Jezioro Como z dziećmi

Pomysł na święta Wielkanocne nad jeziorem Como narodził się dość spontanicznie. Miejsce to od dawna znajdowało się na naszej włoskiej liście i bardzo chcieliśmy je zobaczyć, ale nie mieliśmy w planach żadnego konkretnego terminu. Ten w sumie przyszedł do nas sam, gdy po powrocie z cudownego Edynburga z ciekawości przeglądaliśmy loty z Krakowa i trafiliśmy na naprawdę świetne ceny na lotnisko Mediolan- Malpensa. Długo więc się nie zastanawialiśmy tylko po prostu dokonaliśmy rezerwacji, a potem już na spokojnie zajęliśmy się organizacją całej reszty. Wybór kierunku był trafiony w 100%, bo jezioro Como jest po prostu bajeczne.

Spis treści:

Od lewej: Lecco, Varenna oraz Bellagio

Jak dotrzeć nad jezioro Como?

Mając w planach jezioro Como mamy dwie opcje do wyboru jeśli chodzi o loty. Możemy lecieć do Mediolanu- Malpensy i stamtąd ruszyć do centrum Mediolanu, a następnie nad Jezioro Como lub do Bergamo (o Bergamo więcej można poczytać tutaj) i stamtąd skierować się nad jezioro. Na chwilę obecną do Mediolanu- Malpensy dostaniemy się wizzairem z Krakowa, a do Bergamo zarówno wizzairem, jak i ryaniarem. Wizzair lata do Bergamo z Warszawy, a Ryanair z takich polskich miast jak: Wrocław, Warszawa, Łódź, Poznań, Kraków, Lublin, Katowice oraz Gdańsk.
My zdecydowaliśmy się na połączenie wizzairem z Krakowa, a za bilety, z darmowym bagażem podręcznym, zapłaciliśmy 168zł od osoby w obie strony. Termin naszego wylotu obejmował święta Wielkanocne. Do Mediolanu polecieliśmy w Wielki Piątek, a wróciliśmy w środę po świętach.

Piękna i klimatyczna Varenna
Widok na Bellagio
Huśtawka na Piani d'Erna
Jezioro Como z dziećmi

Jak dojechać z lotniska Malpensa do centrum Mediolanu?

Z Malpensy do centrum Mediolanu najszybciej i najwygodniej dostaniemy się pociągiem Malpensa Express, który odjeżdża z Terminalu 1. Na lotnisku znajdują się oznaczenia, które kierują we właściwe miejsce. Pociąg dojeżdża do dworca Milano Centrale (zatrzymuje się również na Milano Porta Garibaldi), gdzie można przesiąść się na pociąg jadący w stronę jeziora Como. Podróż z lotniska trwa około 50 minut. Połączenie wykonywane jest przez Trenord, niestety nie obowiązują na niego bilety io viaggio, o których będzie nieco więcej poniżej. Pociągi odjeżdżają co 30 minut. Z Malpensy pierwszy pociąg odjeżdża o godzinie 5:25, a ostatni o 23:25. Z Milano Centrale pierwszy pociąg rusza o 5:43, a ostatni o 22:43. W 2023 roku ceny biletów kształtowały się następująco: 13 euro osoba dorosła, 6,50 euro dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Korzystniej wychodzi zakup biletu w dwie strony, który ważny jest 30 dni, jego koszt to 20 euro. Bilety na pociąg można kupić w automacie.

Dworzec Milano Centrale

Z Mediolanu nad jezioro Como pociągiem

Region Lombardii, którego częścią między innymi jest Mediolan, Bergamo oraz jezioro Como, jest fantastycznie skomunikowany, a poruszanie się po nim pociągami to po prostu przyjemność. A więc z Mediolanu nad jezioro Como najszybciej dostaniemy się pociągami regionalnymi Trenord. Połączeń jest naprawdę dużo, więc znalezienie tego najbardziej odpowiadającego nie będzie stanowiło problemu. Z Mediolanu do Lecco pociągi odjeżdżają dwa razy na godzinę. W zależności od trasy pociąg jedzie od 40 do 90 minut. Z Lecco pociągiem dojedziemy między innymi do Mandello del Lario, Varenny, Bellano, czy Tirano. Rozkłady jazdy można sprawdzić na stronie przewoźnika tutaj.

