Trasa rowerowa wokół Jeziora Czorsztyńskiego

Rowerowa wycieczka wokół Jeziora Czorsztyńskiego była tą najbardziej wyczekiwaną spośród wszystkich naszych tegorocznych rowerowych wypraw. Z uwagą śledziliśmy postępy w budowie biegnącej wokół jeziora ścieżki i nie mogliśmy doczekać się dnia, w którym zostanie ona oddana do użytku, a ma to nastąpić jeszcze tej jesieni. Ostatecznie nie wytrzymaliśmy do oficjalnego otwarcia i na szlaku rowerowym wokół jeziora Czorsztyńskiego znaleźliśmy się już z początkiem września, miejscami przedzierając się jeszcze pomiędzy budowlanymi maszynami (edit: trasa jest już w pełni gotowa).

trasa-rowerowa-wokół-jeziora-czorsztyńskiego
Jeden z piękniejszych widoków na trasie, zjazd w kierunku zamku w Niedzicy z Falsztyna
Na rowerowy szlak wokół Jeziora Czorsztyńskiego, nazywany też Velo Czorsztyn, wyruszyliśmy z miejscowości Huba, gdzie spędzaliśmy fantastyczny weekend z widokiem na Tatry, Pieniny oraz jezioro. Szlak wokół jeziora częściowo pokrywa się z Velo Dunajec, wiec przez ponad połowę naszej drogi jechaliśmy zgodnie z oznaczeniami właśnie tej trasy. By dotrzeć do punktu startowego, z domku naszych gospodarzy, najpierw musieliśmy zjechać w dół, a potem gdy znaleźliśmy się przy głównej drodze, skręciliśmy w prawo i ruszyliśmy w kierunku Dębna. Przez mniej więcej kilometr jechaliśmy drogą publiczną, a gdy naszym oczom ukazały się biało- czerwone barierki zjechaliśmy w stronę jeziora.

No to ruszamy z Huby
trasa-rowerowa-wokół-jeziora-czorsztyńskiego

Jadąc przed siebie, po gładkim asfalcie, zmierzaliśmy w kierunku mostu nad rzeką Białką, przy okazji podziwiając otaczające nas widoki. Za mostem minęliśmy pierwszy napotkany na trasie punkt MOR i zanim się obejrzeliśmy byliśmy już w miejscowości Frydman.

Odcinek prowadzący do Dębna
Białka
trasa-rowerowa-wokół-jeziora-czorsztyńskiego

Tam wjechaliśmy na bardzo malowniczy i przyjemny odcinek biegnący przez zaporę, którym dojechaliśmy do kempingu we Frydmanie. Minęliśmy kolejny punkt MOR i skierowaliśmy się do Falsztyna.

Odcinek przez zaporę od strony Frydmana

trasa-rowerowa-wokół-jeziora-czorsztyńskiego

Asfalt się skończył, a my wkroczyliśmy na teren budowy (edit: prace budowlane zostały zakończone, a ubita droga widoczna na poniższych zdjęciach obecnie pokryta jest gładkim asfaltem). Teoretycznie nie powinno nas tam być, ale była akurat sobota i żadne prace się nie odbywały, więc bezpiecznie, nie wadząc nikomu, mogliśmy przejechać ten fragment. Przez kilkaset metrów jechaliśmy ubitą drogą, a potem znów znaleźliśmy się na gładkim asfalcie. W międzyczasie minęliśmy już 3 punkt MOR.

Trasa pomiędzy Frydmanem a Falsztynem miejscami wygląda na razie tak

Po przejechaniu przez ostatni mostek zaczął się mozolny podjazd do Falsztyna, na szczęście im wyżej się znajdowaliśmy, tym piękniejsze panoramy otwierały się za nami, więc była okazja do częstych postojów ;-)

Podjazd do Falsztyna

Bajeczne widoki wynagradzają każdy trud
Velo Czorsztyn z dziećmi

trasa-rowerowa-wokół-jeziora-czorsztyńskiego

A potem czekała nas nagroda w postaci długiego i niezwykle widokowego zjazdu. Kierowaliśmy się w stronę zamku w Niedzicy. Zanim jednak tam dotarliśmy zatrzymaliśmy się przy czwartym punkcie MOR, gdzie postanowiliśmy zrobić kilkunastominutową przerwę.

Po wznowieniu przejażdżki udaliśmy się prosto pod zamek w Niedzicy, a stamtąd na zaporę oraz do znajdującej się na jej końcu bacówki, gdzie prócz oscypków załapaliśmy się na kubek wyśmienitej żętycy.

