Teryho Chata w Dolinie Pięciu Stawów Spiskich z dziećmi- opis szlaku

Przepiękna, malownicza oraz urzekająca taka jest właśnie Dolina Pięciu Stawów Spiskich w Tatrach Słowackich, w sercu której znajduje się jedno z najpiękniej położonych schronisk- Teryho Chata (Chata Téryego, Terinka). Planując naszą wędrówkę w to miejsce wiedzieliśmy, że będzie spektakularnie, rzeczywistość jednak przeszła nasze najśmielsze oczekiwania.

Teryho-Chata-w-Dolinie-Pięciu-Stawów-Spiskich-z-dziećmi

Hrebienok (szlak czerwony)- Rázcestie pod Húpačkami (szlak czerwony oraz zielony)- Rozejście szlaków w pobliżu Chaty Zamkowskiego (szlak zielony)- Teryho Chata w Dolinie Pięciu Stawów Spiskich- Chata Zamkowskiego- Hrebienok

Do Teryho Chaty w Dolinie Pięciu Stawów Spiskich prowadzą następujące szlaki:

* szlak zielony z Jaworzyny Tatrzańskiej przez Dolinę Jaworową oraz Lodową Przełęcz
* szlak zielony ze Starego Smokowca
* szlak żółty ze Zbójnickiej Chaty
* szlak czerwony, następnie zielony z górnej stacji kolejki na Hrebienok

Odcinek szlaku za Chatą Zamkowskiego

Przecudna Dolina Małej Zimnej Wody i nasz dzielny 5-latek

Złota Siklawa

Gdzie zaparkować samochód w Starym Smokowcu?

W Starym Smokowcu nie brakuje parkingów, w większości są to parkingi płatne. My korzystamy z tego, który znajduje się niedaleko stacji kolejowej (GPS: 49.138032, 20.221396). W 2023 roku opłata za cały dzień wynosiła 10 euro.

W górze Teryho Chata
Skalne labirynty
Coraz bliżej celu

Kolejka naziemna na Hrebienok

Jeśli do Doliny Pięciu Stawów Spiskich zdecydujemy się wyruszyć ze Starego Smokowca trasę można nieco skrócić wjeżdżając koleją na Hrebienok. Kolejka jest czynna od 7:30 do 18:30. Bilety można kupić online (tutaj) albo w kasie. Ceny biletów w 2023 roku kształtowały się następująco: wjazd góra-dół 13 euro osoba dorosła, 11 euro dzieci w wieku od 12 do 17 lat, 10 euro dzieci od 6 do 11 lat, dzieci do lat 5 mają wjazd bezpłatnie (bilety zakupione online są 3 euro tańsze). Kolejka do celu dociera po kilku minutach, a stamtąd trzymając się czerwonych oznaczeń szlaku można rozpocząć wędrówkę do Doliny 5 Stawów Spiskich.

Widok na Dolinę Małej Zimnej Wody

Mały Spiski Staw
Cudowna Dolina Pięciu Stawów Spiskich

Terinka

Opis szlaku z górnej stacji kolejki na Hrebienok do Teryho Chaty w Dolinie Pięciu Stawów Spiskich

Szlak z Hrebienka do Teryho Chaty w Dolinie Pięciu Stawów Spiskich jest dość długi i wymagający, ale pozbawiony trudności technicznych. Jedyną trudnością jaką zanotowaliśmy były duże kamienie na szlaku, co szczególnie doskwierało nam podczas zejścia. By dotrzeć do Teryho Chaty trzeba przejść ponad 6 kilometrów, co zgodnie z mapą powinno zająć około 3 godziny. Choć szlak biegnie od początku pod górę, to na trasie nie ma bardzo stromych odcinków, szlak sukcesywnie wznosi się coraz wyżej i wyżej, a więc idzie się naprawdę dobrze. Nam pokonanie całej trasy w górę zajęło 3 godziny i 15 minut, a cała wycieczka, z uwzględnieniem postoju, 8 godzin. Na szlak wybraliśmy się z 5-latkiem i 12-latką.

Niżni Spiski Staw

Naszą wyprawę do Teryho Chaty i malowniczej Doliny Pięciu Stawów Spiskich rozpoczęliśmy o godzinie 9:00 od wjazdu na Hrebienok. Następnie trzymając się czerwonych, a od rozejścia szlaków pod Húpačkami, czerwonych oraz zielonych oznaczeń szlaku, ruszyliśmy w stronę Chaty Zamkowskiego, do której mieliśmy dotrzeć po około 70 minutach marszu. Trasę tę częściowo już znaliśmy z naszej zimowej wędrówki do Wodospadów Zimnej Wody, a więc wiedzieliśmy, że największą atrakcją tego odcinka będzie znajdujący się przy szlaku Wodospad Olbrzymi. Warto się przy nim zatrzymać chociaż na chwilę i poczuć na własnej skórze rozpryskujące się kropelki wody. Gdy Chata Zamkowskiego była już prawie w zasięgu naszej ręki doszliśmy do kolejnego rozwidlenia, gdzie szlak czerwony oraz zielony rozdzieliły się. Czerwony odbił w prawo w stronę Łomnickiego Stawu (Skalnate Pleso), a zielony pobiegł prosto doprowadzając nas pod schronisko. Choć znajdujące się tam ławki oraz mini plac zabaw były kuszące, by zrobić krótki postój, my zdecydowaliśmy się iść dalej, tym bardziej, że nasz młodszy nie zamierzał zwalniać tempa.

