Krzyżna Góra w górach Sokolich z Karpnik

Góry Sokole to niewielki masyw górski znajdujący się w północno- zachodniej części Rudaw Janowickich. Ich najwyższym szczytem jest Krzyżna Góra, u podnóża której znajduje się urocze schronisko Szwajcarka. Szwajcarka jest sercem Gór Sokolich i to właśnie stąd najwięcej turystów wyrusza na szlaki biegnące przez Góry Sokole. My po raz pierwszy w Górach Sokolich pojawiliśmy się w 2020 roku, wtedy naszym celem był Sokolik Duży (relacja dostępna tutaj). Tym razem postanowiliśmy zdobyć Krzyżną Górę.

Parking Karpniki (szlak żółty)- schronisko PTTK Szwajcarka (szlaki czerwony, zielony, czarny)- Husyckie Skały (szlak czarny)- Krzyżna Góra- schronisko Szwajcarka- Parking

Na Krzyżną Górę prowadzą następujące szlaki:
* szlak czarny spod schroniska Szwajcarka
* szlak żółty, a następnie czarny ze wsi Karpniki
* szlak zielony, a następnie czarny z Wojanowa
* szlak zielony, a następnie czarny z Przełęczy Karpnickiej
* szlak niebieski, następnie zielony, a potem czarny z miejscowości Trzcińsko

Gdzie zaparkować auto?
Jeśli na Krzyżną Górę planujemy wejść od strony wsi Karpniki to mamy dwie możliwości zaparkowania samochodu. Pierwszy parking znajduje się przy drodze łączącej Karpniki z Janowicami Wielkimi, przy szlaku żółtym. Jest to parking prywatny, płatny (GPS: 50.85857, 15.87529). Drugi parking znajduje się tuż pod schroniskiem Szwajcarka i jest również płatny, a opłatę za niego należy uiścić w schronisku. Warto jednak pamiętać, że droga pomiędzy pierwszym, a drugim parkingiem to droga szutrowa, pełna dziur, więc nie każde auto będzie w stanie ją pokonać.

Szutrowa droga pomiędzy parkingiem, a schroniskiem

Husyckie Skały
Opis szlaku na Krzyżną Górę
My na Krzyżną Górę postanowiliśmy wyruszyć od strony wsi Karpniki, a auto zaparkowaliśmy na parkingu znajdującym się przy drodze łączącej Karpniki z Janowicami Wielkimi, a dokładnie w miejscu, gdzie interesujący nas żółty szlak odbijał z drogi asfaltowej, w drogę szutrową. Następnie, idąc szeroką, szutrową drogą ruszyliśmy w stronę schroniska Szwajcarka, do którego dotarliśmy po kilkunastu minutach. Pod schroniskiem zrobiliśmy krótką przerwę i ruszyliśmy dalej, w kierunku Husyckich Skał. Ten odcinek szlaku znaliśmy już dobrze z naszej wycieczki na Sokolik Duży, więc wiedzieliśmy czego się możemy spodziewać. Ścieżka tamtędy biegnąca jest dość wąska, kamienista i po opadach deszczu może być błotnista.

Podejście w stronę Krzyżnej Góry

Ostatni fragment szlaku na Krzyżną Górę

Po dotarciu do Husyckich Skał znów zrobiliśmy krótki postój, w ramach którego udaliśmy się na punkt widokowy znajdujący się pomiędzy nimi. Potem odbiliśmy w lewo, zgodnie z oznaczeniami szlaku czarnego i rozpoczęliśmy podejście na Krzyżną Górę. Szlak znów był wąski oraz kamienisty i cały czas piął się pod górę. W tym miejscu warto młodsze dzieci wziąć za rękę i pomóc im pokonać napotkane przeszkody. Po kolejnych kilkunastu minutach marszu naszym oczom ukazała się Krzyżna Góra. Wejście na szczyt odbywa się po kamiennych stopniach i jest ubezpieczone poręczą, młodsze dzieci bezwzględnie powinny być na tym odcinku asekurowane. Sam wierzchołek jest również zabezpieczony przy pomocy metalowych barierek, ale ze względu na strome ściany oraz wysokość, dzieci powinny być cały czas pod opieką rodziców. Z góry roztacza się przepiękna panorama, miedzy innymi na Karkonosze, więc w takim pięknym otoczeniu zorganizowaliśmy kolejny, dłuższy postój.

Następnie tą samą drogą, bez zatrzymywania się, wróciliśmy do schroniska Szwajcarka, a stamtąd udaliśmy się na parking. Cała wycieczka zajęła nam około 3 godziny, z uwzględnieniem wszystkich naszych postojów. Góry Sokole po raz kolejny pokazały nam swoje piękno i z pewnością wybierzemy się w nie ponownie.