Saksonia z dziećmi- Drezno

Naszą przygodę z Saksonią rozpoczęliśmy od Drezna. O wycieczce do tego pięknego miasta myśleliśmy już od dawna, a to za sprawą pocztówkowego widoku na starą jego część jaki można zobaczyć stojąc nad brzegiem Łaby. Drezno, choć bardzo atrakcyjne samo w sobie, może być też bardzo dobrą bazą wypadową, dlatego zatrzymaliśmy się w nim na 4 dni, odkrywając nie tylko piękno drezdeńskiej architektury, ale również najbliższą okolicę.

Jak zwiedzać miasto?
Drezno nie jest olbrzymim miastem, dlatego też bez najmniejszego problemu można zwiedzać je pieszo, bez konieczności korzystania z transportu publicznego. Nam to bardzo odpowiadało, gdyż to najlepszy sposób, by nic nas nie ominęło. Najważniejsze drezdeńskie zabytki są praktycznie obok siebie, więc płynnie przechodziliśmy od jednego miejsca do kolejnego i ani przez chwilę nie poczuliśmy, że jest to męczące. Na zwiedzanie Drezna przeznaczyliśmy 2,5 dnia, nie udało nam się dotrzeć tylko do dwóch miejsc, które mieliśmy w planach. Z racji ograniczonego czasu nie zaglądaliśmy też do muzeów, bo zdecydowanie bardziej woleliśmy poznać te atrakcje, które wiązały się z możliwością przebywania na świeżym powietrzu. Najpiękniejsza panorama na Stare Miasto rozpościera się z bulwarów nad Łabą, więc szybko stały się one naszym ulubionym miejscem i to tutaj witaliśmy i żegnaliśmy nasz dzień.

Co zobaczyć w Dreźnie?
Drezno zachwyca swoją architekturą, a najpiękniejsze i najbardziej imponujące budowle widać jak na dłoni z bulwarów nad rzeką. To właśnie od tego miejsca rozpoczęliśmy nasze zwiedzanie, zahaczając w pierwsze kolejności o Widok Canaletta. A co to dokładnie jest ten Widok Canaletta? To ustawiona na promenadzie sztaluga, a w niej rama od obrazu, gdy przez nią spojrzymy w stronę Starego Miasta, ujrzymy widok jaki uwiecznił na swym obrazie Canaletto w 1748 roku.

Widok Canaletta- Canaletto Blick
Następnie przez most Augusta przedostaliśmy się na drugą stronę rzeki i znaleźliśmy się w starej części Drezna, którą otwiera Plac Zamkowy, niestety z powodu remontów cały był rozkopany i ogrodzony balustradami. Najbardziej charakterystycznymi budowlami Placu Zamkowego są Kościół Dworski, zwany także Katedrą Świętej Trójcy oraz dawny Parlament Saksonii, przed którym stoi pomnik króla Fryderyka Augusta I.

Katedra Świętej Trójcy

Dawny Parlament Saksonii

Z Placu Zamkowego ruszyliśmy w stronę Paradnego Orszaku. To niesamowite dzieło sztuki zostało stworzone z 25 tys. porcelanowych płytek wykonanych w Miśni, na obrazie można zobaczyć między innymi Augusta Mocnego oraz Augusta III Sasa.

Paradny Orszak

Kontynuując nasz spacer wkroczyliśmy na kolejny plac, czyli Nowy Rynek, nad którym góruje kościół Marii Panny. Z kopuły kościoła roztacza się przepiękny widok Drezna.

Kościół Marii Panny

Akademia Sztuk Pięknych
Następnie udaliśmy się na Tarasy Bruhla, które często nazywane są Balkonem Europy, to właśnie z Tarasów można zobaczyć jeden z piękniejszych widoków na Nowe Miasto. Wieczorną porą tętnią one życiem, zbierają się na nich liczni turyści chcący zobaczyć zachód słońca oraz uliczni artyści. Przy Tarasach znajduje się przepiękny gmach Akademii Sztuk Pięknych.

Tarasy Bruhla

Fontanna Choleryczna
Po opuszczeniu Tarasów Bruhla przyszła pora na wisienkę na torcie, czyli przepiękny Zwinger, który zrobił na nas największe wrażenie i to właśnie na jego dziedzińcu spędziliśmy najwięcej czasu. To bez dwóch zdań najwspanialsza wizytówka Drezna, wiele osób od tego miejsca rozpoczyna zwiedzanie miasta. Budowę Zwingera zlecił August Mocny. Od samego początku pełnił on tylko i wyłącznie funkcje reprezentacyjne, a na chwilę obecną swoją siedzibę mają tutaj trzy muzealne wystawy: Galeria Starych Mistrzów, Wystawa Porcelany oraz Salon Matematyczno- Fizyczny.

Zwinger, a na wprost Pawilon Wałowy
Pawilon Zegarowy
Na teren Zwingera weszliśmy przez bramę w Pawilonie Zegarowym. W oczy od razu rzucił się nam olbrzymi dziedziniec z czterema fontannami oraz Brama Koronna zwieńczona pozłacaną koroną. Po krótkim spacerze pomiędzy fontannami skierowaliśmy się na górujące nad placem tarasy, gdzie jedną z perełek jest Grota z fontanną Nimf. Same tarasy również są bardzo ciekawe, ozdabiają je liczne rzeźby, a ich położenie umożliwia podziwianie całego terenu Zwingera z góry.

Brama Koronna

Grota z Fontanną Nimf

Gdy opuściliśmy Zwinger znaleźliśmy się na Placu Teatralnym, który otoczony jest przez budynek Opery, katedrę Świętej Trójcy oraz drezdeński Zamek, w którym mieści się skarbiec zwany Historycznym Zielonym Sklepieniem.

