Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich

Nawet jadąc w rodzinne strony można odkryć coś nowego i ciekawego, a jeśli idzie to w parze z długim weekendem to mamy ku temu idealną okazję :-) Zaledwie 40 kilometrów od mojego rodzinnego domu na terenie Rudawskiego Parku Krajobrazowego, w miejscowości Wieściszowice znajdują się cztery magiczne jeziorka: żółte, purpurowe, błękitne oraz zielone. Przez ich teren przebiega zielony szlak, którym można dotrzeć na Wielką Kopę, najwyższy we wschodniej części Rudaw Janowickich szczyt (871 m.n.p.m).

Kolorowe Jeziorka: Żółte, Purpurowe, Błękitne
Do Wieściszowic  dotarliśmy samochodem, auto pozostawiliśmy na parkingu tuż przed wejściem do Parku (opłata całodzienna za parking wynosi 10 zł), wejście na Kolorowe Jeziorka jest bezpłatne. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od postoju przy pierwszym żółtym jeziorku, jest to niewielki staw bardziej zielony niż żółty, najmłodszy ze wszystkich tu obecnych.

Jeziorko Żółte

Po przejściu przez skalny tunel naszym oczom ukazało się kolejne jeziorko purpurowe, zwane również czerwonym. Swą barwę zawdzięcza związkom miedzi i żelaza. W tym miejscu w XVIII-XX wieku znajdowała się kopalnia "Nadzieja", w której wydobywano piryt. Po zamknięciu kopalni natura dopełniła dzieła wypełniając wyrobisko wodą o barwie rdzawo-brązowej. Nad jeziorem unosi się specyficzny siarkowy zapach.

Jeziorko Purpurowe

Po przejściu około 600 metrów, drogą wiodącą przez las, doszliśmy do Jeziorka Błękitnego, które nosi również nazwę Szmaragdowe. Podobnie jak Purpurowe powstało w miejscu dawnej kopalni "Gustaw", piękna niebieska barwa to zasługa występującej tutaj miedzi. Obok stawu znajduje się kilka drewnianych ławek, więc można zatrzymać się tutaj na chwilę i nacieszyć oczy tym bajecznym widokiem. Kolejne jeziorko zielone oddalone jest od Szmaragdowego około kilometra, niestety jeziorko to pojawia się i znika, my trafiliśmy na okres suszy.

Jeziorko Błękitne

Kontynuując nasz spacer dotarliśmy na szczyt Wielkiej Kopy, niestety jest to mało atrakcyjne miejsce, gdyż cały widok zasłonięty jest przez drzewa, za to parę metrów przed szczytem znajduje się niewielki punkt widokowy, z którego rozciąga się panorama na okolicę.

W drodze na Wielką Kopę

Drogę powrotną na parking pokonaliśmy tą samą trasą, zatrzymując się jeszcze raz na parę sekund nad Jeziorkiem Błękitnym i nad Żółtym. Kolory jeziorek są zdecydowanie bardziej intensywne w słoneczny dzień, więc gdy słońce wisi wysoko na niebie to najlepsza pora na wycieczkę.