Mogielica przez Polanę Stumorgową z Zalesia- Wyrębiska

O tym, że Polana Stumorgowa to jedna z piękniejszych polan w Beskidzie Wyspowym wiedzieliśmy od dawna, trochę to jednak trwało zanim przekonaliśmy się o tym na własne oczy. Okazja by wybrać się na Polanę Stumorgową nadarzyła się gdy postanowiliśmy po raz kolejny wejść na Mogielicę, tym razem w ramach zdobywanej przez nas Korony Beskidu Wyspowego

Parking Zalesie Wyrębiska (szlak zielony)- Krzyż partyzantów (ścieżka edukacyjna koloru czerwonego)- Polana Stumorgowa (szlak żółty oraz niebieski)- Mogielica (szlak zielony oraz żółty)- Rozejście szlaków pod Mogielicą (szlak zielony)- Parking Zalesie Wyrębiska

Na Mogielicę prowadzi kilka szlaków:
* szlak niebieski z Jurkowa
* szlak zielony z Przełęczy Rydza- Śmigłego (opis trasy dostępny tutaj)
* szlak żółty ze Słopnic Królewskich
* szlak niebieski ze Szczawy, Bukówki
* szlak żółty z Rzek przez Jasień, Kutrzycę oraz Krzystonów
* szlak zielony z Zalesia, Wyrębiska
* ścieżka historyczna oznaczona kolorem czerwonym z Zalesia, Wyrębiska

Podejście przez las na Polanę Stumorgową
Idąc przez Polanę Stumorgową
Przepiękne widoki z Polany Stumorgowej

Gdzie zaparkować samochód idąc na Mogielicę z Zalesia- Wyrębiska?
Auto można zaparkować na  darmowym parkingu Zalesie-Wyrębiska (GPS: 49.63486, 20.30850). Jest to parking służący nie tylko osobom, które decydują się zdobyć Mogielicę pieszo, ale także parking dla osób, które planują rowerem przejechać pętlę wokół Mogielicy (opis rowerowej trasy wokół Mogielicy dostępny tutaj).

Opis trasy na Mogielicę z Zalesia Wyrębiska przez Polanę Stumorgową
Na Mogielicę postanowiliśmy wyruszyć z Zalesia- Wyrębiska i zatoczyć pętlę. Do góry podążaliśmy trzymając się czerwonych oznaczeń ścieżki historycznej, zaś w dół zeszliśmy zgodnie z oznaczeniami szlaku zielonego. Trasę tę częściowo już znaliśmy z naszej rowerowej przejażdżki wokół Mogielicy, bo spory jej fragment jest dla obu ścieżek wspólny.

A więc jak wygląda szlak na Mogielicę? Przez około 4,5 kilometra szliśmy szeroką, szutrową drogą przez las. Trasa nie była w żaden sposób wymagająca, więc pokonaliśmy ten odcinek dość sprawnie. Potem odbiliśmy  na leśną ścieżkę i przez kilometr podchodziliśmy pod górę. Kulminacją tego podejścia była niesamowicie malownicza Polana Stumorgowa, na której zrobiliśmy 1,5-godzinną przerwę, podziwiając przepiękną panoramę Tatr, Gorców, Beskidu Wyspowego oraz Żywieckiego.

Następnie ruszyliśmy w stronę Mogielicy. Fragment pomiędzy Polaną Stumorgową, a Mogielicą to był najbardziej wymagający odcinek na całej naszej trasie. Choć był on dość krótki, to piął się stromo pod górę i to po luźnych kamieniach. Po zdobyciu Mogielicy zrobiliśmy na szczycie krótki postój, po którym obraliśmy drogę powrotną. Na parking zeszliśmy zgodnie ze szlakiem zielonym, idąc cały czas leśną ścieżką.

Mogielica
Odcinek szlaku zielonego

W Zalesiu- Wyrębiskach znaleźliśmy się ponownie po około 5 godzinach. Tyle właśnie zajęło nam przejście całej pętli z uwzględnieniem postojów. Polana Stumorgowa totalnie skradła nasze serca i z pewnością jeszcze nie raz na niej zawitamy, bo roztaczające się z niej widoki są naprawdę zachwycające.