Jezioro Como z dziećmi
Widoki z ruin zamku w Varennie
Piani d'Erna, widok na Monte Resegone

Bilety na transport publiczny

Wybierając się do Lombardii warto zainteresować się biletami IO VIAGGIO ovunque in Lombardia. Bilety występują w następujących opcjach (ceny aktualne na luty 2024):
* 1-dniowy 17,50e
* 2-dniowy 29e
* 3-dniowy 35e
* 7-dniowy 46,50e
Ważne! Dzieci do lat 4 podróżujące z rodzicami (dziadkami, pełnoletnim rodzeństwem, wujostwem) posiadającymi ważny bilet IO VIAGGIO ovunque in Lombardia podróżują po Lombardii za darmo.
Bilety Io viaggio uprawniają do poruszania się bez ograniczeń następującymi środkami transportu:
* metrem np. po Mediolanie, autobusami oraz tramwajami
* promami po jeziorze Iseo
* kolejkami naziemnymi (funicular) oraz wybranymi kolejkami linowymi (w cenie jest kolejka linowa na Piani d'Erna)
* pociągami oraz pociągami podmiejskimi (z wyłączeniem pociągów jadących z lotniska Malpensa do Mediolanu oraz pociągów dalekobieżnych i szybkich pociągów linii: Intercity, Eurocity, FrecciaBianca, FrecciaArgento, FrecciaRossa, Italo, Thello).
Bilety można zakupić w specjalnych, zielonych automatach na dworcach kolejowych, stacjach metra i w wybranych biurach transportu publicznego. My swoje kupiliśmy na dworcu w Mediolanie. Z racji długości naszego pobytu zdecydowaliśmy się na bilety 7-dniowe i korzystaliśmy z nich każdego dnia.

Widoki z Piani d'Erna

Gdzie nocować?

Nad jeziorem Como nie brakuje przepięknych miejscowości, a każda ma swój niepowtarzalny urok. My na naszą bazę wypadową wybraliśmy Lecco, które jest drugim największym miastem nad Como. Powód był czysto pragmatyczny, w Lecco znajduje się dworzec kolejowy, na którym zatrzymuje się każdy pociąg jadący przez tę miejscowość, co dla nas było bardzo wygodne, bo pociągi to był nasz główny środek transportu. W Lecco zamieszkaliśmy w apartamencie Il Broletto Apartment, który zarezerwowaliśmy przez booking (link do apartamentu). Apartament znajduje się blisko dworca, oraz przystanku autobusowego autobusu numer 5, którym można dojechać pod dolną stację kolejki linowej na Piani d'Erna, 400 metrów od apartamentu znajduje się sklep Conad, a do promenady biegnącej brzegiem jeziora Como można dotrzeć w 10 minut spacerem. Apartament składa się z sypialni oraz salonu z aneksem kuchennym, gdzie rozkłada się kanapa do spania. Z okien apartamentu roztacza się widok na dziedziniec oraz na góry. Na nas to miejsce zrobiło bardzo dobre wrażenie, było czysto, przestronnie i przyjemnie, a więc możemy to miejsce polecić z czystym sumieniem.

Co warto zobaczyć nad jeziorem Como?

Jezioro Como ma do zaoferowanie niesamowicie wiele, o czym przekonaliśmy się na etapie planowania. Jezioro, czy malownicze miasteczka przycupnięte nad jego brzegiem to dopiero wierzchołek góry lodowej. Olbrzymim plusem pobytu nad jeziorem Como jest bliskość gór i łatwy dostęp do szlaków, których w pobliżu jeziora jest naprawdę dużo. Przez te kilka dni, które mieliśmy do dyspozycji udało nam się zobaczyć zaledwie promil tego co byśmy chcieli, ale to był bardzo dobry wstęp do tego, by nabrać ochoty na powrót w to miejsce na dłużej. A więc co warto zobaczyć nad Como mając na to miejsce 3 dni?