Zamek w Czorsztynie
Zamek w Niedzicy
Velo-Czorsztyn-z-dziećmi

Będąc pod zamkiem w Niedzicy mieliśmy dwa warianty do wyboru jeśli chodzi o kontynuowanie naszej wycieczki. Wariant pierwszy zakładał przeprawę statkiem lub gondolą pod zamek w Czorsztynie i dalszą jazdę ścieżką wokół jeziora, wtedy całość naszej trasy wyniosłaby 30 kilometrów. Wariant drugi (trochę ponad 40-kilometrowy) i na niego się zdecydowaliśmy, pomijał przeprawę, a do Czorsztyna dostaliśmy się jadąc dalej  za oznaczeniami Velo Dunajec. Czekał nas jednak dość wymagający podjazd do Sromowiec Wyżnych i to po drodze z dużym ruchem samochodowym. W Sromowcach Wyżnych opuściliśmy Velo Dunajec i dalej podjeżdżając drogą skierowaliśmy się do Czorsztyna.

Malowidło 3D na zaporze w Niedzicy

Odcinek pomiędzy Niedzicą, a Sromowcami Wyżnymi

Po dotarciu pod zamek zrobiliśmy krótką przerwę i ruszyliśmy do Huby. Przed nami był ostatni, niezwykle przyjemny fragment biegnący tuż nad brzegiem jeziora Czorsztyńskiego. Nasza trasa wiła się licznymi serpentynami, a my mknęliśmy przed siebie zachwyceni widokami i genialnością tej trasy rowerowej.

Zamek w Czorsztynie

Małe odbicie  trasy

Odcinek pomiędzy zamkiem w Czorsztynie, a Hubą tak bardzo przypadł nam do gustu, że wybraliśmy się na niego jeszcze raz dnia następnego i wciąż byliśmy pod takim samym wrażeniem. Było po prostu przepięknie i  mamy ochotę wybrać się tam ponownie.

No i ostatnia część, czyli trasa pomiędzy zamkiem w Czorsztynie, a Hubą
Rezerwat Zielone Skałki

Szlak rowerowy wokół jeziora Czorsztyńskiego to naszym zdaniem prawdziwy hit pośród małopolskich tras rowerowych. Ścieżka powala na kolana nie tylko bajecznymi widokami, ale także swym urozmaiceniem. Mijane po drodze podjazdy były naprawdę warte każdego wysiłku, a bliskość zamków pozwala jeszcze lepiej poznać region. Trasa jest wręcz idealna na rodzinne przejażdżki, a dzięki przeprawom pomiędzy zamkami, można zupełnie pominąć odcinek biegnący ruchliwą drogą publiczną z Niedzicy przez Sromowce Wyżne do Czorsztyna.

Gdzie zaparkować auto w pobliżu Velo Czorsztyn?
* w Hubie GPS: 49.467573,20.228357
* w Dębnie na parkingu pod kościołem
* w Dębnie nieopodal mostu, tuż u wylotu na Velo Czorsztyn
* koło MOR (Miejsca Obsługi Rowerzystów) we Frydmanie
* koło placu zabaw w Falsztynie
* w okolicy zamku w Niedzicy, kilka płatnych parkingów

Przeprawa promowa pomiędzy zamkami jak to wygląda?
Opcje są dwie, przeprawa promowa i przeprawa gondolowa.
* Przeprawy gondolami działają od 1 maja do 30 września, w sezonie (lipiec- sierpień) przeprawy są dostępne od 9:00 do 18:00, poza sezonem od 10:00 do 16:00. Przeprawa jest płatna w 2020 roku ceny kształtowały się następująco: 8zł osoba dorosła, 7zł dziecko (do lat 10) i 2zł rower.
* Przeprawa promowa odbywa się na pokładzie statku "Dunajec" lub "Halny". Przeprawa jest płatna, a ceny w 2020 roku kształtowały się następująco: 8zł dorośli, 7zł dzieci w wieku od 4 do 15 lat, dzieci do 4 roku życia gratis, rowerzyści 10zł.

Inne odcinki Velo Dunajec:
* trasa z Ostrowa do Wietrzychowic
* trasa Przełomem Dunajca, czyli ze Sromowiec Niżnych do Szczawnicy
* trasa przez gminę Łącko, czyli z Zabrzeży do Kadczy

45 komentarzy:

1. Ja pamiętam czasy gdy zapory nie było, pływało się kajakiem pomiędzy tysiącem kamulców w nurcie zważając by się nie dać wywrócić a nie na krajobraz. No chyba że jednak wywróciło i dopiero na brzegu dało się ofarnąć sprzęt i odzież.
    A jakie fajne tam były szlaki piesze...
    Inna sprawa że wcale nie żałuję, teraz jest inaczej ale na pewno bardziej malowniczo.

