Sokolik Duży w Górach Sokolich- Sudety z dziećmi

Za każdym razem gdy jesteśmy na Dolnym Śląsku staramy się pojechać w tamtejsze góry. Zazwyczaj wybieraliśmy Karkonosze, ale przy okazji zdobywania Korony Gór Polski odkryliśmy, że w pobliżu Karkonoszy są jeszcze inne malownicze pasma górskie, które wzbudziły nasze ogromne zainteresowanie. Jednym z takich pasm są Rudawy Janowickie, z którymi polubiliśmy się bardzo szybko.

Schronisko Szwajcarka (szlak czerwony)- Husyckie Skały (szlak czerwony)- Przełączka (szlak czerwony)- Pod Sokolikiem (szlak czerwony)- Sokolik- Przełączka- Schronisko Szwajcarka

W Rudawach Janowickich po raz pierwszy byliśmy wspólnie kilka lat temu, a naszym celem były wówczas Kolorowe Jeziorka. Ponownie w tą część Sudetów udało nam się wrócić na początku 2020 roku, gdy zdobywaliśmy Skalnik. Przy okazji trafiliśmy na fantastyczny punkt widokowy znajdujący się na Ostrej Małej i to właśnie tam rozpoczęła się nasza fascynacja tym pasmem górskim.

Gdy los znów nas skierował na Dolny Śląsk od razu zaplanowaliśmy wypad w Rudawy Janowickie, a konkretnie postanowiliśmy wejść na Sokolik Duży będący częścią Gór Sokolich. Jedno z nas było już na tym szczycie jako dziecko, podczas szkolnego rajdu kuratoryjnego, więc nadarzyła się świetna okazja, by zweryfikować swoje wspomnienia.

Na Sokolik Duży postanowiliśmy dotrzeć szlakiem czerwonym rozpoczynając swoją wędrówkę pod schroniskiem Szwajcarka. Na szlaku stawiliśmy się już przed 9:00, w obawie, że później może być dość tłoczno, dzięki temu udało nam się skorzystać z parkingu znajdującego się pod samym schroniskiem. Szlak na Sokolik nie jest długi, dojście do celu nie powinno zająć więcej niż 40 minut. Nam wyszło nieco dłużej, około godziny, ale nasz synek od samego początku wędrował na własnych nóżkach, co wiązało się ze zbieraniem wszystkich napotkanych po drodze kamieni.

Gdy dotarliśmy do rozwidlenia szlaków, gdzie czarne oznaczenia odbijały na Krzyżną Górę naszą uwagę przykuły Husyckie Skały. Zdecydowanie warto się przy nich zatrzymać, zwłaszcza gdy towarzystwa dotrzymują nam dzieci. Błądzenie pomiędzy skalnymi formacjami to świetna zabawa, a przy okazji można wejść na znajdujący się tam punkt widokowy, z którego można ujrzeć jak na dłoni szczyt Sokolika.

Po minięciu Husyckich Skał czekał nas krótki odcinek prowadzący w dół, potem aż do rozwidlenia szlaków pod Sokolikiem ścieżka biegła łagodnie przed siebie i dopiero na kilka minut przed szczytem zaczęło się podejście, z którym nasz najmłodszy dzielnie się zmierzył. Po dotarciu do celu od razu wdrapaliśmy się na punkt widokowy znajdujący się na Sokoliku i jak szybko na niego weszliśmy, tak szybko stamtąd uciekaliśmy ;) Okazało się, że piękne widoki przyciągają w to miejsce nie tylko turystów, ale także olbrzymie ilości mrówkopodobnych, latających owadów. Takiego zatrzęsienia nie widzieliśmy nigdy. Dopiero za trzecim podejściem udało nam się wejść na najwyższą platformę, bo akurat wtedy rój owadów przesunął się nieco w bok.

Widoki ze szczytu Sokolika okazały się naprawdę malownicze, więc warto było podejmować kolejne próby, by je zobaczyć. Przede wszystkim naszym oczom ukazała się rozległa panorama na Karkonosze, ale oczywiście mogliśmy też podziwiać piękną Kotlinę Jeleniogórską.

Przed obraniem drogi powrotnej pokręciliśmy się jeszcze w pobliżu szczytu podziwiając znajdujące się tam formacje skalne, a następnie tą samą trasą wróciliśmy do schroniska Szwajcarka. Z racji tego, że w planach mieliśmy jeszcze kilka innych miejsc, po kilkuminutowej przerwie pod schroniskiem ruszyliśmy w dalszą podróż.

Sokolik Duży znajdujący się w Górach Sokolich, które są częścią Rudaw Janowickich, to idealne miejsce na wypad z dzieckiem. Szlak na Sokolik nie jest długi, ani wymagający, a mijane po drodze formacje skalne stanowią dodatkową atrakcję. Widoki z Sokolika robią bardzo dobre wrażenie, więc zdecydowanie warto to miejsce odwiedzić.

* najkrótszy szlak na Sokolik Duży, oznaczony kolorem czerwonym, zaczyna się pod schroniskiem Szwajcarka
* na Sokolik można dotrzeć również szlakiem zielonym, a następnie czerwonym z Wojanowa
* pod schroniskiem znajduje się parking, opłatę należy uiścić w schronisku, jest tam jednak niewiele miejsc, więc bardzo szybko się on zapełnia
* drugi parking znajduje się na Przełęczy Karpnickiej
* szlak na Sokolik Duży nie jest długi, ani wymagający, według nas to idealny szlak, by zachęcić młodsze dzieci do samodzielnej wędrówki
* cała trasa z uwzględnieniem postojów zajęła nam 2 godziny.