Toruń w jeden dzień z dziećmi na rowerze

Toruń to jedno z tych polskich miast, które od dawna było na naszej liście, a do którego ciągle było nam nie po drodze. W końcu jednak tam dotarliśmy, a miało to miejsce podczas naszej majówki, którą spędzaliśmy w Borach Tucholskich. Od lat, gdy pokonujemy autem duże dystanse, w ramach odpoczynku staramy się po drodze gdzieś zatrzymać i to właśnie Toruń wybraliśmy jako nasz przystanek w podróży.  Na Toruń mieliśmy przeznaczone tylko kilka godzin, ale dzięki włączeniu rowerów do naszego zwiedzania udało nam się zobaczyć wszystko to co zaplanowaliśmy, a nawet wziąć udział w warsztatach pieczenia pierniczków.

Gdzie zaparkować samochód?

Parkingów w obrębie historycznego centrum Torunia jest kilka, my jednak nie chcieliśmy wjeżdżać tam samochodem, dlatego też skorzystaliśmy z płatnego parkingu znajdującego się w okolicach Dworca Głównego w Toruniu (GPS: 53.00112, 18.61441). Toruński dworzec znajduje się po drugiej stronie Wisły względem Starego Miasta.

Rynek Nowomiejski
Toruń-w-jeden-dzień

Co warto zobaczyć w Toruniu w jeden dzień?

Na zwiedzanie Torunia nie mieliśmy zbyt wiele czasu, bo zaledwie kilka godzin. Dlatego już przed wyjazdem przygotowaliśmy wstępny plan zwiedzania. Na mapie zaznaczyliśmy wszystkie miejsca, które chcieliśmy zobaczyć, sprawdziliśmy godziny otwarcia obiektów, do których planowaliśmy wejść oraz uzyskaliśmy informacje na temat konieczności zrobienia wcześniejszej rezerwacji np. na warsztaty pieczenia pierniczków. Korzystając z dobroci internetu udało nam się również wybrać godne uwagi miejsce na obiad i zlokalizować firmowe sklepy toruńskich pierniczków. Ustaliliśmy też adres Informacji Turystycznej, do której udaliśmy się po plan miasta.

Plan historycznego centrum Torunia
Krzywa wieża, Pomnik Flisaka, Pomnik Mikołaja Kopernika
Historyczne centrum Torunia, które obejmuje Stare Miasto, Nowe Miasto oraz ruiny Zamku Krzyżackiego, od 1997 roku wpisane jest na listę UNESCO. Wszystkie zaplanowane przez nas punkty, prócz jednego, znajdowały się w jego obrębie, co w znaczący sposób ułatwiło nam zwiedzanie.
A więc co warto zobaczyć w Toruniu mając do dyspozycji tylko jeden dzień? Oto nasze propozycje:

* Punkt widokowy na miasto

To od tego miejsca rozpoczęliśmy naszą przygodę z Toruniem, punkt widokowy znajduje się po tej samej stronie Wisły, po której zaparkowaliśmy samochód. Od parkingu oddalony jest o kilka minut marszu. Roztacza się z niego piękny widok na rzekę oraz Stare Miasto. Miejsce to szczególnie polecane jest na podziwianie wieczornej panoramy, my musieliśmy zadowolić się jedynie tą za dnia, ale ani trochę nie czuliśmy się rozczarowani. Dokładna lokalizacja punktu (GPS: 53.00562, 18.61060).

* Widok na miasto z mostu im. Józefa Piłsudskiego

To kolejne miejsce z którego można podziwiać Stare Miasto. My tym mostem przedostaliśmy się na drugą stronę Wisły, a tym samym zbliżyliśmy się do historycznego centrum. Przez most poprowadzona jest ścieżka rowerowa, więc przejazd nim na rowerze nie sprawia żadnych trudności.

* Krzywa wieża

Jak się okazuje nie tylko Piza może pochwalić się krzywą wieżą, bo taka wieża znajduje się również w Toruniu. To było następnie miejsce przy którym się zatrzymaliśmy. Toruńska Krzywa Wieża to oczywiście średniowieczna baszta miejska, która jest częścią dawnych murów miasta.

* Brama Klasztorna

Niedaleko Krzywej Wieży znajduje się Brama Klasztorna przez którą wjechaliśmy rowerami na Stare Miasto. Została ona wybudowana w XIV wieku, jako jedna z czterech bram prowadzących do miasta. Obok bramy znajduje się tablica z kolorowym planem miasta, więc warto się w tym miejscu na chwilę zatrzymać.

* Dom Mikołaja Kopernika

Spod Bramy Klasztornej, ulicą Ducha Świętego, ruszyliśmy w kierunku Domu Mikołaja Kopernika, gdzie w dwóch zabytkowych kamienicach, należących dawniej do jego rodziny, mieści się obecnie muzeum poświęcone między innymi temu wielkiemu astronomowi oraz jego osiągnięciom. Ze względu na ograniczony czas budynek podziwialiśmy jedynie z zewnątrz.

