Sardynia z dziećmi- Grota Neptuna

Pierwszych kilka dni po przylocie na Sardynię spędziliśmy stacjonarnie, nie ruszając się poza Alghero, odkrywaliśmy uroki miasta, korzystaliśmy z morskich kąpieli i podążaliśmy śladami najlepszych lodziarni, pizzerii oraz trattorii, jednym słowem błogie lenistwo. Jednak gdy tylko pod nasz apartament podjechało auto z wypożyczalni, od razu wyruszyliśmy na podbój zachodniego oraz północno- zachodniego wybrzeża. Jednym z miejsc, które udało nam się odwiedzić, była przepiękna Grota Neptuna (Grotta di Nettuno) położona na przylądku Capo Caccia. Uważana jest ona za jeden z największych, sardyńskich cudów natury.

Jak dostać się do Groty Neptuna?
Do Groty Neptuna można dostać się na kilka sposobów:
* samochodem,
* autobusem linii 7321 firmy ARST
* Beach Busem firmy Cattogno.
Każda z tych opcji kończy się nieopodal schodów prowadzących do wylotu jaskini, co oznacza, że trzeba pokonać najpierw w dół, a potem do góry ponad 650 stopni. Schody te nazywane  są Koźlimi i zostały wykute w skale w latach 60-tych XX wieku.
Do Groty Neptuna można dostać się również drogą morską z Alghero. Rejsy wykonywane są codziennie, przez przeróżnych przewoźników, a średnia ich cena waha się w granicach 15 euro. Rejs taki trwa około 20 minut, a łodzie zatrzymują się u samego wejścia.

Koźle schody prowadzące do Groty Neptuna
Kilka informacji praktycznych:
* Grota Neptuna czynna jest:
od 1 kwietnia do 17 września : codziennie od 9:00 do 19:00
Od 18 września do końca października : codziennie od 9:00 do 18:00
Od listopada do końca marca : codziennie od 10:00 do 15:00
* Do jaskini wchodzi się o każdej pełnej godzinie, ostatnie wejście w sezonie wakacyjnym ma miejsce o godzinie 19:00
* Bilety do jaskini kupuje się na dole, jest tam niewielki punkt biletowy
* Za bilety można zapłacić tylko gotówką,
* Ceny biletów w 2019 roku kształtowały się następująco: 13 euro bilet normalny oraz 7 euro bilet dla dzieci
* Jaskinię zwiedza się z przewodnikiem, który o jaskini opowiada w języku włoskim oraz angielskim
* zwiedzanie trwa około 45 minut
* W jaskini można robić zdjęcia, nie można używać statywów
* temperatura w jaskini waha się w granicach od 18 do 20st C.
* przy niespokojnym morzu wejście do jaskini może być niemożliwe.

Zwiedzanie Groty Neptuna
My do Groty Neptuna wybraliśmy się samochodem, bo nie mogliśmy sobie odpuścić spaceru tą genialną ścieżką biegnącą wzdłuż klifu. Pokonanie tych wszystkich schodów, w takiej scenerii, to była sama przyjemność, nie przeszkadzał nam nawet żar lejący się z nieba.

Grota Neptuna cieszy się bardzo dużą popularnością, więc mając tego świadomość wejście do jaskini zaplanowaliśmy na godzinę 17:00, licząc na to, że o tej porze nie będzie już statków wycieczkowych z Alghero. Na miejscu okazało się, że trafiliśmy idealnie. W momencie kiedy dotarliśmy pod wejście do jaskini przypłynęły dwa statki, które odebrały sporą grupę turystów, a w naszej, liczącej około 40 osób, zostali tylko ci, co zdecydowali się przyjść do jaskini pieszo.

Jaskinia ma długość około 4 kilometrów, a dla ruchu turystycznego zostało udostępnionych zaledwie kilkaset metrów, które i tak robią imponujące wrażenie. Jaskinię zwiedza się z przewodnikiem, który opowiada o jej dziejach. Szacuje się, że jaskinia może mieć około 2 milionów lat, została jednak odkryta późno, bo dopiero na przełomie XVIII i XIX wieku.

Podczas zwiedzania mieliśmy okazję zobaczyć naprawdę przepiękną szatę naciekową składającą się z olbrzymich stalagmitów, stalaktytów oraz stalagnatów, które odbijały się w wodach jeziora La Marmora.

Po opuszczeniu jaskini nie wróciliśmy od razu do Alghero, postanowiliśmy jeszcze przejść się drogą odchodzącą od parkingu, z której rozpościerały się iście malownicze widoki. Będąc w tym miejscu warto też udać się na jedną z uroczych plaż, takich jak Cala Dragunara, czy Spiaggia di Mugoni.

Widoki z Capo Caccia

Grota Neptuna to bez dwóch zdań przyrodniczy skarb, który będąc na Sardynii po prostu trzeba zobaczyć. Szata naciekowa jest naprawdę imponująca i to była jedna z piękniejszych jaskiń jakie mieliśmy okazję zobaczyć.