Kopalnia Soli „Wieliczka” - trasa turystyczna z dziećmi

Kopalnia Soli „Wieliczka” to bez dwóch zdań jedna z najbardziej rozpoznawalnych wizytówek Polski i perełka województwa małopolskiego. Każdego roku przyciąga tysiące turystów z kraju i z zagranicy, którzy spacerując jej podziemnymi trasami, odkrywają to, co ma ona najpiękniejszego i najcenniejszego do zaoferowania. O niebywałej atrakcyjności wielickiej Kopalni Soli mieliśmy już okazję kiedyś się przekonać, ale nic nie stało na przeszkodzie, by odwiedzić ją ponownie, tym bardziej, że nasz młodszy jeszcze nigdy tam nie był.

Skąd w Wieliczce wzięła się sól?
Historia wielickiej soli sięga wielu milionów lat wstecz, do czasów gdy ta część Europy była przykryta wodami morza Paratetydy powstałego w wyniku wypiętrzania się Karpat. Morze Paratetydy było zbiornikiem zamkniętym, o bardzo dużym zasoleniu. Zmiany klimatyczne, intensywne parowanie oraz cały czas trwające ruchy górotwórcze spowodowały, że morze stopniowo zaczęło zanikać, a na jego dnie zaczęły tworzyć się olbrzymie pokłady soli, które mieszały się ze skalnym materiałem. Tym oto sposobem, gdy morze całkowicie zniknęło, w tej części Polski pojawiła się sól. Taka jest wersja oficjalna. W wersji mniej oficjalnej solne pokłady zawdzięczamy świętej Kindze. Według legendy węgierska księżniczka, która była zaręczona z Bolesławem Wstydliwym, chciała podarować swoim przyszłym poddanym drogocenną sól. Ojciec w posagu przekazał jej kopalnię, jednak ta oddalona była wiele kilometrów od Polski. Księżniczka odwiedzając kopalnię wrzuciła do szybu swój zaręczynowy pierścień, licząc na cud. I ten rzeczywiście się wydarzył. Księżniczka odnalazła bowiem swój pierścień w Polsce, ukryty w bryle soli. Tam gdzie ta bryła spoczywała nakazała kopać i szybko się okazało, że pod ziemią kryje się sól.

Solne kalafiorki

Kilka słów o Kopalni Soli „Wieliczka”
Kopalnia Soli „Wieliczka” może poszczycić się naprawdę długą historią, swoją działalność rozpoczęła pod koniec XIII wieku, a więc ma już ponad 700 lat. Choć od lat 60-tych XX wieku soli kamiennej w Kopalni się nie wydobywa, to śmiało można powiedzieć, że działa ona nadal i nie chodzi tu o działalność turystyczną. W podziemiach Kopalni skrywa się bowiem cenna solanka, która jest wciąż wydobywana i przetwarzana między innymi na sól, wykorzystywana jest także w przemyśle kosmetycznym oraz w działającej przy Kopalni Tężni Solankowej. Pomimo, że obecnie sól nie jest aż tak drogocenna, to w czasach średniowiecznych była nazywana białym złotem (służyła między innymi do konserwacji żywności oraz jako forma zapłaty) i jej złoża przyczyniły się do olbrzymiego rozwoju Polski. Z Kopalni Soli w Wieliczce udało się pozyskać około 21 milionów ton soli, w tym celu utworzono 245 kilometrów korytarzy, które rozlokowane były na 9 poziomach, najgłębszy z nich sięgał głębokości 327 metrów. Dla turystów udostępniono jedynie trzy poziomy, co stanowi ok. 2% powierzchni Kopalni. W 1978 roku Kopalnia Soli „Wieliczka” została wpisana na pierwszą listę UNESCO, co było niesamowitym wyróżnieniem, patrząc na to, że zawierała ona jedynie 12 miejsc z całego świata.

Pierwsza lista UNESCO a na niej Kopalnia w Wieliczce i Stare Miasto Kraków
Piękne wnętrze Kaplicy Świę
Jak dotrzeć do Kopalni Soli w Wieliczce?
Wieliczka, a tym samym Kopalnia Soli „Wieliczka” są bardzo dobrze skomunikowane z Krakowem. A więc z Krakowa do Wieliczki można dostać się pociągiem z Dworca Głównego, w ramach szybkiej kolei aglomeracyjnej, podmiejskimi autobusami (autobusy numer: 204, 224, 244, 274, 304, ostatni z nich odjeżdża z przystanku "Dworzec Główny Zachód" ), a także busami. Można też oczywiście wybrać się własnym samochodem, a dojazd z południowej części Krakowa nie powinien zająć więcej niż 15 minut.

Szyb Daniłowicza
Widoki na teren Kopalni w Wieliczce z wieży Tężni Solankowej
Gdzie zaparkować auto?
Jeśli do Kopalni Soli w Wieliczce zdecydujemy się dojechać własnym autem możemy je zaparkować na jednym z licznych, płatnych parkingów. Są parkingi prywatne oraz duży parking należący do Kopalni Soli, który znajduje się w pobliżu Tężni Solankowej (GPS: 49.98449, 20.05301).

Bilety wstępu oraz godziny otwarcia
Zarówno ceny biletów wstępu jak i godziny otwarcia najlepiej sprawdzać bezpośrednio na oficjalnej stronie Kopalnia Soli „Wieliczka”Bilety wstępu do Kopalni można zakupić na dwa sposoby: online, bądź w kasach znajdujących się w Szybie Daniłowicza. My oczywiście zachęcamy do zakupu biletów online, nabywając je z wyprzedzeniem nie tylko będziemy mogli wybrać interesujący nas dzień, ale również najbardziej odpowiadającą nam godzinę. Kopalnię Soli w Wieliczce zwiedza się z przewodnikiem.

