Starościńskie Skały ze Strużnicy z dzieckiem

W Rudawy Janowickie zawsze wracamy z olbrzymią przyjemnością. Swoją przygodę z Rudawami Janowickimi rozpoczęliśmy od słynnych Kolorowych Jeziorek, potem był Skalnik- najwyższy szczyt tego pasma górskiego, Ostra Mała, Sokolik Duży oraz Krzyżna Góra. Nadeszła więc pora na kolejne fantastyczne miejsce, czyli Starościńskie Skały, dokąd wyruszyliśmy ze Strużnicy.

Starościńskie-Skały-Strużnica

Strużnica (szlak żółty)- Strużnickie Skały (szlak niebieski)- Rozejście szlaków (szlak niebieski oraz czarny)- Starościńskie Skały, rozejście szlaków (szlak czarny)- Starościńskie Skały (punkt widokowy)- Rozejście szlaków pod Starościńskimi Skałami (szlak czarny)- Strużnica

Do Starościńskich Skał można dotrzeć w następujący sposób:

* szlakiem żółtym, następnie niebieskim i czarnym ze Strużnicy przez Strużnickie Skały
* szlakiem czarnym ze Strużnicy
* szlakiem żółtym, następnie niebieskim i czarnym z Janowic Wielkich
* szlakiem niebieskim, następnie czarnym z Przełęczy Karpnickiej
* szlakiem zielonym, następnie czarnym, niebieskim i ponownie czarnym z Janowic Wielkich przez ruiny zamku Bolczów

Strużnickie Skały

Odcinek szlaku niebieskiego pomiędzy Strużnickimi a Starościńskimi Skałami
Ostatnie metry przed Starościńskimi Skałami
Starościńskie Skały

Gdzie zaparkować samochód idąc do Starościńskich Skał ze Strużnicy z dzieckiem?

U wylotu na szlak znajduje się duży, darmowy parking (GPS: 50.840858, 15.886808). Ustawiono tam również kilka stołów oraz tablicę informacyjną.

Odcinek szlaku czarnego do wnętrza Starościńskich Skał
Skała Marianny

Wnętrze Starościńskich Skał

Opis szlaku ze Strużnicy do Starościńskich Skał z dzieckiem

Do Starościńskich Skał prowadzi kilka szlaków, my jednak najbardziej lubimy takie trasy, które pozwalają zatoczyć pętlę, a więc w przypadku Starościńskich Skał wybór był prosty. Zdecydowaliśmy się na szlak, który swój początek ma we wsi Strużnica, która położona jest na terenie Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Do góry powędrowaliśmy szlakiem żółtym, w pierwszej kolejności zdobywając Strużnickie Skały, a w dół zeszliśmy szlakiem czarnym. Cała pętla ma długość 5 kilometrów, a czas przejścia szacowany jest na niecałe dwie godziny, nam wraz z postojem na Lwiej Górze, na której mieszczą się Starościńskie Skały wędrówka zajęła 3 godziny.

Punkt widokowy

Po dojechaniu do Strużnicy i po zaparkowaniu auta ruszyliśmy przed siebie zgodnie z oznaczeniami czarnego i żółtego szlaku. Przeszliśmy przez mostek nad Karpnickim Potokiem i dotarliśmy do rozwidlenia szlaków. Interesujące nas żółte oznaczenia odbijały w lewo, a więc poszliśmy zgodnie z nimi. Pierwsze kilkaset metrów szliśmy przed siebie łagodnie prowadzącą nas ścieżką. Gdy dotarliśmy do granicy lasu rozpoczęło się podejście w kierunku Strużnickich Skał.

Widoki ze Starościńskich Skał

Platforma widokowa

Strużnickie Skały osiągnęliśmy po 30 minutach od opuszczenia parkingu. Położone pomiędzy drzewami olbrzymie skalne bloki od razu przykuły naszą uwagę, a intensywna zieleń mchów oraz brązowa ziemia dodawały temu miejscu bliżej nieokreślonej magii. Stąd już kilka minut dzieliło nas od szlaku niebieskiego. Po wkroczeniu na niego nasza trasa na na kilka minut wypłaszczyła się i wędrowaliśmy szeroką, leśną drogą. Końcówka znów była bardziej wymagająca, szlak podchodził bardziej stromo pod górę, ale zanim się obejrzeliśmy, stanęliśmy u podnóża Starościńskich Skał. Na pierwszy rzut oka wydały nam się one zupełnie zwyczajne, było to jednak mylne wrażenie. Wystarczyło pójść w ich głąb, zgodnie ze szlakiem czarnym, by odkryć, że jednak są nadzwyczajne. Szybko przekonaliśmy się, że to najciekawsze miejsce w jakim byliśmy na terenie Rudaw Janowickich.

Starościańska Igła

Zejście szlakiem czarnym do Strużnicy
Starościńskie-Skały-Strużnica

Po pierwsze na terenie Starościńskich Skał można liczyć na genialny punkt widokowy, na który można dostać się po wykutych w kamieniu stopniach, które powstały na życzenie Wilhelma Hohenzollerna w XIX wieku. Z góry rozpościera się bajeczny widok na Karkonosze, Kotlinę Jeleniogórską oraz na Rudawy Janowickie. Po drugie Starościńskie Skały to liczne, fantazyjne bloki skalne, pomiędzy którymi są wąskie przejścia, szczeliny, skalne półki, a więc można nieco wśród nich pobłądzić. Na jednej z nich można dostrzec pozostałości po napisie "Mariannenfels", czyli Skała Marianny, napis ten stworzono na cześć żony Wilhelma. Po trzecie nie brakuje tam miejsc, z których można podziwiać kolejną porcję znakomitych widoków. I ku naszej uciesze przez większą część czasu byliśmy tam zupełnie sami, a zabawiliśmy tam około godziny.

Widoki z czarnego szlaku
Widok na Sokolik oraz Krzyżną Górę

Po wznowieniu wędrówki ruszyliśmy w dół trzymając się czarnych oznaczeń szlaku. Początkowo wędrowaliśmy lasem, mijając kolejne skalne bloki, potem drzewa nieco się przerzedziły, a przed nami wyrosła panorama Karkonoszy oraz Rudaw Janowickich. Musimy szczerze przyznać, że widok ten totalnie nas zachwycił. Tym bardziej cieszyliśmy się, że postanowiliśmy zatoczyć pętlę. Trasę w dół pokonaliśmy dość sprawnie, choć podczas schodzenia zboczem góry ścieżka miejscami była wąska, stroma i piaszczysta, a więc dobre buty to podstawa. Ostatnie kilkaset metrów znów było lekkie i przyjemne. Najpierw krótki odcinek szeroką leśną, drogą, a potem zupełnie płasko drogą wzdłuż polany. Po niecałej godzinie byliśmy ponownie na parkingu, jednogłośnie stwierdzając, że była to bardzo udana wycieczka.

Ostatni odcinek czarnego szlaku prowadzącego do Strużnicy
Starościńskie-Skały-Strużnica

Starościńskie Skały zrobiły na nas olbrzymie wrażenie. Było tajemniczo, malowniczo, interesująco i bajecznie, a ciemne niebo i soczysta zieleń potęgowały nasze pozytywne odczucia.