Szlak wkoło jeziora jest wspaniały. Zarówno na nim jak na veloDunajec zdarzało mi się ścigać z maszynami budowlanymi, raz nawet z walcem... 😉

1. Teraz to miejsce wygląda zupełnie inaczej, ale trzeba przyznać że jest tam naprawdę bajecznie :) A Velo Dunajec to zdecydowanie najpiękniejsza trasa rowerowa w Małopolsce :)

2. Poza ostatnim odcinkiem od Ostrowa do Wietrzychowic. Ale poza tym niejednokrotnie zapiera dech w piersiach czy to widokami czy... podjazdem ;)

3. No są miejsca gdzie podjazdy dają popalić ;) A odcinek z Ostrowca do Wietrzychowic to taka idealna trasa na przejażdżkę z dziećmi, my wspominamy tą trasę dobrze

4. Dość monotonna - choć pewnie dlatego że kręcę nią już wiele razy.

2. Przepiękna trasa jak widać pięknie pokazana trasa,podziwiam super rodzina

1. Trasa bardzo ładna, zdecydowanie jedna z najpiękniejszych na której do tej pory byliśmy w Polsce :)

3. Dzień dobry, któś może podpowiedzieć gdzie można zaparkować samochód z rowerami by było blisko trasy tuz przy ścieżce?

1. A pewnie, że możemy powiedzieć ;-) Auto można zostawić w Hubie, niedaleko ścieżki rowerowej. Oto nawigacja: 49.467573,20.228357

2. Rower można zostawić przy restauracji "Cicha woda" w Maniowym.

4. Przejechaliśmy wczoraj kawałek, piękna trasa i widoki. Brawo dla Was,nie ma to jak aktywnie spędzać czas z rodziną.

1. Faktycznie trasa i widoki są piękne :) I cieszymy się że udało się wyruszyć na trasę. Pozdrawiamy !

5. Fantastycznie że jeździcie z dziećmi. Trasa cudowna. Też byliśmy tam dokładnie w tym samym czasie co Wy. Zamierzamy tam wybrać się w tym roku. Mamy nadzieję że trasa już jest gotowa. Pozdrawiamy z Opolszczyzny :)

1. Trasa rzeczywiście jest bardzo malownicza i z tego co nam wiadomo jest już skończona :D I my mamy w planach przejechać ją ponownie, tym razem z przeprawą pomiędzy zamkami :) Pozdrawiamy serdecznie !

6. Chciałbym zapytać ile cała trasa wokół jeziora ma kilometrów. Pozdrawiam

1. W wersji z przeprawą pomiędzy zamkami 30km. Bez przeprawy 40km.

7. Dzień dobry,

oriętują się Państwo może czy gdzieś w okolicy jest wypożyczalnia rowerów?

pozdrawiam

1. Jedyne co nam przychodzi do głowy to wypożyczalnia rowerów Żywioły. Oto tel.720-705-994. Znajdują się w Hubce, praktycznie przy trasie :) Pozdrawiamy !

2. Jest co najmniej kilka - nie korzystamy, bo mamy własny sprzęt - ale jest tego sporo, na pewno w Szczawnicy, Maniowych, Kluszkowcach i w Czorsztynie.

8. Czy mozna na miejscu wypożyczyć rowery?

1. Można. Oto numer tel do jednej z wypożyczalni Wypożyczalnia rowerów Żywioły tel.720-705-994.

2. W wielu miejscach, zależy gdzie chcesz startować.

9. Dziś przejechalismy całą trasę z dziećmi, cała trasa gotowa. Nawet na drodze ze Sromowcow do Czorsztyna mały ruch. Samochód zostawiliśmy w Dębnie przy kościele. Polecam!

1. Brawo dla Was ! I dziękujemy za potwierdzenie że cała trasa gotowa :) Musimy wybrać się jeszcze raz i zaktualizować kilka zdjęć ;) Pozdrawiamy !

10. Ile km ma cała trasa? Dużo jest odcinków pod górę? Pytam w kontekście trasy dla 5cio latka. Dzięki za odp

1. Jadąc z dzieckiem proponujemy trasę z przeprawą gondolką pomiędzy zamkami, wtedy cała pętla ma 30 kilometrów. Podjazd jest jeden konkretny do Falsztyna, ale można przez ten odcinek rower poprowadzić. A tak poza tym jest kilak mniejszych podjazdów ale takich naprawdę krótkich. Jedyny problem to moze być z tym odcinkiem do Falsztyna, ale potem w nagrodę jest długi zjazd więc warto podjąć wyzwanie :) Powodzenia !

