Kostrza od strony wsi Rupniów- Korona Beskidu Wyspowego

Wybierając się na Kostrzę nie do końca byliśmy pewni czego możemy się spodziewać. O szczycie tym nie wiedzieliśmy zbyt wiele, prócz tego, że zalicza się on do Korony Beskidu Wyspowego- Beskidzkie Wyspy. Poszliśmy więc tam bez zbyt wygórowanych oczekiwań i ku naszemu zaskoczeniu miejsce bardzo przypadło nam do gustu, a to wszystko za sprawą pięknych widoków, które wcale nie były takie oczywiste.

Widoki z Kostrzy
Wieś Rupniów (szlak zielony)- Kostrza- Wieś Rupniów

Jak dotrzeć na Kostrzę?
Na Kostrzę prowadzi tylko jeden szlak turystyczny, który został oznaczony kolorem zielonym, a więc na szczyt można dojść od strony wsi Jodłownik, albo z Tymbarku. Istnieje też możliwość dotarcia do zielonego szlaku nieoznakowanymi ścieżkami ze wsi Rupniów oraz Kostrza, co w znaczący sposób skraca dystans do pokonania. My właśnie zdecydowaliśmy się na taką opcję i na Kostrzę wyruszyliśmy ze wsi Rupniów.

Opis szlaku na Kostrzę ze wsi Rupniów
We wsi Rupniów nie ma niestety typowego miejsca parkingowego, więc podjechaliśmy autem jak najbliżej zielonego szlaku i zostawiliśmy samochód na poboczu drogi, tak by nikomu nie wadził. Początkowo szliśmy leśną ścieżką bez oznaczeń szlaku, a gdy minęliśmy ostatnie zabudowania znaleźliśmy się na interesującej nas trasie, czyli na szlaku biegnącym z Tymbarku.

Zielony szlak na Kostrzę od strony wsi Rupniów

Choć na Kostrzę nie mieliśmy daleko, bo dziełko nas od niej zaledwie 600 metrów, to trasa okazała się dość wymagająca, zwłaszcza dla dziecięcych nóżek. Pięła się pod górę, przez las i to do samego szczytu, więc pomimo krótkiego dystansu udało nam się zmęczyć. Szczyt Kostrzy jest zalesiony i na pierwszy rzut oka może wydawać się nieciekawy, warto jednak dać mu szansę.

Widoki z Kostrzy
Nasza czwarta korona w Koronie Beskidu Wyspowego

Na szczycie znajduje się mapa Beskidu Wyspowego, zadaszony, drewniany stół oraz ława, a z pomiędzy drzew wyłaniają się malownicze widoki na Beskidzkie Wyspy, co totalnie nas oczarowało, a była to zasługa promieni słonecznych przebijających się przez gęste chmury. Na Kostrzy znajduje się również Rezerwat Przyrody Kostrza, którego zadaniem jest ochrona stanowisk rzadkiej paproci- języcznika zwyczajnego. My wybierając się na Kostrzę nastawiliśmy się głównie na piknik, więc gdy tylko osiągnęliśmy cel wypakowaliśmy z plecaka przygotowany na tę okazję obiad i zaczęliśmy ucztowanie. A potem oczywiście przyszła pora powrotu. Do auta wróciliśmy dokładnie tą samą trasą i gdy tak schodziliśmy w dół drogę przeciął nam wielki zając, który z zainteresowaniem na nas spojrzał, a później czmychnął z prędkością światła.