Woliński Park Narodowy z dziećmi

Plażowanie, plażowaniem i na tym głównie skupiliśmy się w Świnoujściu, a syndrom niespokojnych nóg to zupełnie inna bajka ;-) To właśnie ta męcząca nas od zawsze przypadłość oraz nasz cel, by zdobyć wszystkie parki narodowe na terenie Polski spowodowały, że nie mogliśmy sobie odmówić jednodniowej wycieczki do Wolińskiego Parku Narodowego. Woliński Park Narodowy znajduje się na największej polskiej wyspie- Wolin i jest to pierwszy park morski w Polsce. Za swój symbol wybrał orła bielika, którego mieliśmy okazję zobaczyć w Pokazowej Zagrodzie Żubrów.

Lista miejsc na terenie Wolińskiego Parku Narodowego, do których warto się udać jest całkiem spora. Zwiedzanie parku ułatwiają przebiegające przez niego trzy szlaki turystyczne:
* czerwony, zwany "szlakiem brzegiem Bałtyku", o długości 19 kilometrów. Jego główną atrakcją jest oczywiście wędrówka brzegiem morza, ale idąc nim warto odbić na punkt widokowy Kawcza Góra, bądź w stronę latarni morskiej Kikut.
* niebieski, liczący 26 kilometrów, obejmujący między innymi stanowisko broni V-3, Turkusowe Jezioro oraz punkt widokowy Zielonka.
* zielony, o długości 15 kilometrów, cieszy się największą popularnością, a to wszystko za sprawą Pokazowej Zagrody Żubrów, która znajduje się na jego trasie. Inną atrakcją zielonego szlaku jest jezioro Czajcze, które uważane jest za jedno z najpiękniejszych w Wolińskim Parku Narodowym.

My, uwzględniając nasz dość mocno ograniczony czas, zdecydowaliśmy się udać nad Jezioro Turkusowe, do Pokazowej Zagrody Żubrów oraz na punkt widokowy Kawcza Góra.

Naszą przygodę z Wolińskim Parkiem Narodowym rozpoczęliśmy od Jeziora Turkusowego, do którego bez problemu można dostać się samochodem. Po zaparkowaniu auta, w pierwszej kolejności, udaliśmy się w stronę Wzgórza Zielonka, gdzie po drodze minęliśmy niewielki punkt widokowy Piaskowa Góra, z którego można zobaczyć jezioro z góry. Do samego Wzgórza Zielonka nie dotarliśmy, bo akurat nasz najmłodszy chwilowo obraził się na chustę, a szkoda, gdyż ze wzgórza rozpościera się przepiękny widok na część Zalewu Szczecińskiego wraz z rozlewiskami Wstecznej Delty Świny oraz wodami Jeziora Wicko Wielkie.

Potem przyszła pora na spacer wzdłuż samego jeziora, które bez dwóch zdań zachwyca swoją turkusową barwą. Jezioro powstało w wyniku zalania działającej tu kiedyś kopalni węglanu wapnia, stąd ten niepowtarzalny kolor. Nad jeziorem znajduje się tawerna z placem zabaw dla dzieci, więc to idealne miejsce na krótki odpoczynek.

Następnym naszym celem była Pokazowa Zagroda Żubrów. By wyruszyć na szlak do niej prowadzący, musieliśmy udać się do Międzyzdrojów. Samochód zostawiliśmy na bezpłatnym parkingu Kwasowo, z którego można także udać się w stronę Kawczej Góry oraz na punkt widokowy Gosań. Od Zagrody dzieliło nas pół godziny spokojnego spaceru. W zagrodzie, prócz żubrów, znajdowały się sarny oraz orzeł bielik. Dzięki audioprzewodnikowi, który dostaliśmy na wejściu, mogliśmy poznać kilka bardzo ciekawych faktów związanych z życiem znajdujących się tam zwierząt.

A na koniec wybraliśmy się na Kawczą Górę, na którą wyruszyliśmy z tego samego parkingu, z którego udaliśmy się do Pokazowej Zagrody Żubrów. Szlak biegnący na Kawczą Górę poprowadził nas przez las, a przejście zajęło nam niecałe 20 minut.

Gdy dotarliśmy do celu naszym oczom ukazał się przepiękny widok na morze oraz plażę, na którą można zejść po znajdującej się tutaj drewnianej platformie. Dzień był upalny, więc z olbrzymią przyjemnością odpoczęliśmy na plaży, zażywając przy okazji orzeźwiających kąpieli.

Dzień pożegnaliśmy w centrum Międzyzdrojów podziwiając przepiękny zachód słońca. Potem czekała nas jeszcze przeprawa promowa i znów znaleźliśmy się w Świnoujściu.

* wybierając się do Pokazowej Zagrody Żubrów autem, samochód najlepiej zaparkować na parkingu Kwasowo przy drodze nr 102 biegnącej z Międzyzdrojów do Kołobrzegu, to jedyne miejsca parkingowe znajdujące się w pobliżu zagrody, parking jest bezpłatny
* nad Jeziorem Turkusowym znajduje się tawerna
* wejście do Pokazowej Zagrody Żubrów jest odpłatne, a ceny kształtują się następująco: bilet  normalny 7zł, bilet ulgowy 5zł, dzieci do lat 4 mają wstęp bezpłatny. Płatność w kasie tylko gotówką.
* Zagrodę Pokazową Żubrów można zwiedzać z audioprzewodnikiem, na zwiedzanie trzeba przeznaczyć wówczas około 45 minut.