Ostra z Przełęczy pod Ostrą- Korona Beskidu Wyspowego

Ostra, w pobliżu Starej Wsi, to był kolejny szczyt, na który postanowiliśmy wybrać się w ramach  Korony Beskidu Wyspowego- Beskidzkie Wyspy. Sam wierzchołek jest zalesiony i nie roztaczają się z niego żadne widoki, jednak zimą gdy drzewa pokryte są śniegiem, a przez ich korony przebija się słońce, to zarówno na szlaku jak i w okolicach samego szczytu, robi się niesamowicie malowniczo.

Przełęcz pod Ostrą (szlak zielony)- Ostra koło Starej Wsi- Przełęcz pod Ostrą

Jakie szlaki prowadzą na Ostrą?
Przez Ostrą przebiega tylko jeden szlak turystyczny, znakowany kolorem zielonym. Można na niego wyruszyć z Przełęczy Pod Ostrą, co jest najszybszym i najkrótszym rozwiązaniem.  Istnieje też opcja dłuższa. Przy tym wariancie na Ostrą należy pójść z Przełęczy Słopnickiej, w pierwszej kolejności zdobywając Cichoń,  który również zaliczany jest do Korony Beskidu Wyspowego. Na Ostrą można też udać się od strony wsi Młyńczyska, początkowo zmierzając szlakiem niebieskim, a następnie zielonym, bądź z przysiółka Jeżowa Woda. Można też wyruszyć ze wsi Wiśnicz, idąc początkowo szlakiem niebieskim, a potem zielonym.

Początek szlaku, zaraz po wyruszeniu z parkingu

My zdecydowaliśmy się wyruszyć na Ostrą z Przełęczy pod Ostrą. Na wielu szlakach zalegał świeży śnieg, miejscami tworząc nawet metrowe zaspy, więc szukaliśmy czegoś dość krótkiego. Ostatecznie na Ostrą i tak dotarła tylko 1/4 naszej drużyny, ale nic straconego, bo wybierzemy się tam ponownie wszyscy razem.

5/40 Korona Beskidu Wyspowego- Beskidzkie Wyspy

Gdzie zaparkować samochód?
Wybierając się na Ostrą z Przełęczy pod Ostrą samochód można zaparkować tuż u wylotu na szlak. Przy drodze, po lewej stronie, tuż przy tabliczce z napisem Przełęcz pod Ostrą znajduje się niewielki parking na około 4 samochody (GPS: 49.642146, 20.386247). Z Przełęczy pod Ostrą można wybrać się także na Cichoń, choć my zdecydowanie bardziej polecamy szlak z Przełęczy Słopnickiej, który pomimo, że jest dłuższy, to oferuje przepiękne widoki.

Opis szlaku na Ostrą z Przełęczy pod Ostrą
Szlak na Ostrą z Przełęczy pod Ostrą nie jest długi, dotarcie na szczyt nie powinno zająć więcej niż 20 minut, nawet zimą, o ile szlak jest przetarty. Początkowo idzie się lasem, od razu podchodząc pod górę. Po kilku minutach szlak wyprowadza na polanę, gdzie odsłaniają się ładne widoki na okolicę. Potem znów wkracza się do lasu i nadal podchodząc ostro pod górę niespodziewanie dociera się na szczyt. Wierzchołek jest płaski, otoczony drzewami, więc nie uświadczymy na nim żadnych widoków.  Na szczycie stoi jedynie tabliczka z nazwą szczytu, nie ma żadnej ławki, ani stołu. Wiosną, czy latem można jednak rozłożyć na ziemi matę i odpocząć. Zimą za to można bez końca zachwycać się przepięknie ośnieżonym lasem, który wygląda naprawdę bajecznie. Powrót na Przełęcz pod Ostrą odbywa się dokładnie tą samą trasą, a że cały czas jest z górki, to dosłownie po kilku minutach osiągamy parking.

Powrót z Ostrej przez Jeżową Wodę (edycja z dnia 13.06.2021)
Na Ostrą po raz pierwszy wybraliśmy się zimą, wtedy na szczyt dotarła tylko 1/4 naszej drużyny. Wiosną zdecydowaliśmy się tam powrócić, tym razem we czwórkę. Naszym punktem startowym znów była Przełęcz pod Ostrą, ale ze szczytu postanowiliśmy zejść przez Jeżową Wodę do wsi Wiśnicz. Odcinek pomiędzy Ostrą, a wsią Wiśnicz prowadził nas głównie przez las. Początkowo szliśmy za zielonymi oznaczeniami szlaku, a od rozejścia podążaliśmy za szlakiem niebieskim, który miejscami dość stromo schodził w dół. Gdy wyszliśmy poza granicę lasu wkroczyliśmy na ścieżkę biegnącą pomiędzy polanami, które o tej porze roku były przepiękne ukwiecone, a wśród tych wszystkich kwiatów udało nam się dostrzec storczyki plamiste. Ten fragment szlaku okazał się też bardzo widokowy, więc nasza wędrówka była bardzo udana.

Choć szczyt Ostrej nie oferuje żadnych widoków, to prowadzący na niego szlak, zarówno z Przełęczy pod Ostrą, jak i przez Jeżową Wodę jest dość atrakcyjny. Największym plusem szlaku z Przełęczy pod Ostrą jest to, że jest krótki, więc zimą może stanowić świetną alternatywę dla osób, które dopiero rozpoczynają zimowe wędrówki i chciałyby sprawdzić się w zimowym terenie. Szlak przez Jeżową Wodę jest dłuższy, ale za to oferuje piękniejsze widoki i to idealna opcja w ciepłe wiosenne lub letnie dni.