Lecco

Lecco to drugie co do wielkości miasto nad jeziorem Como i doskonała baza wypadowa na odrywanie jego wschodniego wybrzeża. W porównaniu do takich miasteczek jak Varenna czy Bellagio nie jest aż tak bardzo klimatyczne, ale długa promenada poprowadzona wzdłuż jeziora sprzyja spacerom w przepięknych okolicznościach. Jedną z największych atrakcji Lecco jest kolejka linowa na Piani d'Erna i naszym zdaniem to punkt obowiązkowy po tej części jeziora.

Piani d'Erna

To szczyt, na który bez problemu dostaniemy się z Lecco dzięki kolejce linowej. Piani d'Erna oferuje iście malownicze widoki na jezioro Como, szczyty Alp Bergamskich oraz ośnieżone o tej porze roku Alpy. Piani d'Erna to miejsce sprzyjające rekreacji, więc nie dziwi tutaj widok ludzi odpoczywających na kocach, czy też dzieci bawiących się na placu zabaw. By pospacerować po szczycie nie trzeba specjalnie się przygotowywać, no chyba że planujemy zdobyć go wchodząc na niego via ferratą. Pod dolną stację kolejki linowej można dostać się z Lecco autobusem numer 5, którego przystanek znajduje się niedaleko dworca (GPS: 45.85701, 9.39190). Kolejka jest czynna codziennie od godziny 8:00 i w zależności od sezonu kursuje do co najmniej godziny 17:00. W godzinach od 12:30 do 13:30 jest przerwa w jej funkcjonowaniu. W 2023 roku bilet na kolejkę w dwie strony kosztował 11,50 euro w niskim sezonie i 12,50 euro w wysokim sezonie. Osoby posiadające bilet io viaggio wjazd kolejką na Piani d'Erna mają w cenie, wystarczy w kasie pokazać bilet i odebrać darmowe wejściówki. Po wjechaniu na górę i opuszczeniu górnej stacji kolejki warto skręcić w prawo i ruszyć na punkt widokowy Pizzo d'Erna, z którego roztacza się najpiękniejsza panorama.

Pizzo d'Erna

Varenna

Jak dla nas to najpiękniejsze miasteczko na wschodnim brzegu jeziora Como, do którego bez najmniejszego problemu dostaniemy się pociągiem z Lecco, czy Mediolanu (stacja Varenna Esino). Jedną z największych atrakcji Varenny jest trasa spacerowa biegnąca wzdłuż jeziora, ruiny górującego nad Varenną zamku oraz Villa Monastero z przepięknym ogrodem. Miasteczko cieszy się olbrzymią popularnością, zwłaszcza w weekendy, więc zdecydowanie polecamy wybrać się tam w tygodniu, jest wtedy nieco spokojniej. Z Varenny odpływają promy między innymi do Bellagio oraz Como.

Widok na Varennę z promu do Bellagio

Varenna z dziećmi
Widoki na Varennę z ruin zamku

Bellagio

Do Bellagio dostaliśmy się promem z Varenny (koszt biletu w dwie strony to 9,20 euro) i w miasteczku spędziliśmy dwie godziny spacerując nieśpiesznie jego uroczymi, wąskimi uliczkami i zaglądając w przeróżne zakamarki. Miasto jest bardzo klimatyczne i podobnie do Varenny cieszy się bardzo dużą popularnością. W niedzielę do promu w Varennie stała olbrzymia kolejka. W Bellagio nie brakuje wyjątkowych miejsc takich jak Art Gallery Roberto Butta, gdzie można nabyć przepiękne obrazy przedstawiające pejzaże jeziora Como. Nawet jeśli nie planujemy ich kupować to do galerii zdecydowanie warto zajrzeć, tym bardziej że wstęp jest darmowy, wewnątrz niestety nie można robić zdjęć.

