Burano, Murano w jeden dzień z dziećmi

Burano i Murano to dwie, niewielkie wyspy znajdujące się niedaleko Wenecji. Na obie można dostać się jedynie drogą morską, co umożliwiają słynne vaporetto, które w regionie Wenecji pełnią rolę wodnych tramwajów. Burano zaskakuje intensywnymi kolorami budynków oraz słynie z przepięknych koronek, zaś Murano to przede wszystkim piękne szkło, które powstaje w tamtejszych manufakturach. Obie wyspy idealnie sprawdzą się na wycieczkę z dziećmi.

Burano-Murano-z-dziecmi

Jak dotrzeć na Murano i Burano?

Na Murano i Burano można dostać się jedynie drogą morską. A opcji jest kilka, wszystko jednak będzie zależeć od tego jakie miejsce wybierzemy na naszą bazę wypadową.
  1. Jeśli naszą bazą wypadową będzie Mestre, albo sama Wenecja, to najprościej będzie popłynąć najpierw na Murano, potem na Burano z Wenecji. Na obie wyspy pływają bezpośrednio vaporetto numer 12 oraz 14. Vaporetto numer 12 płynie między innymi z przystani F.te Nove, a vaporetto numer 14 płynie między innymi z przystani S. Marco-San Zaccaria. Pomiędzy Wenecją, a Murano kursują też inne numery vaporetto, na przykład 4.2 oraz 4.1, które zatrzymują się między innymi na przystani F.te Nove
  2. Jeśli naszą bazą wypadową będą okolice Treporti, Jesolo lub Ca'Savio to stamtąd najlepiej płynąć najpierw na Burano. Opcje są dwie. Można skorzystać z vaporetto numer 12 lub 14, które odpływają z przystani Punta Sabbioni oraz Treporti
Wszystkie połączenia vaporetto można sprawdzić w google maps, wystarczy przełączyć się na nawigację transportem publicznym. My z tej opcji często i bardzo chętnie korzystamy i zdecydowanie ułatwia nam ona przemieszczanie się.

Bilety na vaporetto

Jeśli planujemy odwiedzić Murano i Burano, a być może także inne wyspy takie jak Lido czy Torcello najlepiej jest zakupić bilet całodniowy, a może nawet kilkudniowy, w zależności od planów. Bilet ten jest ważny na wszystkie vaporetto pływające po Wenecji, a także na vaporetto pływające na wspomniane wyspy. Opcje biletów są następujące:
  1. Bilet jednodniowy za 25 EUR
  2. Bilet dwudniowy za 35 EUR
  3. Bilet trzydniowy za 45 EUR
  4. Bilet siedmiodniowy za 65 EUR
Są też bilety jednorazowe, ważne przez 75 minut i ich koszt to 9,5 EUR. Dzieci do 5 roku życia podróżują bezpłatnie, a dzieci powyżej tego wieku płacą za bilety tyle samo co osoba dorosła.

Zwiedzanie Burano i Murano

Odkrywanie Burano i Murano zaczęliśmy od Burano, gdzie dopłynęliśmy vaporetto numer 12 z przystani Treporti. W związku z tym, że obie wyspy cieszą się dużą popularnością swoją przygodę z Burano rozpoczęliśmy już przed 9:00. Dzięki temu mogliśmy przez około dwie godziny cieszyć się niemal pustymi uliczkami. Na Burano nie mieliśmy żadnego, większego planu. Chcieliśmy po prostu pospacerować po tej niewielkie wyspie, odbijając w każdy zakątek, który przykuł naszą uwagę. Burano przedzielone jest trzema kanałami, przez które poprzerzucane są piesze kładki, a więc spacer po wyspie jest przyjemny i pozwala pozachwycać się kolorowymi domkami, z których słynie wyspa.

Będąc w Burano z pewnością nie jednej osobie nasunie się pytanie, skąd takie intensywne, żywe kolory? Podobno wszystko jest powiązane z rybakami i pojawiającą się w Lagunie Weneckiej mgłą. Te rzucające się w oczy kolory miały pomagać rybakom bezpiecznie wrócić do ich domów, nawet podczas mglistych dni. Według innej teorii kolory domów miały pomóc w rozszyfrowaniu kto w nich mieszka. Wiele osób posiadało to samo nazwisko, a więc by się wyróżnić malowali domy na charakterystyczny kolor. Bez względu na to co było rzeczywistą przyczyną tych bajecznych barw, Burano jest naprawdę przepiękne, a płynąc w kierunku wyspy przekonaliśmy się na własne oczy, że widoczna jest ona z daleka. Burano to jednak nie tylko kolorowe domki. Wyspa słynie też z koronek, a więcej o tradycji koronkarskiej można dowiedzieć się odwiedzając Museo del Merletto, czyli Muzeum Koronek.

Z Burano płynnie przemieściliśmy się na Murano, korzystając z vaporetto numer 12. W Murano byliśmy około południa a więc wyspa tętniła życiem i nie brakowało chętnych na spacer wzdłuż kanału Rio dei Vetrai. To właśnie przy nim mieści się mnóstwo kawiarenek, pizzerii oraz sklepików z pamiątkami, w których można zakupić piękne wyroby ze szkła, a oglądanie tych wszystkich cudnych przedmiotów to sama przyjemność.

Kiedyś technika produkcji szkła w Murano była pilnie strzeżona i objęta tajemnicą, dziś można udać się na jeden z licznych pokazów i zobaczyć proces dmuchania szkła na własne oczy. Można też zajrzeć do Museo del Vetro, czyli Muzeum Szkła, by pogłębić swoją wiedzę w tym temacie. Szkło z Murano, zwane także szkłem weneckim to zdecydowanie największa wizytówka tej wyspy. Trzeba jednak uważać, by nie kupić tańszej, chińskiej podróbki.

Murano nie jest już tak kolorowe jak Burano, ale z pewnością wyspie nie można odmówić uroku. Nas trochę przytłoczyła ilość turystów, dlatego chętnie odbijaliśmy z utartych szlaków, błądząc mniej uczęszczanymi drogami i zaglądając do okien mijanych hut szkła. Z Murano bez problemu, w zaledwie kilkanaście minut, można przedostać się do Wenecji, a więc nic nie stoi na przeszkodzie, by Burano, Murano oraz Wenecję zobaczyć w jeden dzień.

Burano i Murano to dwie zupełnie różniące się od siebie wyspy, które zdecydowanie warto zobaczyć. Ze względu na ich popularność polecamy wybrać się na nie w godzinach porannych, gdy są one jeszcze senne i spokojne. Warto też rozważyć na nich nocleg, by przekonać się jak się one zmieniają gdy odpływają z nich jednodniowi turyści. My na Burano oraz Murano byliśmy po raz pierwszy i cieszymy się, że wreszcie tutaj dotarliśmy.

Pozostałe wpisy z Włoch dostępne są tutaj

Na naszym blogu nie ma reklam, nie chcemy by przeszkadzały one w odbiorze naszych treści, jeśli jednak uważasz nasz wpis za interesujący i doceniasz naszą pracę będzie nam miło jeśli zaprosisz nas na kawę 💓

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dziękujemy ! Rodzinnie Dookoła Świata !