Lubomir z Kudłaczy z dziećmi

Bez względu na to czy Lubomir zalicza się do Beskidu Makowskiego, czy też do Beskidu Wyspowego, to za nami kolejna, wspaniała wędrówka i jeszcze jedna zdobyta Korona Gór Polski. Wyprawa miała miejsce w listopadzie i była to ostatnia okazja na uchwycenie pięknej jesieni. Zdobywanie Lubomira rozpoczęliśmy spod schroniska PTTK na Kudłaczach
EDIT: wpis ten został uzupełniony o zimowe zdjęcia ze szlaku. Wędrówka miała miejsce w styczniu 2022 i odbyliśmy ją w ramach zdobywanej Korony Beskidu Wyspowego

Schronisko PTTK na Kudłaczach (szlak czerwony)- Łysina (891 m n.p.m.)- Lubomir (904 m n.p.m)- Łysina- Schronisko PTTK na Kudłaczach

Na Lubomir prowadzą następujące szlaki:
* szlak czerwony spod schroniska PTTK na Kudłaczach
* szlak czerwony z Przełęczy Jaworzyce (opis szlaku dostępny tutaj)
* szlak zielony ze wsi Kobielnik

Gdzie zaparkować samochód?
Jeśli na Lubomir planujemy wyruszyć szlakiem czerwonym spod schroniska PTTK na Kudłaczach to na 200 metrów przed schroniskiem znajduje się duży parking (GPS: 49.77896, 20.01895). Za parkowanie pobierana jest opłata (10zł za cały dzień), ale z tego co się dowiedzieliśmy jest ona pobierana nielegalnie, gdyż w rzeczywistości parking jest bezpłatny. Schronisko PTTK na Kudłaczach to schronisko, które położone jest najbliżej Krakowa, wiec to doskonała odskocznia od dnia codziennego.

Tuż obok schroniska przebiega kilka szlaków turystycznych, między innymi interesujący nas szlak czerwony prowadzący przez Łysinę na Lubomir oraz szlak zielony biegnący na Kamiennik przez Suchą Polanę (opis trasy na Suchą Polanę dostępny tutaj). Na uwagę, zwłaszcza wiosną, zasługuje Sucha Polana, na której kwitną krokusy.

Opis szlaku na Lubomir spod schroniska PTTK na Kudłaczach
Po dotarciu pod schronisko, do którego z parkingu doprowadził nas szlak czarny, od razu wyruszyliśmy w drogę zgodnie z oznaczeniami czerwonego szlaku. Ścieżka prowadząca na Lubomir biegnie przez las, przez co prawie całkowicie pozbawiona jest widoków, mimo tego spacer jest naprawdę bardzo przyjemny. Według nas szlak idealnie nadaje się na pierwsze wędrówki najmłodszych turystów, gdyż nie ma tutaj znaczących podejść, ani niebezpiecznych momentów.

Zanim się obejrzeliśmy osiągnęliśmy szczyt Łysiny. O tym, że znaleźliśmy się na Łysinie poinformowała nas tabliczka. Stąd dosłownie kilkanaście minut dzieliło nas od Lubomira.

Zanim jednak dotarliśmy na Lubomir zrobiliśmy sobie przerwę, na jedynym na tym odcinku szlaku, punkcie widokowym.

Szczyt Lubomira niestety pozbawiony jest jakichkolwiek widoków, a punktem charakterystycznym tego miejsca jest obserwatorium astronomiczne. Niestety nie mieliśmy szczęścia i obserwatorium było zamknięte, więc nie udało się nam zobaczyć go od wewnątrz, ale z pewnością jeszcze tutaj wrócimy. W obserwatorium odbywają się wieczorne pokazy nieba (rozpoczynają się wiosną), w pogodne dni można także oglądać słońce, a nawet zobaczyć Wenus. Więcej informacji można znaleźć na stronie obserwatorium.

Pod obserwatorium zrobiliśmy kolejną, dłuższą przerwę i ruszyliśmy w drogę powrotną. Do schroniska PTTK na Kudłaczach wróciliśmy dokładnie tym samym szlakiem, choć trasę można trochę zmodyfikować i na Łysinie odbić za znakami żółtymi, które prowadzą na Suchą Polanę, a stamtąd szlakiem zielonym podejść pod schronisko. Można też na rozwidleniu szlaków "Pod Łysiną" pójść za znakami czarnymi, które również doprowadzą nas do schroniska.

Jesienne Beskidy tak bardzo nam się spodobały, że postanowiliśmy jeszcze zatrzymać się w samym schronisku. I tak zakończyliśmy rodzinny wypad w góry. Jeśli ktoś ma ochotę to na Kudłaczach można rozpalić ognisko, a co za tym idzie zjeść pyszną ogniskową kiełbachę ;-)

* szlak na Lubomir nie jest długi, czas przejścia z odpoczynkami w obie strony zajął nam 4 godziny
* wyprawa na Lubomir to bardzo dobry sposób na trwającą pół dnia wycieczkę
* szlak idealnie nadaje się na wędrówkę z małymi dziećmi, które podejmują pierwsze próby samodzielnego wędrowania po górach
* pod schroniskiem PTTK na Kudłaczach jest możliwość rozpalenia ogniska
* w schroniskowym bufecie można liczyć na ciepłe posiłki oraz napoje
* Obserwatorium Astronomiczne jest czynne:
- od listopada do marca w każdą pogodną niedzielę w godzinach od 11:00 do 15:00
- w kwietniu i październiku w każdą sobotę oraz niedzielę w godzinach od 11:00 do 17:00
- od maja do września w każdą sobotę oraz niedzielę w godzinach od 12:00 do 18:00
- od połowy czerwca do połowy września obserwatorium dodatkowo czynne jest także w czwartki oraz piątki od 12:00 do 18:00
* wejście do Obserwatorium jest odpłatne, ceny biletów wstępu kształtują się następująco: bilet normalny 5 zł, bilet ulgowy 3 zł, dzieci do lat 3 wstęp wolny.
* szlak czerwony od schroniska PTTK na Kudłaczach po Lubomir jest częścią Małego Szlaku Beskidzkiego
* zimowe zdjęcia pochodzą z wycieczki tym samym szlakiem ze stycznia 2022.