Wieże widokowe w Gorcach i okolicy: Gorc, Magurki, Lubań oraz Koziarz

Kilka lat temu gmina Ochotnica Dolna podjęła się ważnego dla tego regionu przedsięwzięcia. Postanowiła stworzyć "Enklawę aktywnego wypoczynku w sercu Gorców". W ramach tego projektu powstały cztery wieże widokowe. Trzy zostały ulokowane w Gorcach: na Gorcu, Lubaniu oraz Magurkach. Czwarta wieża stanęła na Koziarzu w Beskidzie Sądeckim. Wieżę na Gorcu mieliśmy okazję  zdobyć jako pierwszą w 2017 roku. Potem wybraliśmy się na Magurki, gdzie pojawiliśmy się dwukrotnie zimą i późną wiosną, następnie był Koziarz, a na sam koniec udaliśmy się na Lubań. Każde z tych miejsc zrobiło na nas niesamowite wrażenie, ale naszym faworytem są dwie wieże na Koziarzu oraz na Magurkach. Być może to zasługa fenomenalnego widoku na Tatry jaki tam zastaliśmy.

Akcja Zdobądź 4 wieże oraz odznakę zdobywcy 4 wież
W 2020 roku gmina Ochotnica Dolna na każdej z wież umieściła specjalną pieczątkę, w ramach akcji Zdobądź 4 wieże. Wzór znajdujący się na pieczątce został zaprojektowany przez Paulinę Królczyk z Ochotnicy Górnej i przedstawia zarys wieży, z informacją o nazwie szczytu oraz jego wysokości. Pieczątki zostały umieszczone na górnej platformie widokowej w specjalnych skrzyneczkach. Po zdobyciu czterech wież, a tym samym czterech pieczątek, które swoją drogą już same w sobie są fajną pamiątką, w Urzędzie Gminy w Ochotnicy Dolnej można odebrać piękny drewniany magnes, bądź zawieszkę do kluczy. By otrzymać odznakę zdobywcy 4 wież można też przesłać zdjęcie lub skan pieczątek na adres mailowy: zdobywca4wiez@ochotnica.pl

Wieża widokowa na Gorcu
Wieża widokowa na Gorcu to była pierwsza z gorczańskich wież, na którą mieliśmy okazję wejść. Widoki z wieży tak bardzo nas oczarowały, że podziwialiśmy je zarówno w ciągu dnia, jak i o wschodzie słońca wykorzystując możliwość przenocowania na studenckiej bazie namiotowej Gorc. Baza namiotowa oddalona jest od szczytu o kilkanaście minut marszu i podobnie jak baza na Lubaniu swą działalność rozpoczyna w sezonie wakacyjnym. Warto wybrać się tam latem gdy na pobliskich polanach pojawiają się jagody. Na Gorc najlepiej wyruszyć z Rzek szlakiem niebieskim i na taki wariant my się zdecydowaliśmy. Szlak okazał się naprawę przyjemny i widokowy, zwłaszcza gdy przechodziliśmy przez gorczańskie polany.

Szczegółowy opis szlaku na Gorc z Rzek można znaleźć -------------------> tutaj

Wieża widokowa na Magurkach
Na Magurki nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny, więc są one wciąż mało popularne. Nie oznacza to jednak, że są trudno dostępne, wręcz przeciwnie, na szczyt prowadzą dwie, dobrze oznakowane ścieżki edukacyjne. Mieliśmy okazję przetestować obie, o różnych porach roku i nie mieliśmy najmniejszych problemów z obraniem dobrego kierunku. Pierwszy raz na Magurkach pojawiliśmy się zimą wchodząc szlakiem kultury wołoskiej, za drugim razem wybraliśmy się późną wiosną szlakiem przez Dolinę Potoku Jaszcze. Obie trasy bardzo przyjemne, choć szlak kultury wołoskiej jest naszym zdaniem rzadziej wybierany, przez co zimą może nie być przetarty. Na Magurkach czeka na nas nie tylko wieża widokowa z imponującą panoramą na wszystkie strony świata, ale także rozległa polana, na której znajduje się pasterski szałas oraz miejsce na ognisko.

Szczegółowy opis szlaku przez Dolinę Potoku Jaszcze można znaleźć -------------------> tutaj
Szczegółowy opis szlaku szlakiem kultury wołoskiej można znaleźć -------------------> tutaj

Wieża widokowa na Koziarzu
Na Koziarz prowadzą dwa szlaki turystyczne, zielony z Tylmanowej, bądź żółty z Łącka. Można też spróbować swych sił i wyruszyć na Koziarz szlakiem żółtym ze Szczawnicy, przy czym to najdłuższa z dostępnych opcji. Na Koziarz można także dotrzeć nieoznakowaną ścieżką od strony wsi Brzyna i to jest najkrótsze rozwiązanie. Ze znajdującego się tam parkingu do wieży jest około pół godziny marszu. My zdecydowaliśmy się na szlak zielony z Tylmanowej i był to strzał w 10. Trafiliśmy w sam środek pięknej wiosny, a mijane po drodze widoki między innymi na Tatry były tak piękne, że zakochaliśmy się w tym szlaku praktycznie od samego początku. Pomimo tego, że wieża jest naprawdę łatwo dostępna nie natknęliśmy się na tłumy, więc tym bardziej podbiła ona nasze serca.

Szczegółowy opis szlaku z Tylmanowej można znaleźć -------------------> tutaj
Szczegółowy opis szlaku ze wsi Brzyna można znaleźć -------------------> tutaj

Wieża widokowa na Lubaniu
Wieżę widokową na Lubaniu zdobyliśmy jako ostatnią, choć to ona jest tą najbardziej znaną. Na Lubań prowadzi kilka szlaków turystycznych. My wybraliśmy wariant z Ochotnicy Dolnej, skąd na szczyt dotarliśmy idąc za niebieskimi oznaczeniami szlaku. Z Lubania rozpościerają się iście malownicze widoki między innymi na Tatry, Pieniny oraz znajdujące się w dole jezioro Czorsztyńskie. W pobliżu wieży, w sezonie wakacyjnym, rozbija się baza namiotowa, więc to świetna okazja, by spędzić noc pod rozgwieżdżonym, gorczańskim niebem.

Szczegółowy opis szlaku z Ochotnicy Dolnej można znaleźć -------------------> tutaj

To kto chętny podjąć wyzwanie i zdobyć cztery wieże? My z pewnością wybierzemy się na każdą z nich jeszcze raz, bo pięknych widoków nigdy dość.