle interesujących stanowisk, zarówno archeologicznych jak i przyrodniczych.

Wejście główne do rezerwatu Vendicari
Na teren rezerwatu Vendicari prowadzi 5 wejść: Eloro, Marianelli, Calamosche, Vendicari (główne wejście) oraz Cittadella Maccari. Zwiedzanie rezerwatu jest bezpłatne. W zależności od naszych preferencji do wyboru mamy trzy szlaki:
* szlak niebieski, zaczyna się przy wejściu Eloro, a kończy na Calamosche, po drodze mijamy trzy malownicze plaże: Eloro, Marianelli i najsłynniejszą Calamosche. Cała trasa ma około 5,5 kilometra.
* szlak zielony, zaczyna się przy wejściu Cittadella Maccari, a kończy przy Tonnara Vendicari. Długość trasy to około 5 kilometrów, wiedzie ona przez najważniejsze obiekty archeologiczne na terenie rezerwatu. Wybierając ten szlak mamy możliwość zobaczenia między innymi pozostałości po bizantyjskich katakumbach.
* szlak pomarańczowy, o długości około 4,5 kilometra, rozpoczyna się przy wejściu głównym, a kończy na Calamosche. Trasa ta daje możliwość nie tylko podziwiania pięknej plaży Calamosche, ale także bagiennych jezior, które zamieszkiwane są przez liczne gatunki ptaków. Po drodze mijamy pozostałości po starej tuńczykarni, do której koniecznie trzeba zajrzeć.

Mapa pochodzi z http://www.vendicari.net/

My zdecydowaliśmy się na szlak pomarańczowy, więc stawiliśmy się przy głównym wejściu około godziny 10:00. Tam też, na poboczu, zaparowaliśmy za darmo nasze auto, najpierw oczywiście uzyskaliśmy na to zgodę pracownika rezerwatu. Potem w drewnianej budce dokonaliśmy krótkiej rejestracji, pan zapisał ilość osób, która wchodzi na teren rezerwatu oraz kraj naszego pochodzenia. Po tych formalnościach ruszyliśmy przed siebie.
Pierwszy postój nastąpił bardzo szybko, już po kilku minutach marszu znaleźliśmy się przy pierwszym z jeziorek "Pantano Grande", a tam czekała na nas mała niespodzianka- stada ptaków. Wypatrzyliśmy flamingi, czarne kormorany, czaple oraz wiele innych gatunków ptaków, a ich obserwowanie umożliwiły nam specjalnie do tego stworzone stanowiska, które w bardzo fajny sposób nas maskowały. Może ciężko w to uwierzyć, ale kiedyś jezioro to służyło do produkcji soli morskiej, a dowodem na to jest osamotniony budynek, po środku Pantano Grande, w którym mieszkali pracownicy saliny.

Jedno ze stanowisk służących do obserwacji ptaków
Kolejnym naszym celem była plaża Vendicari i znajdująca się w jej pobliżu Tonnara di Vendicari. Plaża, na pierwszy rzut oka, może nie wyglądać zbyt zachęcająco, pokryta jest grubą warstwą morskiej trawy zwanej posidonią,  warto jednak wiedzieć, że posidonia rośnie tylko w czystych wodach, więc mimo nieatrakcyjnego wyglądu i nieprzyjemnego zapachu, ma naprawdę olbrzymie znaczenie dla podwodnego świata.

Tonnara di Vendicari i wieża Sveva
Tonnara di Vendicari to ruiny starej fabryki tuńczyka, która powstała w XVIII wieku i działała do 1943.  Przetwarzany w tym miejscu tuńczyk konserwowany był solą z pobliskiej saliny. Tuż obok znajduje się wieża Sveva, której zadaniem było odpieranie pirackich ataków.

Kolejnym naszym celem i zarazem ostatnim punktem naszego programu była przepiękna plaża Calamosche. Zanim jednak tam dotarliśmy minęliśmy po  drodze jeszcze jedno jeziorko "Pantana Piccolo", gdzie także  brodziły flamingi.

Pomarańczowa ziemia cudownie kontrastowała z otaczającą nas zielenią i błękitem nieba. Krajobraz urozmaicały niskie palmy oraz kaktusy. Nie brakowało też czmychających spod nóg jaszczurek. Wiki naliczyła ich prawie 70 !

Z racji tego, że nasza ścieżka prowadziła nas wzdłuż wybrzeża, niejednokrotnie mieliśmy okazję do podziwiania naprawdę przepięknych widoków. Nieśpiesznie szliśmy przed siebie. Pogoda nas rozpieszczała, a słońce przyjemnie przygrzewało.

Flamingowy zawrót głowy

Pantano Piccolo

Czy to naprawdę jesienna pora?

Po 2 godzinach od wejścia na szlak, naszym oczom ukazała się tabliczka "Calamosche", co oznaczało że dotarliśmy na miejsce. Przed nami był jeszcze ostatni odcinek, kilka schodów w dół i mogliśmy oddać się błogiemu lenistwu.

W drodze powrotnej postanowiliśmy się podzielić, Tomek powędrował tym samym szlakiem po auto i zgarnął nas z pod wejścia "Calamosche", do którego udałam się z dziećmi.

Rezerwat przyrody Vendicari jak najbardziej zasługuje na uwagę i ciszymy się bardzo, że znalazł się on na naszej liście. Miejsce jest naprawdę nietuzinkowe i odnosimy wrażenie, że mało popularne, zwłaszcza u polskich turystów odwiedzających te strony. Jeśli ktoś spragniony jest obcowania z naturą, to w rezerwacie Vendicari poczuje się wyjątkowo.

* wejście na teren rezerwatu jest płatne (3e)
* przy wejściu głównym można bezpłatnie zaparkować auto, miejsc jest tylko na kilka aut, nieopodal znajduje się także płatny parking
* na terenie rezerwatu nie ma toalet, źródeł z pitną wodą, więc latem trzeba odpowiednio się do takiej wyprawy przygotować
* ścieżka praktycznie cały czas prowadzi w słońcu, jest niewiele miejsc w których można się przed nim schować
* jeśli mamy ochotę tylko na plażowanie to wybierając się na plażę Calamosche najlepiej wejść na teren rezerwatu przez wejście Calamosche
* na teren rezerwatu nie można wprowadzać zwierząt, zbaczać z wyznaczonych ścieżek, kempingować, śmiecić, używać ognia, czy wjeżdżać samochodami
* wiele cennych informacji można znaleźć na stronie internetowej rezerwatu http://www.vendicari.net