Stare Wierchy ścieżką edukacyjną "Wokół Doliny Poręby"

Stare Wierchy to taki nasz stary, dobry znajomy, którego odwiedzamy zawsze z olbrzymią przyjemnością. Nic więc dziwnego, że szukając pomysłu na Wielkanocny Poniedziałek pierwsze co przyszło nam do głowy to wycieczka na Stare Wierchy.

Jasionów, os. Chryce (szlak żółty oraz zielony) Poręba Górna, Chlipały (szlak żółty)- Odejście ścieżki edukacyjnej "Wokół Doliny Poręby" (zielona ścieżka edukacyjna)- Odejście na Stare Izbiska (ścieżka edukacyjna)- Przełęcz Pośrednie (ścieżka edukacyjna)- Schronisko PTTK na Starych Wierchach- Poręba Górna, Chlipały- Jasionów, os. Chryce

Na Stare Wierchy można dotrzeć w następujący sposób:
* szlakiem zielonym z Obidowej
* szlakiem żółtym z Jasionowa, os. Chryce (opis szlaku dostępny tutaj)
* zieloną ścieżką edukacyjną "Wokół Doliny Poręby" z Poręby Górnej lub z Koninek
* szlakiem czerwonym z Rabki Zdrój przez Maciejową
* szlakiem zielonym, a następnie czerwonym z Jasionowa (opis szlaku dostępny tutaj)
* szlakiem niebieskim z Kułakowego Wierchu
* szlakiem czerwonym z Turbacza
* szlakiem zielonym z Polany Tobołów (na Polanę Tobołów można wjechać wyciągiem krzesełkowym z Koninek, opis szlaku dostępny tutaj)

My od początku planowaliśmy na Stare Wierchy udać się ścieżką edukacyjną "Wokół Doliny Poręby" z Poręby Górnej, nasz gps wyprowadził nas jednak w pole i zamiast doprowadzić nas do miejsca, gdzie ścieżka ma swój początek, znaleźliśmy się na drodze pomiędzy Jasionowem, a Porębą Górną, Chlipały. Nic jednak straconego, bo biegnie stamtąd żółty szlak turystyczny, który łączy się ze wspomnianą ścieżką edukacyjną, więc nie musieliśmy zmieniać naszych planów, bądź co gorsza zawracać i szukać innej drogi dojazdu.

Gdzie zaparkować auto?
Ruszając na szlak z Jasionowa, os. Chryce niestety nie mamy możliwości skorzystania z wyznaczonego miejsca parkingowego. Jedyna opcja to zaparkowanie samochodu na poboczu drogi (GPS: 49.584267, 20.038730). Miejsce jest jednak bezpieczne, więc jak najbardziej można z tej opcji skorzystać, tym bardziej, że wiosną, już od pierwszych chwil na szlaku, można podziwiać piękne krokusy.

Kilka słów o ścieżce edukacyjnej "Wokół Doliny Poręby"
Ścieżka edukacyjna "Wokół Doliny Poręby" ma długość 7 kilometrów i składa się z 9 przystanków. Szacowany czas przejścia wynosi cztery godziny. Została ona oznaczona przy pomocy białego kwadratu z ukośną zieloną linią. Ścieżka zaczyna się przy dolnej stacji wyciągu krzesełkowego w Koninkach, a kończy w Porębie Górnej. Ścieżka prowadzi grzbietami otaczającymi dolinę potoku Poręba. Pokonując w całości tę ścieżkę mamy okazję nie tylko trafić do schroniska PTTK na Starych Wierchach, ale można podejść także na Suhorę, gdzie znajduje się obserwatorium astronomiczne położone najwyżej w Polsce.

Opis szlaku na Stare Wierchy z Jasionowa
Skoro zamiast trafić do Poręby Górnej znaleźliśmy się w Jasionowie, na interesującą nas trasę wyruszyliśmy już stamtąd. Po opuszczeniu auta, początkowo szliśmy szeroką, gruntową drogą kierując się za żółtymi oraz zielonymi oznaczeniami szlaku. Po naszej lewej stronie pojawiły się malownicze widoki, a na mijanych polankach dostrzegliśmy morze krokusów, co nas bardzo miło zaskoczyło. Potem idąc dalej dotarliśmy do Poręby Górnej-Chlipały, gdzie koniecznie będziemy musieli wrócić jesienią, gdy zakwitną znajdujące się tam wrzosy. Szlak zielony odbił w stronę Poręby Górnej, a my skierowaliśmy się za szlakiem żółtym. Idąc dalej szeroką drogą minęliśmy kolejne krokusowe polany, a po przekroczeniu potoku wkroczyliśmy do lasu.

Nasza ścieżka zaczęła piąć się pod górę, ale podejście nie było zbyt wymagające i nawet nasz 3-latek świetnie sobie radził. W pewnym momencie do żółtego szlaku dołączyła wyczekiwana przez nas ścieżka edukacyjna "Wokół Doliny Poręby" i do Starych Wierchów szliśmy już zgodnie z jej oznaczeniami, pomimo że w większości pokrywała się ona ze szlakiem żółtym. Następnie dotarliśmy do najpiękniejszej polany na całej trasie, na której znajduje się stary, drewniany domek. Polana nie dość, że jest widokowa to oczywiście cała tonęła w krokusach. Miejsce wygląda naprawdę przepięknie, więc w drodze powrotnej zorganizowaliśmy sobie tam postój.

Choć nasz szlak biegł głównie przez las, nie brakowało ładnych widoków. Te oczywiście odsłaniały się na mijanych przez nas śródleśnych polanach. Gdy dotarliśmy do rozejścia szlaku żółtego i ścieżki edukacyjnej odbiliśmy w lewo za symbolami ścieżki i znaleźliśmy się na Starych Izbiskach, gdzie znów było morze krokusów oraz drewniana ława, a także usypany z kamieni kopiec, który ma służyć żyjącym na tym terenie gadom do wygrzewania się w słońcu oraz jako schronienie.

Do schroniska na Starych Wierchach mieliśmy coraz bliżej i ostatni fragment naszej wędrówki pokonaliśmy idąc w śniegu. Pod samym schroniskiem również leżało go całkiem sporo, ale za schroniskiem, gdzie można zobaczyć cudną panoramę Tatr śniegu nie było prawie wcale, za to były kolejne krokusy.  Choć na Starych Wierchach byliśmy już kilkukrotnie, to pierwszy raz udało nam się zobaczyć tak piękną tatrzańską panoramę i szczerze musimy przyznać, że ochów i achów nie było końca. Słoneczko miło przygrzewało, więc zajęliśmy jedną z ławek przed schroniskiem i oddaliśmy się błogiemu lenistwu. Wstępnie planowaliśmy iść dalej ścieżką edukacyjną, aż do Polany Tobołów, a stamtąd trasą spacerową wrócić do Poręby Górnej, ale z racji tego, że nasz 3-latek wędrował sam to trochę nam się wycieczka wydłużyła i zdecydowaliśmy, że pozostałą część ścieżki edukacyjnej zrobimy przy innej okazji. Pod schroniskiem zostaliśmy ponad godzinę, a potem dokładnie tą samą trasą wróciliśmy do auta, zatrzymując się jeszcze na kolejną przerwę na polanie z drewnianym domkiem.

Gorce jak zwykle nas oczarowały i cieszymy się niezmiernie, że nadchodzą ciepłe, wiosenne dni, bo w planach mamy kolejne, gorczańskie szlaki. Stare Wierchy, jak przystało na dobrego, starego znajomego znów nas miło ugościły, więc za jakiś czas znów się tam pojawimy.