Rezerwat przyrody Imielty Ług w Parku Krajobrazowym Lasy Janowskie

Do Rezerwatu Przyrody Imilety Ług, który znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Lasy Janowskie, wybraliśmy się w drodze na Polesie. Szukaliśmy miejsca przy trasie, gdzie moglibyśmy zrobić dłuższą przerwę w podróży i odpocząć na łonie natury.

Kilka słów o Lasach Janowskich
Lasy Janowskie są częścią Puszczy Solskiej oraz jednym z największych zwartych kompleksów leśnych w Polsce. Mogą poszczycić się cennymi właściwościami przyrodniczymi oraz krajobrazowymi. Bardzo charakterystycznym elementem Parku są bagna oraz torfowiska. Jednym z większych bagien jest bagno Imilety Ług. Liczne obszary podmokłe oraz fragmenty dolin rzecznych zostały zajęte przez stawy rybne, które położone pomiędzy lasami wyglądają niesamowicie malowniczo. Lasy Janowskie są obszarem bardzo atrakcyjnym zarówno do uprawiania turystyki pieszej jak i rowerowej, co ułatwiają liczne, dobrze oznakowane szlaki.

Na terenie Parku Krajobrazowego Lasy Janowskie znajdują się następujące rezerwaty przyrody:
* Lasy Janowskie
* Szklarnia
* Imielty Ług
* Jastkowice
* Łęka
* Kacze Błota
Przez rezerwat Szklarnia, Imielty Ług oraz Lasy Janowskie poprowadzono następujące ścieżki edukacyjne:
* ścieżkę przyrodniczą Szklarnia, o długości około 3,5 kilometra
* ścieżkę przyrodniczą Imielty Ług o długości 2 kilometrów
* ścieżkę edukacyjną Porytowe Wzógrze o długości 1,5 kilometra, która przebiega przez teren rezerwatu przyrody Lasy Janowskie.
Pozostałe rezerwaty przyrody nie są udostępnione do zwiedzania.

W Lasach Janowskich można też wyróżnić kilka ciekawych tras rowerowych:
* Szlak "Wyprawa do Leśnego Skarbca", o długości 52 kilometry. Trasa zaczyna się w Janowie Lubelskim, prowadzi przez Kruczek, Porytowe Wzgórze, Szewce, Ujście, Kiszki, Momoty Górne, Momoty Dolne, Łążek Ordynacki, Szklarnię i zataczając pętlę kończy się w Janowie Lubelskim.
* Szlak "Glinianych Garnków" o długości 15 kilometrów. Zaczyna się w Janowie Lubelskim i następnie biegnie przez Rudę do wsi Łężek Garncarski.
* Szlak "Czarna Perła" o długości 125 kilometrów, który zaczyna się nad zalewem w Janowie Lubelskim, biegnie przez Frampol, Trzęsiny, Zwierzyniec, Szczebrzeszyn, Radzięcin, Krzakową Górę i kończy się we Frampolu.

Kilka słów o rezerwacie przyrody Imielty Ług
Choć Lasy Janowskie mają bardzo wiele do zaoferowania, my zdecydowaliśmy się wybrać do rezerwatu przyrody Imielty Ług. Jest  to rezerwat wodno- torfowiskowy położony 16 kilometrów od miejscowości Modliborzyce, niedaleko wsi Gwizdów. Ochroną rezerwatową objęto tu rozległy obszar bagienny, torfowiska wysokie oraz przejściowe, a także zarastające zbiorniki wodne, które są ostoją ptactwa wodnego oraz błotnego. Zwiedzanie rezerwatu ułatwia dobrze oznakowana ścieżka przyrodnicza Imielty Ług, która doprowadza między innymi do wieży widokowej ulokowanej nad brzegiem stawu Imielty Ług.

Zwiedzanie rezerwatu przyrody Imielty Ług
My do rezerwatu przyrody Imielty Ług wyruszyliśmy od strony wsi Łężek Ordynacki. Dojechaliśmy więc autem do miejsca, gdzie znajduje się wiata turystyczna (GPS: 50.6499506N, 22.2762358E) i tam przesiedliśmy się na rowery. Przed nami był około 3-kilometrowy odcinek biegnący asfaltową drogą (wyłączoną z ruchu samochodowego), który doprowadził nas do wejścia na teren rezerwatu. Choć dalszą drogę można także przejechać rowerem, my postanowiliśmy je zostawić i pójść dalej pieszo.

Drewniane kładki biegnące nad bagnem Imielty Ług, doprowadzające do boru bagiennego

Nasza ścieżka biegła przez las. Była szeroka i wygodna. Nad naszymi głowami było słychać śpiew ptaków i kilka pięknych okazów, w tym dzięcioła dużego, mieliśmy okazję zobaczyć na własne oczy. Drogę wyznaczały nam kierunkowskazy, więc ani przez chwilę nie mieliśmy wątpliwości, w którą stronę powinniśmy podążać. Po minięciu drewnianej figurki św. Franciszka po naszej lewej stronie pojawiły się pierwsze drewniane kładki, które doprowadziły nas do platformy widokowej przy borze bagiennym. Potem wróciliśmy na ścieżkę i ruszyliśmy w kierunku Stawu Imielty Ług.

Wieża widokowa nad stawem Imielty Ług

Nad brzegiem stawu stoi drewniana wieża widokowa, z której można podziwiać staw i podglądać wodne ptactwo. Po obu jej stronach umieszczono tablice edukacyjne opisujące żyjące na terenie rezerwatu zwierzęta oraz ptaki. Miejsce jest bardzo ciche i spokojne, idealne na dłuższy odpoczynek, więc spędziliśmy tam ponad pół godziny. Potem tą samą trasą ruszyliśmy w drogę powrotną.

Staw Imielty Ług

Grobla na Radełku
Gdy doszliśmy do rozwidlenia ścieżek przy Dużej Grępie postanowiliśmy odbić jeszcze w stronę Grobli na Radełku która przebiega pomiędzy stawem Imilety Ług, a stawem Radełko. Naszym celem była stojąca przy grobli tablica edukacyjna. Po dotarciu do niej zrobiliśmy kilkuminutową przerwę na podziwianie widoków, a potem już bez zbaczania ze szlaku wróciliśmy po nasze rowery, a następnie do auta.

Choć nasza przygoda z Lasami Janowskimi była dość krótka to miejsce to zrobiło na nas bardzo dobre wrażenie i z przyjemnością wrócimy tam ponownie. Park Krajobrazowy Lasy Janowskie to raj dla rowerzystów, a mnogość ścieżek, dróżek i dróg umożliwia tworzenie przeróżnych wariantów wycieczek.