Plac Teatralny

Krążąc po drezdeńskich ulicach nie wiedzieć kiedy znaleźliśmy się w pobliżu Fabryki Papierosów Yenidze, która z wyglądu przypomina meczet. Warto tutaj wybrać się gdy zachodzące słońce oświetla jej kopułę.

Fabryka Yenidze

Bóbr przyłapany na gorącym uczynku ;-)

Podczas naszego pobytu w Dreźnie znaleźliśmy także czas by udać się na Stary Rynek, w pobliżu którego znajduje się kościół Świętego Krzyża. Przy odrobinie szczęścia na Starym Rynku można natrafić na Targ Staroci, na którym można znaleźć wiele pięknych przedmiotów, między innymi drewnianego dziadka do orzechów, czy małe modele trabantów.

Kościół Świętego Krzyża

Drezno to jednak nie tylko Stare Miasto, kilka wartych uwagi miejsc znajduje się także po stronie Nowego Miasta, między innymi barwny Pasaż Sztuki, nam niestety nie udało się do niego dotrzeć.

Drezno z góry
Zawsze gdy tylko jest taka możliwość staramy się wdrapać gdzieś wysoko i zobaczyć panoramę miasta lub okolicy z góry. Najpopularniejszymi punktami widokowymi w Dreźnie są te znajdujące się na wieży kościoła Świętego Krzyża oraz na szczycie kopuły kościoła Marii Panny. My skorzystaliśmy z opcji numer dwa. By dostać się na kopułę częściowo wjeżdża się windą, a częściowo trzeba wejść schodami. Taras widokowy znajduje się na wysokości 67 m i umożliwia podziwianie panoramy praktycznie całego Drezna oraz doliny Łaby.

Drezno wieczorną porą
Podczas naszego pobytu w Dreźnie nie mogło zabraknąć także wieczornej panoramy miasta. Mieliśmy dwa podejścia, za pierwszym razem dotrwaliśmy z naszymi pociechami tylko do zachodu słońca, za drugim razem udało się poczekać trochę dłużej i zobaczyć jak  Drezno spowija noc. Na zachód słońca najlepiej wybrać się na Tarasy Bruhla, bądź nad Łabę od strony Nowego Miasta.

Drezno z niemowlakiem
Wybierając się do Drezna z naszym maluchem z góry założyliśmy, że jego głównym środkiem transportu będzie wózek, mieliśmy ze sobą także chustę, ale ze względu na panujące upały szybko z niej zrezygnowaliśmy. Odkąd znów podróżujemy z niemowlakiem bacznie przyglądamy się czy dane miejsce jest przyjazne takim maleństwom czy też nie, no i niestety Drezno, pod tym kątem, trochę nas rozczarowało. Po pierwsze utrapieniem okazały się dla nas schody i brak podjazdów, co trochę nas zdziwiło, bo po mieście porusza się olbrzymia rzesza rowerzystów. Po drugie w wielu miejscach nie mogliśmy liczyć na przewijak, w sumie w Dreźnie nie trafiliśmy na ani jeden, w tych miejscach, w których akurat był nam potrzebny, były za to kąciki zabaw dla dzieci. Brak przewijaków wiązał się również z tym, że nie mogliśmy liczyć na choćby najmniejszą strefę dla mamy i dziecka, więc każde karmienie to była istna "przygoda" i próba znalezienia w miarę ustronnego miejsca. Mimo tych wszystkich niedogodności nie uważamy jednak, że Drezno nie jest dla maluchów, wręcz przeciwnie, jest kilka miejsc które przypadną do gustu rodzicom z maleństwem. Przede wszystkim będzie to promenada biegnąca wzdłuż Łaby, która wspaniale sprawdziła się podczas spacerów, plaże nad rzeką, które zapewniały nam chwile relaksu i odpoczynku oraz Zwinger, piękny i niesamowity, a przy okazji dający wytchnienie po wielu godzinach włóczenia się po mieście.

Drezno z starszym dzieckiem
Zazwyczaj gdy mamy w planach zwiedzanie miasta staramy się przygotować dla naszej córki jakąś zabawę i tak na przykład w Lizbonie były fotograficzne zagadki od Vasco da Gamy, a we Florencji Bajkowe Puzzle. Przed wyjazdem do Drezna niestety na wymyślanie zabaw brakło czasu i jak się później okazało nie były one do niczego potrzebne, wystarczyło że zabraliśmy ze sobą rolki :-) Drezno położone jest nad Łabą, podobnie jak w Krakowie nad Wisłą, tak i nad Łabą mogliśmy liczyć na biegnące wzdłuż rzeki bulwary, które z powodzeniem można wykorzystać nie tylko na długie spacery, ale przede wszystkim na rolkowe szaleństwo i jazdę na rowerze. Wykorzystując fakt, że po Dreźnie poruszaliśmy się z młodszym wózkiem, zabieranie rolek nie stanowiło dla nas najmniejszego problemu, po prostu wrzucaliśmy je do wózkowego kosza, a nasza córa była przeszczęśliwa, że może z nich skorzystać.

* na teren Zwingera można wejść bezpłatnie, tak samo na jego tarasy, odpłatne jest zwiedzanie znajdujących się w Zwingerze wystaw muzealnych
* Wejście na kopułę w kościele Marii Panny jest możliwe codziennie i to przez cały rok, wstęp jest odpłatny i w 2018 roku ceny kształtowały się następująco: 8e bilet normalny, 5e bilet ulgowy, dzieci do lat 6 wstęp mają bezpłatny, więcej informacji można znaleźć tutaj
* zachód słońca nad miastem można podziwiać z Tarasów Bruhla, bądź stojąc na promenadzie nad Łabą

Pozostałe wpisy dotyczące Saksonii:
* Saksonia z dziećmi- informacje praktyczne