Zamek Lenno we Wleniu z dziećmi

Są takie miejsca na Dolnym Śląsku, do których po prostu lubimy wracać i bez względu na to ile razy byśmy je widzieli, to za każdym razem potrafią nas zaskoczyć czymś nowym. Takim właśnie miejscem są uwielbiane przez nas ruiny Zamku Lenno, które górują nad niewielkim miasteczkiem Wleń. Choć z przepięknego zamku zachowała się głównie baszta, to właśnie ona jest powodem, dla którego trzeba się tam wybrać. Z jej szczytu rozpościera się iście malowniczy widok na położone nad rzeką Bóbr miasteczko, na Góry i Pogórze Izerskie, Pogórze Kaczawskie, a także na rozległą panoramę Karkonoszy.

Widok na Wleń z baszty Zamku Lenno
Jak dotrzeć na zamek Lenno?
* Na Zamek Lenno najlepiej wyruszyć z Wlenia, gdzie w centrum miejscowości, przy niewielkim rynku, można zaparkować samochód. Stamtąd na zamkowe wzgórze prowadzą dwa szlaki turystyczne, oznaczone kolorem żółtym oraz zielonym. Początkowo biegną one tą samą drogą, potem się rozchodzą, by w pobliżu malutkiego kościółka pod wezwaniem Św. Jadwigi Śląskiej, który znajduje się u podnóża Góry Zamkowej, znów na chwilę się połączyć.
* Do Zamku Lenno można dostać się również idąc ulicą Górską. Trasa jest bardzo intuicyjna i naprawdę nie da się pobłądzić, trzeba cały czas iść przed siebie tak jak biegnie droga. Charakterystycznymi punkami mijanymi na trasie są dwa cmentarze oraz stare kasztanowce rosnące tuż przy zakręcie. Decydując się na ten wariant w pierwszej kolejności dotrzemy do Pałacu Lenno, a następnie do podnóża zamkowego wzgórza.
* Istnieje też możliwość podjechania autem pod pałac, gdzie na poboczu drogi można zaparkować samochód, a następnie już pieszo podejść pod zamek.

Wędrując ulicą Górską

My zdecydowaliśmy się pójść na zamek ulicą Górską, a wrócić szlakiem zielonym. Spacer drogą przeleciał nam w mgnieniu oka i zanim się obejrzeliśmy byliśmy już pod Pałacem Lenno. Stamtąd skierowaliśmy się prosto na zamek. Po minięciu kościółka pw. Św. Jadwigi Śląskiej weszliśmy na teren Rezerwatu Przyrody Góra Zamkowa. Wiosną na zboczach zamkowej góry kwietnie czosnek niedźwiedzi, a jego oszałamiający zapach unosi się wszędzie dookoła.

Droga prowadząca do Pałacu Lenno oraz do Rezerwatu Przyrody Góra Zamkowa

Zamek-Lenno-Wleń

Kościółek pod wezwaniem Św. Jadwigi Śląskiej

Po wdrapaniu się po kamiennych schodach stanęliśmy u podnóża zamku, który uważany jest za najstarszy, murowany zamek na Śląsku. Wejście na jego teren jest odpłatne, w 2020 roku opłata wynosiła 7 zł za bilet normalny oraz 5 zł za bilet ulgowy. W kasie prócz wejściówek można nabyć także magnesy, przypinki oraz inne pamiątki. To co nas pozytywnie zaskoczyło, a co uległo zmianie od naszej ostatniej wizyty to to, że poszczególne części zamku zostały opisane co zdecydowanie uatrakcyjnia zwiedzanie.

Zamkowe wzgórze pokryte kwitnącym czosnkiem niedźwiedzim
My w pierwszej kolejności weszliśmy na basztę zobaczyć przepiękne widoki na okolicę, a dopiero po zejściu z baszty przespacerowaliśmy się pomiędzy ruinami, czytając każdą z tabliczek i przyglądając się poszczególnym wizualizacjom zamku. Gdy nasz spacer dobiegł końca udaliśmy się w stronę Pałacu Lenno.

W oddali skrywające się w chmurach Karkonosze

Ruiny Zamku Lenno

Pałac od kilkunastu lat znajduje się w prywatnych rękach i od tego czasu przeszedł niesamowitą metamorfozę. Kiedyś straszył wybitymi szybami i oknami zabitymi deskami, a teraz jest jedną z perełek Pogórza Izerskiego. Na terenie pałacu znajduje się kawiarnia, a w ogrodzie przed pałacem ustawiono krzesła i stoły, więc można odpocząć w naprawdę przepięknym otoczeniu. Oczywiście skorzystaliśmy z tej możliwości podziwiając znajdujące się w oddali Karkonosze.

Pałac Lenno

Po wznowieniu wędrówki wróciliśmy pod kościółek Św. Jadwigi i leśną ścieżką oznaczoną kolorem zielonym zeszliśmy z powrotem do Wlenia. Cała nasza wycieczka zajęła nam trzy godziny. Nie był to jednak koniec atrakcji na ten dzień, bo po wszystkim czekała nas jeszcze rowerowa przejażdżka po okolicy oraz zwiedzanie lokalnego browaru, który wytwarza piwo rzemieślnicze.

* zamek Lenno znajduje się na Wzgórzu Zamkowym nad miejscowością Wleń
* zamek określany jest także mianem Zamek Wleń lub Zamek Wleński Gródek
* wstęp na zamek jest płatny, w 2020 roku bilet normalny kosztował 7 zł, a ulgowy 5 zł.
* na zamek najlepiej wybrać się pieszo z Wlenia, ale można też podjechać autem pod Pałac Lenno
* w Pałacu Lenno znajduje się kawiarnia, w której można płacić kartą
* Pałac Lenno świadczy także usługi noclegowe
* we Wleniu znajduje się rzemieślniczy Browar "Dolina BoBRU", który mieści się przy ulicy Zarzecze
* Wleń jest bardzo dobrą bazą wypadową na Ostrzycę oraz na Zaporę Pilchowicką
* w pobliskiej wsi Nielestno mają swój początek spływy kajakowe po rzece Bóbr