Wielki i Pośredni Spiski Staw
Teryho-Chata-w-Dolinie-Pięciu-Stawów-Spiskich

Wielki i Pośredni Staw Spiski a nad nimi między innymi Durny Szczyt oraz Łomnica
Po minięciu Chaty Zamkowskiego oraz po pokonaniu krótkiego odcinka prowadzącego lasem wkroczyliśmy na otwartą przestrzeń, a przed naszymi oczami pojawiły się zachwycające widoki. W oddali dostrzegliśmy nie tylko imponujące tatrzańskie szczyty, ale także Teryho Chatę oraz Złotą Siklawę, przepiękny wodospad, który utworzył się na potoku Małej Zimnej Wody. Od tego momentu rozpoczęła się najprzyjemniejsza część naszej wędrówki, a wraz z nabieraniem wysokości robiło się coraz piękniej. Początkowo szliśmy dnem Doliny Małej Zimnej Wody, pomiędzy kosówką, a szlak prowadził nas łagodnie przed siebie. Potem charakter naszej trasy w znaczący sposób uległ zmianie. Rozpoczęło się bardziej konkretne podejście, w skalistym otoczeniu. Choć na pierwszy rzut oka wydawało nam się, że nie widać tam nic więcej prócz wielkich głazów, ścieżka była wygodna i prowadziła nas w górę jak po sznurku. Po drodze minęliśmy Złotą Siklawę, której mogliśmy przyjrzeć się nieco z bliższej perspektywy.

Wielki Spiski Staw
Teryho-Chata-w-Dolinie-Pięciu-Stawów-Spiskich

Pod koniec naszej wędrówki szliśmy zakosami otoczeni skałami, mieliśmy wrażenie, że idziemy przez skalny labirynt. I gdy wreszcie znaleźliśmy się powyżej niego, przed nami ukazała się przecudna Dolina Pięciu Stawów Spiskich, której widok aż zaparł nam dech. W Dolinie Pięciu Stawów Spiskich mieści się słynna Terinka (Teryho Chata, Chata Teyrego), najwyżej położone, całoroczne schronisko w Tatrach oraz 5 przepięknych, polodowcowych jezior: Mały Staw Spiski, Pośredni Staw Spiski, nad brzegiem które zrobiliśmy zasłużony postój, Wielki Staw Spiski, Niżni Staw Spiski oraz Wyżni Staw Spiski, okresowo pojawia się jeszcze Barani Stawek. Są to oczywiście najwyżej położone jeziora w Tatrach, otoczone przez takie imponujące szczyty jak: Łomnica, Baranie Rogi, Durny Szczyt oraz Lodowy Szczyt. Dolina Pięciu Stawów Spiskich jest tak niesamowicie piękna, że nie mogliśmy nacieszyć oczu. Dlatego też pokusiliśmy się jeszcze o krótki spacer w górę, zgodnie z oznaczeniami szlaku zielonego oraz żółtego, by spojrzeć na nią z dalszej perspektywy i nie pożałowaliśmy decyzji.

Pośredni Spiski Staw

Choć w Dolinie Pięciu Stawów Spiskich czas upływał nam znakomicie to po 1,5-godzinnym postoju, tym samym szlakiem, wróciliśmy na Hrebienok, skąd kolejką zjechaliśmy do Starego Smokowca. O godzinie 17:00 byliśmy już na dole, a po drodze na parking snuliśmy już plany kolejnej, tatrzańskiej wędrówki.

Wodospad Olbrzymi

Pozostałe informacje:

* Szlak żółty oraz zielony, na które można wyruszyć spod Teryho Chaty doprowadzają do rozejścia szlaków, skąd można udać się na Czerwoną Ławkę lub na Lodową Przełęcz, z której można zejść do Jaworowej Doliny. Szlaki te polecamy jednak wprawionym turystom, bo są to trasy trudne, wymagające obeznania z łańcuchami i umiejętności poruszania się w eksponowanym terenie.
* Oficjalna strona Teryho Chaty dostępna jest pod linkim https://www.teryhochata.sk
* W Teryho Chacie można nocować, do dyspozycji turystów jest łącznie 24 miejsca noclegowe, w dwóch pokojach 6-osobowych i w jednym pokoju 12-osobowym.
* nocleg w schronisku można zarezerwować jedynie mailowo: teryhochata007@gmail.com.
* w schronisku można zjeść coś ciepłego, albo napić się czegoś orzeźwiającego, płatność tylko gotówką

Teryho-Chata-w-Doline-Pięciu-Stawów-Spiskich-z-dziećmi

Na naszym blogu nie ma reklam, nie chcemy by przeszkadzały one w odbiorze naszych treści, jeśli jednak uważasz nasz wpis za interesujący i doceniasz naszą pracę będzie nam miło jeśli zaprosisz nas na kawę 💓

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękujemy ! Rodzinnie Dookoła Świata !