Szwajcaria Saksońska z dziećmi- Schrammsteine

Po 4 dniach spędzonych w Dreźnie udaliśmy się do Bad Schandau,  które uważane jest za bramę do Parku Narodowego Szwajcarii Saksońskiej. Naszym celem były tamtejsze szlaki, których, jak się okazało na etapie planowania, jest tam całkiem sporo. My niestety do dyspozycji mieliśmy tylko 3 dni, więc bardzo intensywnie myśleliśmy nad tym, które z nich wybrać. Po wielu rozterkach, wreszcie zdecydowaliśmy, że będzie to Schrammsteine, Bastei i Schwedenlöcher oraz Pravčická brána znajdująca się na terenie Parku Narodowego Czeska Szwajcaria.

Ostrauer Parkplatz przy Falkensteinstraße- Schrammsteine (niebieski szlak)- Rozwidlenie szlaków pod szczytem (szlak zielony)- Schrammsteinaussicht (Punkt Widokowy)- Ostrauer Parkplatz przy Falkensteinstraße

Odkrywanie uroków Szwajcarii Saksońskiej rozpoczęliśmy od szlaku biegnącego przez grupę skał Schrammsteine, na szczycie których znajduje się platforma zapewniająca powalające na kolana widoki. Początek szlaku miał miejsce nieopodal naszego apartamentu, a cel naszej wędrówki był widoczny jak na dłoni.

Schrammsteine
Po lewej Falkenstein, a po prawei Schrammsteine
Zanim jednak wyruszyliśmy w drogę, najpierw zapoznaliśmy się ze znajdującą się przy Ostrauer Parkplatz mapą oraz stojącym przy drodze Falkensteinstraße szlakowskazem, zgodnie z którym mieliśmy iść niebieskim szlakiem w kierunku Schrammtor. Początek trasy może wydawać się mało zachęcający, gdyż przez kilka minut prowadzi po asfalcie. Kolejny szlakowskaz, który umieszczony został na mijanej przez nas drewnianej wiacie, wskazywał już cel naszej wędrówki, czyli Schrammesteine. Asfalt ustąpił miejsca drodze szutrowej, którą szliśmy jeszcze przez kolejnych kilka minut.

Mapa przy Ostrauer Parkplatz

Kolejny szlakowskaz pokierował nas do lasu i od tego momentu zaczęło się robić coraz ciekawiej.  Schodząc po drewnianych stopniach w dół powoli wkraczaliśmy do zupełnie innego świata, nasza ścieżka biegła pomiędzy olbrzymimi blokami skalnymi i bujną roślinnością.

Niespodziewanie nasz szlak doprowadził nas do asfaltowej drogi, którą przecięliśmy i dalej wędrowaliśmy przez las. Rzuciliśmy jeszcze okiem na kolejny szlakowskaz, by upewnić się że wciąż idziemy w dobrym kierunku. W porównaniu do naszych gór, w Szwajcarii Saksońskiej nie ma tak licznie wymalowanych symboli szlaków, ale naprawde ciężko się zgubić, gdyż na każdym rozejściu są tabliczki.

Nasza trasa to pięła się do góry, to znów łagodnie opadała w dół, nadal towarzyszyły nam olbrzymie bloki skalne, które w wielu miejscach pokryte były mchem. Ciężko było oprzeć się wrażeniu, że to miejsce jest bardzo podobne do Adrszpasko- Teplickich Skał.

Najciekawsza część szlaku rozpoczęła się gdy dotarliśmy do podnóża skał Schrammsteine. Ostatni odcinek, który doprowadził nas na niesamowicie malowniczy punkt widokowy, pokonaliśmy wspinając się po licznych schodach oraz drabinkach, które nie tylko efektownie wyglądały, ale przede wszystkim pozwoliły nam na ekspresowe pokonanie dzielącej nas od szczytu wysokości.

Z racji tego, że wędrowaliśmy z naszym najmłodszym w chuście postanowiliśmy, że ze względów bezpieczeństwa, nie będziemy wdrapywać się po tych wszystkich drabinkach w jego towarzystwie. Dlatego też szczyt zdobyliśmy oddzielnie, najpierw poszedł sam tata, a potem damska część ekipy.

To co zastaliśmy na górze przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Bez ogródek przyznajemy, że szczęki nam poopadały. Rozległa panorama, którą mogliśmy podziwiać, była wręcz powalająca i co najważniejsze, na górze prócz nas były jeszcze tylko dwie osoby :-)

Drogę powrotną pokonaliśmy idąc dokładnie tym samym szlakiem. Mimo, że to był dopiero pierwszy dzień, pierwsza wędrówka po szlakach Szwajcarii Saksońskiej już wiedzieliśmy, że opuszczając to miejsce 3 dni później będziemy odczuwać olbrzymi niedosyt. Nie pomyliliśmy się, ten niedosyt czujemy nadal i wiemy, że jeszcze kiedyś tutaj wrócimy.

* w Szwajcarii Saksońskiej jest wiele bardzo ciekawych szlaków, o różnych stopniach trudności, więcej szczegółów oraz niesamowicie bogatą listę można znaleźć tutaj
* szlak na Schrammsteine, ze względu na liczne strome drabinki, można zaliczyć do średniotrudnych
* punkt widokowy zabezpieczony jest balustradami, przez co przebywanie na nim jest bezpieczne
*  pokonanie całego szlaku, uwzględniając przerwy, zajęło nam 4 godziny
* wędrówkę można rozpocząć na parkingu Ostrauer Parkplatz przy Falkensteinstraße, można tam również za niewielką opłatą zostawić samochód.