Wysoka Kopa z Rozdroża Izerskiego z dziećmi- Góry Izerskie

Wysoka Kopa to najwyższe wzniesienie Gór Izerskich i najbardziej na zachód wysunięty szczyt w Koronie Gór Polski. Mimo, że Wysoka Kopa znajduje się poza znakowanym szlakiem, to dobrze wydeptana ścieżka, która widoczna jest nawet zimą, bez problemu doprowadzi nas do celu. Dla nas najwyższe wzniesienie Izerów było 22 zdobytą koroną, na którą wybraliśmy się ostatniego dnia naszego przedłużonego weekendu na Dolnym Śląsku.

Piękne widoki z czerwonego szlaku w stronę wiaty pod Wysoką Kopą
Rozdroże Izerskie (szlak żółty)- Rozdroże pod Kopą (szlak czerwony)- Wiata pod Wysoką Kopą (bez oznaczeń szlaku)- Wysoka Kopa- Wiata pod Wysoką Kopą (szlak czerwony)- Rozdroże pod Izerskimi Garbami (szlak czerwony, zielony oraz niebieski)- Rozdroże pod Zwaliskiem (szlak zielony)- Rozdroże Izerskie

Na szlak wyruszyliśmy z Rozdroża Izerskiego, gdzie przy głównej drodze biegnącej ze Szklarskiej Poręby do Świeradowa Zdrój, znajduje się duży, darmowy parking. Gdy wysiedliśmy z samochodu z niedowierzania wytrzeszczyliśmy oczy, wszędzie dookoła było biało, wreszcie trafiliśmy na prawdziwą zimę. Śmiemy twierdzić, że nawet w Karkonoszach nie zastaliśmy tyle śniegu co w Górach Izerskich. Aż pożałowaliśmy, że nie mieliśmy ze sobą sanek, bo warunki były wręcz idealne. Z Rozdroża, szeroką drogą, ruszyliśmy przed siebie, idąc za żółtymi oraz zielonymi oznaczeniami szlaku. Gdy znaleźliśmy się na rozwidleniu stanęliśmy przed dylematem, czy iść w prawo, czy w lewo? Zaplanowana przez nas trasa zataczała całkiem sporą pętlę, więc teoretycznie nie miało to dla nas większego znaczenia. Postanowiliśmy więc, że skręcimy w prawo, zgodnie z żółtymi oznaczeniami szlaku.

Początek żółtego i zielonego szlaku z Rozdroża Izerskiego
Żółty szlak biegnący w kierunku Rozdroża pod Kopą
Dalej idąc szeroką drogą udaliśmy się w stronę Rozdroża pod Kopą. Mimo, że nasza trasa biegła przez las, wędrowało nam się naprawdę przyjemnie. Na Rozdrożu pod Kopą opuściliśmy żółte oznaczenia szlaku i od tego momentu podążaliśmy za szlakiem czerwonym. Przed naszymi oczami pojawiły się przepiękne widoki, między innymi na Karkonosze.

Nasz cel był coraz bliżej. Gdy dotarliśmy do wiaty pod Wysoką Kopą bardzo nas kusiło by zrobić w niej przerwę, najpierw jednak poszliśmy na szczyt. Tuż za wiatą wypatrzyliśmy dobrze udeptaną ścieżkę, więc po prostu za nią podążyliśmy i trafiliśmy dokładnie tam gdzie chcieliśmy. Na szczycie spędziliśmy kilka minut i pędem ruszyliśmy do wiaty, gdzie zrobiliśmy sobie półgodzinny postój.

Nasza 22 Korona

Gdy wznowiliśmy wędrówkę dalej podążaliśmy czerwonym szlakiem. Przez kilka minut szliśmy szeroką drogą, a potem wkroczyliśmy na leśną ścieżkę, która doprowadziła nas do Rozdroża pod Izerskimi Garbami. Od tego momentu znów nas czekał spacer drogą, wzdłuż której, po obu jej stronach, poprowadzono trasy do narciarstwa biegowego. Ku naszemu pozytywnemu zaskoczeniu nie brakowało amatorów tego zimowego sportu i mijało nas naprawdę sporo narciarzy i to w różnym wieku.

Po minięciu nieczynnej kopalni kwarcu "Stanisław" znów weszliśmy do lasu i szliśmy nim praktycznie do samego końca. Naszym kolejnym punktem orientacyjnym było Rozdroże pod Zwaliskiem, gdzie wkroczyliśmy na zielony szlak, którym wróciliśmy na parking przy Rozdrożu Izerskim, kończąc naszą zimową wędrówkę po Górach Izerskich.

* Wysoka Kopa to najwyższy szczyt Gór Izerskich, zalicza się do Korony Gór Polski
* na Wysoką Kopę można wyruszyć między innymi z Rozdroża Izerskiego, gdzie przy głównej drodze znajduje się duży, darmowy parking
* szlak na Wysoką Kopę jest długi, ale nie jest zbyt męczący. Najbardziej wymagający odcinek znajduje się pomiędzy Rozdrożem pod Zwaliskiem, a rozejściem szlaków żółtego oraz zielonego. W tym miejscu trasa dość stromo schodzi w dół.
* na Wysoką Kopę nie prowadzi żaden znakowany szlak, ale tuż za wiatą, która znajduje się przy czerwonym szlaku, można wypatrzeć dobrze widoczną ścieżkę, która doprowadza do celu.