Trzy Korony zimą z dziećmi ze Sromowiec Niżnych

Za każdym razem gdy jesteśmy w Pieninach dopada nas ta sama refleksja, PRZYJEŻDŻAMY TUTAJ ZDECYDOWANIE ZA RZADKO. Dlatego tym razem postanowiliśmy, zamiast jednodniowego wypadu, zafundować sobie pieniński weekend, a naszą bazą wypadową było schronisko PTTK Trzy Korony.

Mglisty poranek pod Trzema Koronami

Co można robić będąc w Sromowcach Niżnych?

Schronisko PTTK Trzy Korony znajduje się w Sromowcach Niżnych, niewielkiej pienińskiej miejscowości położonej tuż nad brzegiem rzeki Dunajec. Jest to idealna baza wypadowa, jeśli mamy w planach zdobycie Trzech Koron, można stąd również wyruszyć na niezapomnianą rowerową przejażdżkę Drogą Pienińską, bądź na spływ tratwami po Dunajcu. Jeśli dysponujemy kilkoma dniami więcej, to będąc w Sromowcach koniecznie powinniśmy podjechać do Niedzicy i zobaczyć tamtejszy zamek, jezioro Czorsztyńskie oraz ruiny zamku Czorsztyn, bądź wyruszyć na niesamowicie widokową rowerową przejażdżkę trasą wokół jeziora Czorsztyńskiego. Warto też odwiedzić Muzeum Pienińskiego Parku Narodowego mieszczące się w Krościenku nad Dunajcem.

Kilka słów o schronisku PTTK Trzy Korony

Największą zaletą schroniska PTTK Trzy Korony jest jego bajeczne położenie. Schronisko znajduje się tuż przy szlaku prowadzącym na Trzy Korony, wokół budynku roztaczają się niesamowite widoki, z okien widać nie tylko szczyt Trzech Koron, ale także przełom Dunajca oraz Tatry, a na pobliskich polanach pojawiają się sarny. Po ilości tropów, które tam widzieliśmy, możemy stwierdzić, że są one stałymi bywalczyniami. Poza tym schronisko jest świetnie przygotowane do przyjęcia rodzin z dziećmi.  Do schroniska można dojechać bez problemu autem, wszystkie pokoje mają swoją własną łazienkę, w toalecie ogólnodostępnej jest przewijak, a w bufecie krzesełka do karmienia. Poza tym specjalnie dla dzieci przygotowano salę telewizyjną, pełniącą także funkcję sali zabaw, na zewnątrz znajduje się niewielki plac zabaw, a zimą dzieciaki mogą skorzystać z sanek. Jeśli jeszcze weźmiemy pod uwagę naprawdę dobre wyżywienie, to możemy być pewni, że nasz pobyt w schronisku będzie bardzo udany.

Schronisko PTTK Trzy Korony

Schronisko PTTK Trzy Korony (szlak żółty)- Przełęcz Szopka (szlak niebieski)- Trzy Korony- Przełęcz Szopka- Schronisko PTTK Trzy Korony

Do Sromowiec Niżnych przyjechaliśmy już w piątek, otrzymaliśmy pokój z widokiem na Trzy Korony. Rano gdy tylko się przebudziliśmy wyjrzeliśmy od razu przez okno, a tu niespodzianka, wszystko dookoła skrywało się za gęstą mgłą. Sytuacja była jednak niezwykle dynamiczna i po godzinie po mgle nie było ani ślady, a wszystkie drzewa, krzaki, trawa były pokryte szronem. W takiej pięknej scenerii, zaraz po śniadaniu, ruszyliśmy w drogę. Zgodnie ze szlakowskazem od Trzech Koron dzieliło nas około dwie godziny marszu. Ze względu na zimowe warunki na szlaku (w wielu miejscach było dosyć ślisko, więc raczki były bardzo przydatne) liczyliśmy się z tym, że podejście może zająć nam trochę więcej, okazało się jednak, że na szczyt dotarliśmy dużo szybciej.

Początek żółtego szlaku

Do Przełęczy Szopka, zwanej także Przełęczą Chwała Bogu, szliśmy zgodnie z oznaczeniami szlaku żółtego, od Przełęczy na szczyt Trzech Koron podążaliśmy za oznaczeniami niebieskimi. Z Przełęczy Szopka roztacza się przepiękna panorama na Tatry i gdy tylko nie wieje, jest to idealne miejsce na pierwszy postój.

Tatry z Przełęczy Szopka

Po krótkiej przerwie na Przełęczy ruszyliśmy dalej. Zanim się obejrzeliśmy znaleźliśmy się pod Trzema Koronami. W sezonie (od 20.04 do 15.11) wejście na platformę widokową jest płatne (6 zł bilet normalny, 3 zł bilet ulgowy w niskim sezonie; 8 zł bilet normalny, 4 zł bilet ulgowy w wysokim sezonie). Jeśli jeszcze tego samego dnia mamy w planach zdobywanie Sokolicy, to uda nam się na nią wejść na tym samym bilecie.

Na Trzech Koronach po raz pierwszy byliśmy w 2009 roku, zanim na świecie pojawiła się nasza córka. Przez te 10 lat nasze wspomnienia nieco zatarły się, więc gdy znaleźliśmy się na szczycie wytrzeszczyliśmy oczy z niedowierzania. Widoki przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Nasza dzielna córa stwierdziła, że naprawdę warto było się tutaj wspinać i my w 100% potwierdzamy jej słowa.

Widoki ze szczytu Trzech Koron

Mimo, że u góry niesamowicie wiało, a temperatura odczuwalna była dużo niższa niż w rzeczywistości, ciężko nam było zejść ze szczytu. Spędziliśmy więc na nim ponad pół godziny. Kolejną przerwę, na gorącą herbatę, zrobiliśmy w znajdującej się przy szlaku wiacie turystycznej.

Do Sromowiec Niżnych wróciliśmy tym samym szlakiem. Jeśli jednak możemy sobie na to pozwolić to warto drogę powrotną trochę zmodyfikować, bowiem z Przełęczy Szopka można też zejść do Krościenka nad Dunajcem, albo na rozwidleniu szlaków Bańków Gronik udać się w stronę Sokolicy i dopiero stamtąd podążyć do Krościenka. Trasę tę polecamy jednak w porze letniej, bo jest  ona dużo bardziej wymagająca.

Po powrocie do schroniska znaleźliśmy jeszcze czas na sanki i wygłupy na śniegu, a także na wieczór z grami. Na drugi dzień udaliśmy się na spacer po okolicznych pagórkach, podczas którego śledziliśmy sarnie tropy i nawet udało nam się ujrzeć trzy sarenki, mimo że całkiem nieźle się kamuflowały.

Weekend w Pieninach minął nam bardzo sympatycznie, na co złożyła się piękna pogoda, niesamowite widoki oraz fantastyczna wędrówka na Trzy Korony. Znów jednak wyjechaliśmy stąd z uczuciem niedosytu, więc nie pozostaje nam nic innego jak zaplanować kolejny wypad ;-)