Dolina Sztoły- Małopolska z dziećmi

Odkrywanie Małopolski to dla nas przyjemność, a gdy trafiamy do takiego miejsca jak Dolina Sztoły, która swój niepowtarzalny charakter zawdzięcza przepływającej przez nią rzece Sztole, to nie możemy wyjść z podziwu w jak pięknym regionie Polski mieszkamy. O Dolinie Sztoły dowiedzieliśmy się całkiem niedawno, a naszą uwagę przykuły malownicze meandry oraz otaczające rzekę piaszczyste zbocza. Zaplanowaliśmy więc krótką wycieczkę, dzięki której przenieśliśmy się do miejsca naprawdę oryginalnego, które zachwyciło nas od pierwszego wejrzenia.

Pierwsze zakole Sztoły tuż przy parkingu przy ul. Mostowej
Dolina Sztoły ma swój początek w pobliżu Żurady, gdzie znajduje się źródło rzeki Sztoły. Źródło to, ze względu na swój charakter, zostało uznane za pomnik przyrody. Daje ono początek rzece Sztole, która, zasilana po drodze wodami Baby, osiąga długość 13 kilometrów, po pokonaniu których uchodzi do Białej Przemszy. Mniej więcej w środkowej części Sztoły powstał sztuczny zalew Leśny Dwór, który stał się dodatkową atrakcją Doliny. Dolna część Sztoły to przede wszystkim przepiękne meandry, piaszczyste zbocza oraz przepiękny sosnowy las, w którym można poczuć się jak podczas spaceru nad Bałtykiem.

Przez Dolinę Sztoły przebiegają następujące szlaki:
* czerwony szlak, zwany Szlakiem Doliny Sztoły. Jego długość to około 12 kilometrów, można pokonać go w całości, bądź podzielić na dwie części. Punktem startowym może być Zalew Leśny Dwór, źródło w Żuradzie, bądź okolice ulicy Mostowej.
* szlak niebieski, zwany Szlakiem Diablej Góry, ma długość około 7 kilometrów i doprowadza na szczyt Diablej Góry (383m. n.p.m.), gdzie znajduje się jaskinia.
* szlaki Nordic Walking, które umożliwiają spacer przez Pustynię Starczynowską.
Każdy z tych szlaków zapewnia inne doznania, każdy z tych szlaków jest piękny i wyjątkowy, więc zdecydowanie warto pokonać każdy z nich.

Szlaki biegnące przez Dolinę Sztoły
My do Doliny Sztoły wybraliśmy się w tygodniu, tuż po pracy, więc dysponując ograniczoną ilością czasu zdecydowaliśmy się na wycieczkę szlakiem czerwonym od punktu zaznaczonego na powyżej mapie jako ul. Mostowa po Zalew Leśny Dwór. Zależało nam głównie na tym, by zobaczyć piaszczyste skarpy oraz utworzone przez rzekę meandry, więc na tym odcinku wszystko to mieliśmy zapewnione.

Auto zaparkowaliśmy na leśnym parkingu (GPS: Sztoła - Parking Nad Rzeką, Mostowa, Bukowno), z którego ruszyliśmy w kierunku Leśnego Dworu, podążając za charakterystycznymi symbolami szlaku. Pierwsze meandry pojawiły się zaraz na początku wędrówki. Po wejściu na niewielkie wzniesienie naszym oczom ukazała się pięknie wijąca się pomiędzy drzewami rzeka, nad którą górowało piaszczyste zbocze.

Potem przez sosnowy las poszliśmy dalej. Oznaczeń szlaku jest sporo, więc nie da się pobłądzić. Minęliśmy kolejne zakole rzeki, z jeszcze bardziej stromymi zboczami i wciąż idąc przed siebie, po kilkudziesięciu minutach spokojnego spaceru dotarliśmy nad Zalew Leśny Dwór. Przez całą drogę towarzystwa dotrzymywała nam wijące się w dole Sztoła.

Zalew Leśny Dwór to sporych rozmiarów sztuczny zbiornik, nad który chętnie przychodzą wędkarze, podobno tutejsze wody obfitują w pstrąga. Zalew można obejść dookoła, więc oczywiście skorzystaliśmy z takiej możliwości. Wzdłuż ścieżki ustawiono drewniane ławki, jest też niewielka, piaszczysta plaża. Tego dnia pogoda na plażowanie nie była zbyt dobra, ale wybierając się w to miejsce z dziećmi warto zabrać zabawki do piasku, a może nawet zestaw piknikowy.

Zalew Leśny Dwór

Po obejściu Leśnego Dworu dookoła, skierowaliśmy się w stronę parkingu modyfikując nieco drogę powrotną. Zamiast iść cały czas prosto, na skrzyżowaniu kilku wyraźnych ścieżek odbiliśmy w prawo, schodząc w dół, w stronę rzeki. Tam przechodząc przez drewniany mostek przedostaliśmy się na drugą stronę Sztoły i idąc wzdłuż niej wróciliśmy do punktu startu.

Dolina Sztoły to jeszcze jedno miejsce w Małopolsce, które dopisujemy do naszej listy miejsc tych mniej oczywistych, a jakże wyjątkowych. Spacer przez Dolinę Sztoły sprawił nam wiele przyjemności  i chętnie powtórzymy go ponownie.

* wybierając się do Doliny Sztoły autem, samochód możemy zaparkować na parkingu przy ulicy Mostowej (w google maps parking ten nosi nazwę: Sztoła - Parking Nad Rzeką, Mostowa, Bukowno)  lub w pobliżu zalewu Leśny Dwór przy ulicy Spacerowej.
* szlak jest spokojny, idealny na wędrówkę z dziećmi, podłoże jest piaszczyste
* cała wyżej opisana trasa wraz z jednym dłuższym postojem nad zakolem rzeki zajęła nam dwie godziny.
* nad Zalewem Leśny Dwór znajduje się niewielka, piaszczysta plaża
* Dolina Sztoły oddalona jest od Krakowa o niecałą godzinę drogi samochodem
* na parkingu przy Mostowej znajduje się drewniana altana