Jezioro Como atrakcje

Mediolan

Choć Mediolan nie znajduje się nad samym jeziorem Como, to jest z nim bardzo dobrze skomunikowany, warto więc zaplanować na to miasto chociaż jeden dzień. My na Mediolan niestety nie mieliśmy zbyt wiele czasu, bo tylko dwie godziny, w dniu wylotu do Polski, więc zwiedziliśmy tylko Galerię Wiktora Emanuela II oraz mediolańską katedrę Duomo. Do tych dwóch atrakcji dojechaliśmy metrem z dworca Milano Centrale. Bilety na metro mieliśmy w ramach naszych kart io viaggio. Wejście do Galerii Wiktora Emanuela jest bezpłatne, a wnętrze zachwycające. Będąc tam warto rozejrzeć się za mozaiką byka turyńskiego, która znajduje się na posadzce. Podobno trzykrotny obrót na pięcie, stojąc na jego przyrodzeniu, przynosi szczęście. Po opuszczeniu Galerii ruszyliśmy do katedry. W planach mieliśmy przede wszystkim taras widokowy na dachu katedry. W tym celu z wyprzedzeniem zakupiliśmy bilety online, dzięki czemu uniknęliśmy gigantycznej kolejki do kasy, a na dach weszliśmy o konkretnej godzinie. By dotrzeć na taras najpierw musieliśmy pokonać ponad 200 schodów, (jest też opcja wjazdu windą), a potem przejść trasę biegnącą po dachu. Podczas przejścia mogliśmy podziwiać przepiękne rzeźby i ciekawą konstrukcję budowli i to była najciekawsza część. Same widok z tarasu mocno nas rozczarowały. Po zejściu z tarasu widokowego zajrzeliśmy jeszcze do imponującego wnętrza katedry, ale nie mogliśmy mu przeznaczyć tyle czasu ile byśmy chcieli, dlatego powrót do Mediolanu jest bardziej niż pewny.

Mediolan z dziećmi
Galeria Wiktora Emanuela

Przynoszący szczęście turyński byk
Duomo
Mediolan z dziećmi
Widoki z dachu mediolańskiej katedry

Co jeszcze warto zobaczyć nad jeziorem Como?

Nasza lista miejsc, które chcieliśmy zobaczyć nad jeziorem Como była bardzo długa. Gdybyśmy mieli więcej czasu wybralibyśmy się między innymi do Mandello del Lario, które podziwialiśmy jedynie przez okna pociągu oraz do wąwozu Orrido di Bellano, który liczy sobie 15 milionów lat i by do niego dotrzeć trzeba pokonać wiszący most. Na naszej liście znajdował się również Parco Del Valentino oraz malownicze Menaggio znajdujące się na zachodnim wybrzeżu jeziora Como. Na liście mieliśmy również kilka widokowych szlaków, które muszą zaczekać na następną okazję. Będąc nad jeziorem Como warto również rozważyć przejażdżkę Bernina Express z włoskiego Tirano do szwajcarskiego Chur lub Sankt Moritz, o czym można poczytać tutaj.

Pogoda nad jeziorem Como w kwietniu

Kwiecień na północy Włoch może być różny, bliskość gór sprawia, że pogoda jest dużo bardziej nieprzewidywalna. My jednak liczyliśmy na to, że trafimy tam na piękną pogodę i dokładnie tak się stało. Przez cały nasz pobyt mogliśmy cieszyć się słońcem, kwitnącymi drzewami i soczystą zielenią. Temperatury za dnia utrzymywały się w granicach 20 stopni i jedynie poranki oraz wieczory były dość chłodne, zwłaszcza w pobliżu jeziora, ale wiosenna kurtka czy bluza były jak najbardziej wystarczająca.

Jezioro Como atrakcje

Na naszym blogu nie ma reklam, nie chcemy by przeszkadzały one w odbiorze przygotowanych przez nas treści, dlatego też jeśli uważasz nasz wpis za interesujący i doceniasz naszą pracę będzie nam miło jeśli postawisz nam kawę 💓

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękujemy ! Rodzinnie Dookoła Świata !