Skalnik i Ostra Mała z Czarnowa (Rudawy Janowickie)

Lubimy spontaniczne wyjazdy i właśnie taki zafundowaliśmy sobie w pierwszy weekend małopolskich, zimowych ferii. Gdy tylko rzuciło nam się w oczy, że przed nami kilka słonecznych dni, od razu zapadła decyzja, że jedziemy w Sudety. Naszym celem były oczywiście kolejne koronne szczyty, a przygodę zaczęliśmy od wejścia na Skalnik w Rudawach Janowickich.

Grupa skał zwana Koniami Apokalipsy
Czarnów, Czartak (szlak niebieski oraz zielony)- Rozdroże pod Ostrą Małą (szlak niebieski)- Skalnik (szlak niebieski)- Rozdroże pod Ostrą Małą (bez oznaczeń szlaku)- Ostra Mała (punkt widokowy)- Rozdroże pod Ostrą Małą (szlak niebieski oraz zielony)- Czarnów, Czartak

Gdy jechaliśmy w stronę Rudaw Janowickich mijaliśmy po drodze późnojesienne krajobrazy. Jednak im bliżej mieliśmy do Czarnowa, skąd zamierzaliśmy wyruszyć na szlak, tym widoki robiły się coraz bardziej zimowe i ku naszej radości zimowo było również na szlaku. Auto zaparkowaliśmy na niewielkim parkingu, w pobliżu Agroturystyki Czartak i idąc za niebieskimi oraz zielonymi oznaczeniami szlaku ruszyliśmy przed siebie. Nasza trasa częściowo biegła szeroką drogą, a częściowo leśnymi ścieżkami i mimo, że pozbawiona była widoków, spacer lasem pozwolił nam odetchnąć pełną piersią i wyciszyć gonitwę myśli.

Początek szlaku z Czarnowa

Gdy dotarliśmy do Rozdroża pod Ostrą Małą, skąd odchodzi ścieżka prowadząca na punkt widokowy znajdujący się na Ostrej Małej, postanowiliśmy, że odbijemy na nią dopiero w drodze powrotnej. I w sumie dobrze zrobiliśmy, bo widoki z Ostrej Małej okazały tak bajeczne, że naprawdę ciężko nam było później zebrać się w dalszą drogę. Tak więc najpierw poszliśmy na najwyższe wzniesienie Rudaw Janowickich, a dopiero po zdobyciu Skalnika, wbiciu pieczątek oraz zrobieniu zdjęcia dokumentującego wejście na szczyt, udaliśmy się na Ostrą Małą.

Nasza 19 korona w Koronie Gór Polski

O ile sam Skalnik nie oferuje żadnych widoków, o tyle Ostra Mała może pochwalić się genialną platformą widokową znajdującą się na olbrzymim, skalnym bloku, na szczyt którego wchodzi się po stopniach wykutych w skale już w 1886 roku.

Konie Apokalipsy
Z platformy roztacza się rozległa panorama na Karkonosze, Rudawy Janowickie oraz Góry Kaczawskie i musimy szczerze przyznać, że tego dnia mieliśmy naprawdę sporo szczęście, bo niebo nad nami było bezchmurne, więc bez większych przeszkód mogliśmy podziwiać te malownicze krajobrazy.

Malownicze widoki z Ostrej Małej

Mimo, że widoki totalnie nas pochłonęły, a przerwa od wędrówki mijała nam w tym miejscu wyjątkowo dobrze, w końcu zapadła decyzja, że musimy ruszać dalej, tym bardziej, że młody zaczął się niecierpliwić. Drogę do Czarnowa pokonaliśmy idąc tym samym szlakiem, choć istnieje inne rozwiązanie. Można wrócić na Skalnik i stamtąd idąc za niebieskimi oznaczeniami szlaku dotrzeć do Przełęczy Rudawskiej, z której żółty szlak doprowadza do Czarnowa. My jednak w planach mieliśmy jeszcze Skopiec w Górach Kaczawskich, więc chcieliśmy dotrzeć do samochodu jak najszybciej.

Rudawy Janowickie zachwyciły nas nie tylko pięknymi panoramami, ale również zimowymi warunkami, o które w tym roku wyjątkowo trudno. Nie był to nasz pierwszy wypad w to pasmo górskie i z pewnością jeszcze tutaj wrócimy, bo mimo, że góry te nie są najwyższe, to z pewnością nie brak im uroku i potrafią oczarować nawet tych najbardziej wymagających.

* najkrótszy szlak na Skalnik prowadzi z Czarnowa, Czartak, pokonanie całej trasy w warunkach zimowych, z przerwą na Ostrej Małej zajęło nam 3 godziny.
* auto można zaparkować na niewielkim parkingu (dosłownie 3,4 miejsca parkingowe) w pobliżu Agroturystyki Czartak
* szlak na Skalnik jest łatwy, nie jest też wymagający kondycyjnie.
* Skalnik to najwyższy szczyt Rudaw Janowickich zaliczający się do Korony Gór Polski
* na szczycie Skalnika znajduje się pieczątka KGP
* Skalnik jest szczytem  zalesionym, pozbawionym widoków
* widoki znajdują się na punkcie widokowym na Ostrej Małej, dokąd można dotrzeć ścieżką bez oznaczeń szlaku z Rozdroża pod Ostrą Małą
* idąc na Ostrą Małą po drodze mijamy liczne grupy skalne, najpopularniejsze z nich to Konie Apokalipsy
* będąc w Rudawach Janowickich koniecznie trzeba wybrać się nad Kolorowe Jeziorka znajdujące się na terenie Rudawskiego Parku Krajobrazowego, więcej o Kolorowych Jeziorkach można poczytać tutaj