Park Gródek i zbiornik Wydra w Jaworznie- Śląskie z dziećmi

O Parku Gródek w Jaworznie i pięknie położonym zbiorniku Wydra po raz pierwszy usłyszeliśmy dwa lata temu, a przyrównanie tego miejsca do śląskiej Chorwacji mocno nas zaintrygowało. Zaplanowaliśmy więc wypad, ale niestety nie udało nam się tam dotrzeć. Potem zaplanowaliśmy kolejny wyjazd i znów los pokrzyżował nam plany. Ale jak to się mówi: do trzech razy sztuka i trzecie podejście wreszcie zakończyło się sukcesem.

Park-Gródek-Zbiornik-Wydra-Jaworzono
Zbiornik Wydra na terenie Parku Gródek

Kilka słów o Parku Gródek w Jaworznie

Park Gródek w Jaworznie to namacalny dowód na to, że poprzemysłowe, zniszczone tereny można poddać rekultywacji i stworzyć niesamowitą przestrzeń rekreacyjną. Patrząc na to miejsce w chwili obecnej naprawdę ciężko uwierzyć w to, że jeszcze w latach 90-tych XX wieku działał tutaj Zakład Dolomitowy „Szczakowa”. Gdy zakończył on swoją działalność, do czego przyczyniły się niezapłacone rachunki za energię elektryczną, władze Jaworzna postanowiły działać. Dzięki inwencji i zaangażowaniu degradowany przez lata teren zmienił się nie do poznania zapewniając mieszkańcom miasta i okolic genialne miejsce odpoczynku z licznymi ścieżkami spacerowymi, rowerowymi, pięknymi punktami widokowymi, arboretum oraz łąką kwietną. Nic więc dziwnego, że uznanie i zainteresowanie Parkiem Gródek rozeszło się nie tylko po Śląsku.

Park-Gródek-Zbiornik-Wydra-Jaworzono

My swoją przygodę z Parkiem Gródek rozpoczęliśmy oczywiście od przejazdu autem na trasie Kraków- Jaworzno. Wykorzystując do tego autostradę w niecałą godzinę znaleźliśmy się na miejscu. Samochód zaparkowaliśmy praktycznie pod samym wejściem na teren parku (GPS: 50.23409, 19.31063), skąd ruszyliśmy w stronę zbiornika Wydra. Do wyboru mieliśmy dwie drogi, mogliśmy podążać ścieżką przez las, oznaczoną na kolor czerwony, bądź drogą asfaltową. W związku z tym, że można zatoczyć fajną pętelkę, najpierw zdecydowaliśmy się pójść asfaltem, a drogę powrotną pokonaliśmy idąc leśną ścieżką. Ani w jedną, ani w drugą stronę nie mieliśmy problemów z nawigacją, bo trasa jest bardzo intuicyjna. Przy asfaltowej drodze stoi też tablica z napisem zbiornik Wydra pokazująca właściwy kierunek, więc do celu trafiliśmy bez problemu.

Zanim jednak tam dotarliśmy minęliśmy po drodze inny zbiornik, zwany Kamieniołomy Koparki. To właśnie na dnie tego zbiornika znajduje się zatopiony sprzęt, który wykorzystywany był przy pracach podczas wydobywania kamienia, a który teraz jest źródłem zainteresowania nurków. Nam nurkowanie nie było w głowie, więc Kamieniołomy Koparki obejrzeliśmy tylko z daleka, a dłuższy postój zaplanowaliśmy nad zbiornikiem Wydra.

Zbiornik Wydra okazał się naprawdę przepięknym miejscem. Turkusowy kolor wody cudownie komponował się  z pomarańczowymi skałami, a drewniany pomost i altanki dodawały temu miejscu niesamowitego uroku. Jedyne co nas zaskoczyło "na minus" to niski stan wody, przez co nie mieliśmy możliwości pospacerowania "po wodzie".

Następnym etapem naszej wycieczki był znajdujący się w pobliżu punkt widokowy, z którego można zobaczyć cały zbiornik wraz z kamieniołomem  z góry. By na niego dotrzeć musieliśmy wdrapać się po dość stromych schodach, ale naprawdę było warto, bo widoki były wspaniałe.

Stamtąd czerwonym szlakiem ruszyliśmy w stronę parkingu, choć na terenie Parku Gródek można spędzić znacznie więcej czasu. My niestety już go nie mieliśmy, z racji tego, że słońce zaczęło już zachodzić. W drodze powrotnej minęliśmy kwietną łąkę oraz Bacówkę Betlejemka. Niestety z tego co wiemy, to w tym roku przy bacówce nie będzie owieczek, a szkoda, bo to z pewnością niesamowita atrakcja.

Gdy znaleźliśmy się ponownie w aucie nie mogliśmy wyjść z podziwu. Park Gródek zrobił na nas piorunujące wrażenie, jadąc w jego stronę nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, że to miejsce jest tak genialnie przygotowane oraz zagospodarowane i przede wszystkim, że teren jest tak duży i naprawdę jest tam co robić. My z pewnością jeszcze tam zawitamy, bo czujemy wielki niedosyt.

* Park Gródek znajduje się w Jaworznie, w województwie śląskim
* wejście na teren Parku Gródek jest bezpłatne
* przez Park Gródek przebiega kilka ścieżek spacerowych oraz rowerowych, jest też kilka punktów widokowych
* po terenie Parku Gródek da się spacerować z dzieckiem w wózku, wtedy oczywiście lepiej wybrać trasę biegnącą asfaltem