2. Właśnie jedziemy do Czorsztyna i wybraliśmy tę trase, start będzie z Dębna

3. Zatem życzymy pięknej pogody cudnych widoków i udanej przejażdżki :) Pozdrawiamy !

11. Dzień dobry, 4.07 jedziemy na VD. Możecie nam podać namiary na Wasz nocleg w miejscowości Huba? Z góry dziękujemy.

1. A oczywiście, że możemy podać :) Zatrzymaliśmy się w Domkach Podhalańskich u Magdusi i Marcina :) Mają swój profil na FB, ale można ich znaleźć także przez nocowanie https://www.facebook.com/podhalanskidomek1

12. Dzień dobry. A znacie moze Panstwo trase ze Szczawnicy do Czorsztyna, ale omijajac ruch samochodowy.

1. Ze Szczawnicy do Sromowców Niżnych można dojechać Przełomem Dunajca, bardzo fajna i widokowa trasa, przeznaczona zarówno dla ruchu pieszego jak i rowerowego. Potem niestety trzeba trochę pojechać drogami publicznymi, tak ok 6 kilometrów do Sromowców Wyżnych, a stamtąd do Niedzicy biegnie już ścieżka rowerowa. Cały ten odcinek to cześć Velo Dunajec, więc od Sromowców Niżnych warto wyglądać za znakami właśnie tej trasy rowerowej. A tutaj można poczytać o trasie Przełomem Dunajca https://www.rodzinniedookolaswiata.pl/2019/10/pieniny-z-dziecmi-przeom-dunajca.html

13. Trasa przepiękna. Ja ruszyłem z Nowego Targu przez Czorsztyn,Krościenko,Szczawnica, Czerwony Klasztor, Niedzica, Falsztyn i powrót do Nowego Targu. Trasa ok 112km

1. WOW ! Piękna trasa :) I każdy jej odcinek mega malowniczy :) Pozdrawiamy !

14. Dzień dobry.
    Czy mogą Państwo polecić dogodny punkt startowy - parking - w okolicach Czorsztyna?

1. W pobliżu Czorsztyna parkingi są płatne, więc proponujemy wystartować np. z Dębna, gdzie można zaparkować samochód pod kościołem :) Albo np. z Huby i ruszyć w kierunku Czorsztyna (GPS:49.467573,20.228357) Pozdrawiamy !

15. Witam z domków do trasy ile km trzeba dojechać ?

1. To nie jest duża odległość. Około 3 kilometrów. Pozdrawiamy !

2. Trasa zaczyna się już Hubie. Można pojechać wzdłuż jeziora w stronę zamku w Czorsztynie albo do Dębna i wtedy najpierw jedzie się przez zaporę i w stronę zamku w Niedzicy.

16. Byliśmy 16 sierpnia w trzy rodziny kilkanaście osób , dorośli i dzieci w wieku 10 i 11 lat i wszyscy świetnie daliśmy radę . Trasa jest bajeczna a infrastruktura robi ogromne wrażenie.
    Dużym problemem jest kiepskie oznakowanie trasy , zwłaszcza kiedy łączy się z Velo Dunajec.
    Dla Rodzin z dziećmi polecam zaparkować w Czorsztynie pod zamkiem parking 16 złotych dzień,
    Wsiąść na prom i przepłynąć do Niedzicy.
    W Niedzicy zacząć jechać cały czas trasą rowerową mając jezioro po prawej stronie ( podjazd z tej strony do Falsztyna jest łagodniejszy )
    i dojeżdza się do punktu startu , czyli ruin Zamku w Czorsztynie.
    Bajeczna Trasa , piękna rodzinna wyprawa .

1. Super ! I jaka fajna ekipa :) Trasa jest bajeczna :) Jesienią wybieramy się na nią jeszcze raz ;) Będziemy też testować przeprawę gondolką :) Pozdrawiamy :)

17. Planuję wakacje, Czy można prosić o małą podpowiedź, czy na odcinku pomiędzy Niedzica Zamek- Czorsztyn musimy jechać rowerami trasą pomiędzy samochodami, czy można ją jakoś ominąć ? Czy tylko przeprawa promowa wchodzi w grę ? Jedziemy z małym dzieckiem ;-)

1. Z małym dzieckiem wchodzi w grę jedynie przeprawa. Na tym odcinku nie ma ścieżki rowerowej, a ruch samochodowy jest duży. POZDRAWIAMY!

2. Można ominąć główny ruch i po przejechaniu przez tamę, kontynuować jazdę drogami terenowymi. Wędrowałem tamtędy jakiś czas temu i widziałem rowerzystów, trasa zresztą nie jest jakoś specjalnie wymagająca, tyle że trzeba mieć dobry GPS albo miejscowego przewodnika, bo poruszamy się ścieżkami przez las, których nie ma na mapach.