Dolina Eliaszówki i Klasztor Karmelitów Bosych

W Dolinie Eliaszówki po raz pierwszy byliśmy kilka lat temu, wtedy jeszcze we dwoje, przyszła więc pora by wybrać się tam ponownie i pokazać to miejsce naszym dzieciom. Niedziela zapowiadała się przepięknie, więc zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę. Skierowaliśmy się na Klasztor Karmelitów Bosych w Czernej, gdzie rozpoczynał się interesujący nas szlak biegnący przez dolinę.

Pozostałości po Diabelskim Moście oraz malowniczy wodospad
Auto zaparkowaliśmy przy Klasztorze i ruszyliśmy od razu przed siebie, zwiedzanie klasztoru postanowiliśmy zostawić na sam koniec. Odnalezienie ścieżki, którą mieliśmy podążać, przysporzyło nam trochę problemów, więc informujemy, że wyjście na szlak znajduje się po przeciwległej stronie względem wjazdu na parking. Dróżka ukryta jest pomiędzy drzewami tuż przy schodach. Początkowo szliśmy za oznaczeniami żółtego szlaku, (szlak pieszy Dolinek Jurajskich), którym dotarliśmy do Źródła Proroka Eliasza, a potem zgodnie z oznaczeniami czerwonego szlaku rowerowego. Tym oto sposobem udało nam się zatoczyć pętlę.

Początek żółtego szlaku

Pierwszym naszym punktem orientacyjnym było właśnie Źródło Proroka Eliasza, zwane także Źródłem Miłości, z charakterystyczną studnią w kształcie serca. Nad źródełkiem umiejscowiono kamienną kapliczkę z 1848 roku przedstawiającą wizerunek Świętego. Po krótkim postoju przy źródełku ruszyliśmy dalej. Nasza ścieżka wkroczyła do lasu i zaczęła się piąć do góry, podejście jednak nie było ani zbyt długie, ani też wymagające. Po kilku minutach doszliśmy do rozwidlenia szlaków, gdzie odbiliśmy na prawo i zgodnie z oznaczeniami czerwonymi kontynuowaliśmy naszą wędrówkę.

Źródło Proroka Eliasza

Wzdłuż naszej trasy, w wielu miejscach, dało się zauważyć pozostałości po murze, który kiedyś otaczał całe włości należące do klasztoru. Nie wiedzieć czemu z murem skojarzyła nam się od razu Szkocja.

Pozostałości po murze otaczającym włości Klasztoru w Czernej

Kolejnym bardzo interesującym miejscem na naszej trasie była czynna kopalnia wapienia Czatkowice, obok której nie dało się przejść obojętnie. Wejście na teren kopalni jest oczywiście zabronione, o czym informują liczne tabliczki, ale pomiędzy drzewami dało się zobaczyć co nieco.

Kopalnia Wapienia Czatkowice
Następnie dotarliśmy do Bramy Siedleckiej, a stąd już dosłownie parę kroków dzieliło nas od najważniejszej atrakcji Doliny Eliaszówki, czyli pozostałości po Diabelskim Moście. Most został wybudowany w latach 1671-1691 i łączył klasztor w Czernej z miejscowością Siedlec. Most przypominał wyglądem rzymskie akwedukty, niestety do dnia dzisiejszego zachowało się z niego naprawdę niewiele.

Brama Siedlecka

Poniżej mostu znajduje się niewielki, ale bardzo malowniczy wodospad i to był przedostatni punkt naszego programu. Przy wodospadzie znajduje się ścieżka, która wyprowadziła nas na drogę asfaltową, skąd kilkanaście metrów dzieliło nas od klasztoru.

Zwiedzanie klasztoru to była ostatnia atrakcja jaką mieliśmy zaplanowaną. Zajrzeliśmy więc do wnętrza klasztornego kościoła, pokonaliśmy część Drogi Krzyżowej, która rozpoczyna się właśnie przy klasztorze i wdrapaliśmy się na punkt widokowy z którego można zobaczyć budynek klasztoru z góry. Z racji tego, że zbliżała się już pora obiadu zahaczyliśmy jeszcze o klasztorną restaurację, którą swoją drogą bardzo polecamy. Tym oto sposobem zakończyliśmy kolejną naszą wyprawę po podkrakowskich dolinkach i po raz kolejny uważamy ją za bardzo udaną.

Klasztor Karmelitów Bosych w Czernej

Jedna ze stacji Drogi Krzyżowej

Dolina Eliaszówki z niemowlakiem
Wybierając się do Doliny Eliaszówki z niemowlakiem najlepiej zabrać dziecko w chuście, albo w nosidle. Wózek niestety się nie sprawdzi, to dobre rozwiązanie tylko i wyłącznie gdy zamierzamy zwiedzić sam klasztor. W Domu Pielgrzyma, gdzie znajduje się restauracja, czy też sklepik z pamiątkami, jest winda, co ułatwia poruszanie się pomiędzy piętrami.

* szlak czerwony przebiega w pobliżu czynnej kopalni wapienia, w tygodniu  na terenie kopalni odbywają się strzały, o czym informuje jedna z tablic znajdujących się przy ścieżce. W związku z tym trzeba bezwzględnie przestrzegać znajdujących się na tablicy instrukcji postępowania.
* szlak prowadzący przez Dolinę Eliaszówki rozpoczyna się w pobliżu Klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej
* pod klasztorem znajduje się duży, darmowy parking
* Dolina Eliaszówki została objęta ochroną rezerwatową
* szlak biegnący dnem doliny jest łatwy i niewymagający
* na zatoczenie pętli potrzebne jest około 1,5 godziny.
* Dolina Eliaszówki oddalona jest od Krakowa o ok. 30 km
* w Domu Pielgrzyma znajduje się restauracja, sklepik z pamiątkami oraz toaleta