Neapol z dzieckiem- Wezuwiusz i Herkulanum

Będąc w Neapolu warto wyruszyć na wycieczkę poza miasto. Miejsc godnych uwagi w całej Kampanii jest bardzo dużo, by zwiedzić te najbardziej znane, musielibyśmy poświęcić kilkanaście dni. Wezuwiusz, Herkulanum, Pompeje, Sorrento, Positano, Ischia, Capri, Procida to tylko niektóre z propozycji. Gdy dysponujemy znacznie krótszym czasem wybór może okazać się naprawdę bardzo ciężki, przekonaliśmy się o tym na własnej skórze. Wiedzieliśmy, że na pewno wybierzemy się na Wezuwiusza, nie udało nam się dotrzeć na Etnę, podczas naszego pobytu na Sycylii, więc tym razem nie mogliśmy odpuścić kolejnej okazji zdobycia wulkanu. Skoro zdecydowaliśmy się na Wezuwiusza, to idealnym uzupełnieniem tej wyprawy jest oczywiście spacer po jednym z miast, które przez niego zostało właśnie zniszczone. Bardzo chcieliśmy odwiedzić Pompeje, ostatecznie wybraliśmy znacznie mniejsze Herkulanum i biorąc pod uwagę intensywność tego dnia była to dobra decyzja.

Spacer wzdłuż krateru Wezuwiusza
By dojechać do Ercolano Scavi, skąd można wyruszyć zarówno na zdobycie krateru jak i Herkulanum skorzystaliśmy z kolejki Circumvesuviana. Gdy znaleźliśmy się w Ercolano nasze pierwsze kroki skierowaliśmy do biura Vesuvio Express, które świadczy usługi transportowe i to właśnie z nimi dotarliśmy pod bramy parku narodowego. Po umówieniu się z kierowcą co do powrotu do Ercolano wyruszyliśmy na szlak prowadzący pod krater. By dotrzeć do celu potrzebowaliśmy około 15 minut, ścieżka pnie się cały czas pod górę, ale podejście nie należy do najbardziej wymagających. Szczyt Wezuwiusza znajduje się 1277 m n.p.m., jest to jedyny aktywny, lądowy wulkan w Europie. Mimo że od 1944 roku znajduje się w uśpieniu może przyprawić o zawrót głowy. Jadąc w jego stronę mieliśmy okazję zobaczyć na własne oczy skutki jego ostatniej erupcji. Z jego szczytu można podziwiać przepiękny widok na Neapol oraz Zatokę Neapolitańską, z tego też miejsca uzmysłowiliśmy sobie jak bardzo zagrożone są znajdujące się u jego podnóża miejscowości.

Krater Wezuwiusza, mimo że częściowo zasypany kamieniami i pyłem, zrobił na nas ogromne wrażenie, tym bardziej że z niektórych miejsc wydostawały się kłęby dymu. W powietrzu dało się wyczuć zapach siarki, a brzegi krateru były udekorowane zastygłą lawą.

Wzdłuż krateru prowadzi ścieżka, dla zwiedzających udostępniony jest tylko jej fragment, ale i tak warto pokonać go w całości, w końcu nie codziennie trafia nam się okazja spacerowania po wulkanie. Poza tym to bardzo dobry moment na to by poszukać kawałków zastygłej lawy, które będą najlepszą pamiątką z wyprawy.

Unoszące się kłęby dymu

Gdy dotarliśmy do końca okazało się, że mamy niecałe pół godziny na to by znaleźć się  z powrotem na parkingu. Drogę w dół pokonaliśmy biegiem, to była dopiero zabawa :-)

Gdy ponownie znaleźliśmy się w Ercolano było już popołudnie, które postanowiliśmy spędzić poznając Herkulanum. To była jedna z najciekawszych podróży w czasie. Herkulanum zniknęło pod warstwą błota wulkanicznego w 79 r., kiedy nastąpił wybuch Wezuwiusza. Do momentu tej niespodziewanej erupcji Rzymianie byli przekonani, że Wezuwiusz to tylko zwykła góra. Miasto zachowało się w prawie nienaruszonym stanie. Gdy zostało odkryte, a nastąpiło to dopiero w roku 1709, znaleziono w nim między innymi skamieniałą żywność, drewno oraz papirus.
Gdy weszliśmy na teren wykopalisk najpierw mieliśmy okazje przyjrzeć się im z góry, różnica poziomów pomiędzy dzisiejszym Ercolano, a Herkulanum pokazuje jak grubą warstwą błota miasto zostało przykryte.