* Planetarium

Spod Domu Kopernika ruszyliśmy pod Planetarium mijając po drodze kościół pw. Świętego Ducha. W Planetarium odbywają się pokazy, zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci. Na poszczególne pokazy warto wcześniej zrobić rezerwację, nam niestety nie udało się dostać wejściówek w interesujących nas godzinach (w tym dniu w Toruniu było dużo szkolnych wycieczek). Ze względu na tematykę, Planetarium polecane jest dla dzieci od 4 roku życia.

* Piernikarnia Starotoruńska

Znajdująca się nieopodal Planetarium, to sklep oraz warsztat w jednym. Można tam zakupić wyjątkowe pierniki wypiekane ręcznie według dawnych receptur, a także wziąć udział w warsztatach pieczenia pierniczków. Nas do tego miejsca przyciągnęło przede wszystkim oryginalne wnętrze oraz oczywiście smakowicie wyglądające pierniki.

* Muzeum Podróżników im. Tony'ego Halika

To kolejne miejsce, które warto zwiedzić w Toruniu, a które znajduje się obok Planetarium. W Muzeum można obejrzeć liczne pamiątki, które zostały zgromadzone przez Elżbietę Dzikowską oraz jej męża Tony'ego Halika podczas ich podróży po świecie. Wystawa zajmuje parter oraz dwa piętra, na jej zwiedzanie trzeba przeznaczyć minimum godzinę.

* Rynek Staromiejski

Spod Muzeum Podróżników skierowaliśmy się na Rynek Staromiejski i tę część miasta zwiedzaliśmy pieszo. Rowery zostawiliśmy pod budynkiem Ratusza. Na Rynku Staromiejskim znajduje się między innymi Pomnik Flisaka, Ratusz Staromiejski oraz Pomnik Mikołaja Kopernika. Naszym głównym celem był punkt widokowy znajdujący się na mającej 40 metrów wysokości ratuszowej wieży, z której można podziwiać Toruń w całej jego okazałości. Wstęp na wieżę ratuszową jest odpłatny, w 2022 roku ceny biletów kształtowały się następująco: 21zł bilet normalny, 16zł bilet ulgowy.

* Pomnik Mikołaja Kopernika

To bardzo charakterystyczny punkt miasta, pod którym postanowiliśmy zrobić postój na kawę i pierniczki. Pomnik został odsłonięty w 1853 roku i jest to drugi, najstarszy pomnik Kopernika w Polsce.

* Muzeum Toruńskiego Piernika

Po obiedzie i spacerze wokół Rynku Staromiejskiego, wsiedliśmy ponownie na rowery i ruszyliśmy do Muzeum Toruńskiego Piernika, które znajduje się przy ulicy Strumykowej. Wzięliśmy tam udział w warsztatach pieczenia pierników oraz udaliśmy się na zwiedzanie interaktywnej wystawy poświęconej toruńskim pierniczkom. Nasze dzieci były pod olbrzymim wrażeniem, bo wystawa jest niesamowicie ciekawa, a olbrzymim jej plusem była sala, w której można było posłuchać toruńskich legend. Bilety wstępu na wystawę oraz na warsztaty w 2022 roku kształtowały się następująco: 35zł bilet normalny, 30zł bilet ulgowy.

* Rynek Nowomiejski

To był kolejny punkt, do którego wybraliśmy się w Toruniu. Rynek Nowomiejski jest sercem Nowego Miasta, otoczony jest przez malownicze kamienice, a na jego środku stoi Ratusz Nowomiejski.

* Ruiny Zamku Krzyżackiego

To jeszcze jedno miejsce, którego nie można pominąć będąc w Toruniu. To pozostałości po pierwszej, a tym samym najstarszej warowni krzyżackiej na Ziemi Chełmińskiej. Prócz zamkowych ruin na uwagę zasługują również budowle znajdujące się na terenie przedzamcza.

* Bulwar Filadelfijski, Brama Mostowa oraz Dawny most na Wiśle

Po opuszczeniu ruin Zamku Krzyżackiego wjechaliśmy na Bulwar Filadelfijski i jadąc wzdłuż Wisły udaliśmy się w stronę Bramy Mostowej oraz Dawnego mostu na Wiśle, to właśnie tam zakończyliśmy naszą wycieczkę po Toruniu. Bulwar Filadelfijski to popularne miejsce spotkań toruńskiej młodzieży.

Toruń rowerem

A na koniec kilka słów o zwiedzaniu Torunia rowerem. Nie ukrywamy, że mieliśmy pewne obawy wybierając tę formę poruszania się po Toruniu, zupełnie jednak nie potrzebnie. Przede wszystkim rowerem można poruszać się po całym zabytkowym centrum miasta, wszelkie zakazy ruchu, na które się natknęliśmy, nie dotyczyły rowerzystów. Pod Ratuszem Staromiejskim znajdują się stojaki rowerowe, więc chcąc zwiedzić tę część miasta pieszo, właśnie tam można zostawić rowery.  Tak jak już wspominaliśmy wyżej, przez Most Piłsudskiego poprowadzono ścieżkę rowerową, więc bez przeszkód można przedostać się z jednego brzegu Wisły na drugi. W naszym przypadku, przy tak ograniczonym czasie jakim dysponowaliśmy, zwiedzanie Torunia rowerem zdało swój egzamin.