Łysica z dziećmi ze Świętej Katarzyny. Opis szlaku.

Każdy powód jest dobry, by wyruszyć na górski szlak, a nas dodatkowo mobilizuje do tego chęć zdobycia Korony Gór Polski. To właśnie dzięki naszym ambitnym planom wreszcie udało nam się wybrać w Góry Świętokrzyskie, w których, wstyd się przyznać, byliśmy pierwszy raz. Naszym celem była Łysica, najwyższy szczyt tego pasma górskiego i zarazem najniższy w całej koronie. To nasza trzecia zdobyta korona :-) Na Łysicę wyruszyliśmy z dziećmi ze Świętej Katarzyny, która uważana jest za bramę Gór Świętokrzyskich.

Łysica
Parking w Świętej Katarzynie (szlak czerwony)- Brama do Świętokrzyskiego Parku Narodowego (szlak czerwony)- Łysica 612 m n.p.m. (szlak czerwony)- Przełęcz Św. Mikołaja- Łysica- Parking w Świętej Katarzynie

Gdzie zaparkować auto idąc na Łysicę ze Świętej Katarzyny?
Na szlak wyruszyliśmy z miejscowości Święta Katarzyna, auto zaparkowaliśmy na parkingu przy Klasztorze Bernardynek, parking jest płatny "co łaska", a opłatę wrzuca się do puszki znajdującej się w klasztorze.

Wejście do Świętokrzyskiego Parku Narodowego w Świętej Katarzynie
Opis szlaku na Łysicę ze Świętej Katarzyny
Łysica, a tym samym biegnący na nią szlak, znajduje się na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego (to 10 park narodowy, który odwiedziliśmy). Wejście na teren parku jest płatne, a bilety można zakupić w kasie znajdującej się przy okazałej bramie prowadzącej do parku.
Od samego początku wędrowaliśmy zgodnie z oznaczeniami szlaku czerwonego, przez Łysicę przebiega Główny Szlak Świętokrzyski. Podejście z Świętej Katarzyny nie jest długie, zajmuje około 60 minut, ale jest dużo bardziej strome, niż to od strony Kakonina. Niestety idąc w stronę Łysicy nie można liczyć na żadne widoki, gdyż ścieżka prowadzi cały czas przez las. Jest za to kilka punktów przy których warto się zatrzymać i są nimi: Mogiła żołnierzy AK z 1943 roku, która znajduje się praktycznie zaraz za bramą wejściową, Kapliczka Świętego Franciszka oraz mieszczące się przy niej źródełko oraz Kapliczka Świętego Mikołaja na Przełęczy Świętego Mikołaja.

Mogiła poległych żołnierzy
Kapliczka Św Franciszka

Młodszych turystów z pewnością zainteresują tabliczki ścieżki przyrodniczo – historycznej „Łysica”. Jest to jedna z pięciu ścieżek edukacyjnych poprowadzonych przez Świętokrzyski Park Narodowy.

Jedna z tabliczek ścieżki edukacyjnej

Podejście na Łysicę od strony Świętej Katarzyny
Jednym z charakterystycznych elementów gór Świętokrzyskich są występujące tutaj gołoborza i jedno z nich mieliśmy okazję spotkać tuż przed szczytem Łysicy.

Gołoborza przed szczytem
Na szczycie Łysicy ciężko było o samotne zdjęcie, jak się okazało cieszy się on dużą popularnością. Mimo, że ustawione na nim ławki zachęcają do dłuższego postoju, nam przeszkadzał gwar, więc po 10 minutach ruszyliśmy dalej, w stronę Przełęczy Świętego Mikołaja.

3 korona Gór Polski zdobyta

Odcinek pomiędzy Łysicą, a Przełęczą Świętego Mikołaja pokonaliśmy w osamotnieniu. Na Przełęczy również mogliśmy liczyć na ciszę, drewniane ławy oraz stoły :-)

Kapliczka Świętego Mikołaja

Drogę powrotną do Świętej Katarzyny pokonaliśmy idąc tym samym szlakiem, gdybyśmy nie mieli auta, wędrówkę zakończylibyśmy w Kakoninie, od którego dzieliło nas kilkanaście minut marszu.

Na koniec rzuciliśmy jeszcze okiem na klasztor Bernardynek i pożegnaliśmy się z górami Świętokrzyskimi. To był bardzo udany wypad i z pewnością nie ostatni w tej części polskich gór.

Takie cuda na terenie klasztoru
Klasztor Bernardynek
* Łysica to najwyższy szczyt gór Świętokrzyskich i zarazem najniższy w projekcie Korona Gór Polski
* na Łysicę można wyruszyć z miejscowości Święta Katarzyna, bądź z Kakonina
* szlak ze Świętej Katarzyny nie jest trudny, ale zdecydowanie bardziej stromy niż ten od strony Kakonina
* przejście całego szlaku zajęło nam około 4 godziny uwzględniając postoje
* Łysicę zdobyliśmy w towarzystwie 7-latki oraz niemowlaka w nosidle
* Łysica znajduje się na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego
* wejście do parku jest płatne, w 2018 roku ceny kształtowały się następująco: 7 zł bilet normalny, 3,50 zł bilet ulgowy
* auto można zaparkować na parkingu przy Klasztorze Bernardynek, parking płatny "co łaska"
* przez Łysicę przebiega Główny Szlak Świętokrzyski oznaczony kolorem czerwonym, którym można podążyć na Łysą Górę.
* pieczątkę do książeczki Korony Gór Polski można wbić w kasie przy bramie prowadzącej na teren parku