Herkulanum z Wezuwiuszem w tle

Nasz spacer po antycznym Herkulanum rozpoczęliśmy od Cardo III, przy której znajdują się między innymi ruiny hotelu oraz zachowane w dobrym stanie kolumny willi  d'Argo.

Willa d'Argo

Mieliśmy także okazję zobaczyć na własne oczy antyczną łaźnię, thermopolium (rodzaj antycznej kantyny, w której można było kupić ciepły posiłek) oraz dwukondygnacyjne wille z zachowanymi drewnianymi schodami. Najbardziej jednak zachwyciły nas brukowane uliczki, przepiękne mozaiki oraz freski.

Decumano
Willa del Gran Portale
Thermopolium

Zwiedzając Herkulanum należy jednak pamiętać o ogromnej tragedii jaka się tutaj rozegrała blisko 2000 lat temu. Przypominają o niej znajdujące się na terenie wykopalisk ludzkie szczątki. Przez długi czas wierzono, że mieszkańcom Herkulanum udało się opuścić miasto, niestety prawda okazała się zupełnie inna.

Augusteum

Dom Neptuna i Amfitryty

Herkulanum to imponujące miejsce, niesamowite muzeum na świeżym powietrzu. Górujący nad miastem Wezuwiusz w bardzo wymowny sposób dopowiada jego tragiczną historię. Jeśli ktoś zastanawia się czy miejsce to jest odpowiednie dla dzieci, to my możemy powiedzieć z własnego doświadczenia, że tak. Wiki była zachwycona i z szeroko otwartą buzią słuchała różnych ciekawostek na jego temat. Spacerując po mieście wciąż nie mogliśmy uwierzyć, że zachowało się ono w takim doskonałym stanie i że przez tyle setek lat nikt nie wiedział o jego istnieniu. Znaczna część Herkulanum jest nadal nieodkryta i ten stan rzeczy już chyba nigdy się nie zmieni.

* by dotrzeć do Ercolano Scavi należy skorzystać z kolejki Circumvesuviana, która odjeżdża z Dworca Garibaldi, koszt pojedynczego biletu na trasie Neapol- Ercolano- Neapol to 4 euro.
* z Ercolano można udać się na Wezuwiusza oraz do Herkulanum
* dojazd busem na parking znajdujący się nieopodal krateru zapewnia Vesuvio Express, biuro znajduje się tuż obok stacji w Ercolano
* bus zawozi nas na miejsce i czeka na nas około 1,5 godziny, po tym czasie wracamy nim pod dworzec w Ercolano.
* przejazd plus bilet wstępu na teren krateru to koszt 20e od osoby
* dzieci do 120cm za wejście na teren Wezuwiusza nie płacą, jeśli w busie będą siedzieć na kolanach  rodziców, nie płacą także za transport
* bus z Ercolano na parking pod Wezuwiuszem jedzie około 20 minut
* na Wezuwiusza warto wybrać się rano, gdyż później na drodze dojazdowej tworzą się gigantyczne korki
* decydując się na zdobycie wulkanu warto założyć wygodne obuwie, idealnie sprawdzają się górskie buty
* podejście pod krater nie jest zbyt męczące i zajmuje około 15 minut.
* przejście całej trasy wzdłuż krateru zajęło nam około godziny, oczywiście uwzględniając liczne postoje
* bilet wstępu do Herkulanum kosztuje 11 euro, dzieci i młodzież do 18 roku życia mają wstęp bezpłatny
* by zwiedzić całe ruiny potrzebujemy od 2 do 3 godzin
* w lecie koniecznie zabierzmy ze sobą wodę oraz nakrycie głowy
* przy kasie możemy wziąć bezpłatną mapkę, która ułatwi nam poruszanie się po terenie wykopalisk

Pozostałe wpisy dotyczące Neapolu:

Jeśli uważasz ten wpis za interesujący, zostaw proszę komentarz, będzie nam bardzo miło :-)