W komorze Kazimierza Wielkiego
Trasy zwiedzania
Wybierając się do Kopalni Soli „Wieliczka” do wyboru  mamy następujące trasy zwiedzania:
* trasę turystyczną, jest to najchętniej wybierana trasa, która ma długość 3,5 kilometra. Na tę trasę nie obowiązują żadne limity wiekowe, a więc można wybrać się na nią również z dziećmi, nawet tymi najmłodszymi, które będą zwiedzać Kopalnię w chuście, czy nosidle. Trasa turystyczna swój początek ma w Szybie Daniłowicza. Czas przejścia całej trasy wynosi 2 godziny.
* trasę górniczą (na chwilę obecną jest niedostępna), na tę trasę obowiązuje limit wiekowy, minimalny wiek to 9 lat. Zwiedza się ją w specjalnych kombinezonach, kaskach oraz z czołówkami, gdyż nie ma na niej oświetlenia. Trasa ta pozwala zapoznać się z górniczym zawodem. Początek trasy ma miejsce w Szybie Regis. Zwiedzanie trasy górniczej zajmuje ok. 3 godziny.
* trasę rodzinną "Śladami legend", trasa ta ma identyczny przebieg jak trasa turystyczna. Nie obowiązuje na nią limit wiekowy, ale tę opcję poleca się szczególnie dla dzieci wieku od 5 do 12 lat. Podczas zwiedzania Kopalni "Śladami legend" dzieci będą miały okazję poznać wiele ciekawych legend i opowieści, nie zabraknie też spotkania z Duchem Kopalni- Skarbnikiem oraz licznych zagadek do rozwiązania. Zwiedzanie trasy "Śladami legend" zajmuje ok. 2,5 godziny. Początek w Szybie Daniłowicza.

Wielickie krasnoludki

Opis trasy turystycznej
My zdecydowaliśmy się na trasę turystyczną, która prowadzi przez najpiękniejsze miejsca Kopalni. Początek trasy znajduje się w Szybie Daniłowicza i to tam spotkaliśmy się z naszą panią przewodnik, która nie tylko oprowadziła nas po Kopalni, ale zaserwowała nam całą gamę niesamowitych informacji. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od krótkiego wprowadzenia, podczas którego dowiedzieliśmy się między innymi skąd w Wieliczce wzięła się sól, a potem rozpoczęliśmy zejście do podziemi. Zaczęło się od razu bardzo konkretnie, bo musieliśmy pokonać 380 stopni, był to jednak dopiero początek, bo łącznie na całej trasie było ich 800. Gdy znaleźliśmy się na samym dole, rozpoczęliśmy naszą podziemną wędrówkę. Do przejścia mieliśmy 3,5 kilometra, a nasza trasa biegła przez trzy poziomy. W najniższym miejscu zeszliśmy na głębokość 135 metrów. Na naszej trasie odwiedziliśmy 20 komór, w tym tę najbardziej znaną Kaplicę Świętej Kingi, w której można podziwiać przepiękne, solne rzeźby, które dzięki swojej trójwymiarowości tworzą niesamowity efekt głębi. Zanim jednak do niej dotarliśmy czekało nas wiele innych wrażeń.

Pierwszą komorą, do której weszliśmy była komora Mikołaja Kopernika. Jak się okazuje nasz wybitny, polski astronom, za czasów swojej młodości, miał okazję odwiedzić Kopalnię i ku jego pamięci, w komorze jego imienia, stanęła solna rzeźba z jego podobizną. Następnie ruszyliśmy w stronę Komory Janowice, gdzie poznaliśmy legendę o Świętej Kindze i jej zaręczynowym pierścieniu, wstąpiliśmy do Komory Spalone, gdzie na własne oczy mogliśmy zobaczyć jak kiedyś odbywało się wypalane metanu, który uwalniał się podczas wydobywania soli, dowiedzieliśmy się jak olbrzymią rolę odgrywały w Kopalni konie i co z kopalnią miał wspólnego Kazimierz Wielki. Idąc dalej mieliśmy okazję zobaczyć neolityczną warzelnię soli sprzed 6 tysięcy lat, ujrzeć solne makarony oraz kalafiory, a także poznać krasnoludki mieszkające w Kopalni Soli „Wieliczka”.

Po dotarciu do Kaplicy Świętej Kingi zrobiliśmy kilkuminutowy postój, który wykorzystaliśmy na podziwianie solnych rzeźb, które się w tej komorze znajdują. Większość z nich została wykonana przez górników, a więc artystów- amatorów, tym większe robią one wrażenie. Warto na nie spojrzeć zarówno z bliska jak i z daleka, by docenić efekt głębi. W dalszej kolejności ruszyliśmy do Komory Erazma Barącza, gdzie znajduje się jeziorko o iście szmaragdowej barwie, którą zawdzięcza olbrzymiemu zasoleniu, jest bardziej słone niż Morze Martwe, a potem przeszliśmy do Komory Michałowice, jednej z wyższych na terenie Kopalni, gdzie można zobaczyć jak skomplikowane konstrukcje budowano, by zabezpieczyć komory i wyrobiska przed zawaleniem.

Komora Michałowice
Następnie udaliśmy się do Komory Weimara, która powstała na początku XX wieku, gdzie odbył się krótki pokaz multimedialny, a potem przeszliśmy do Komory Piłsudskiego, w której znajduje się małe jeziorko, po którym kiedyś można było pływać łódką. Niestety w 1915 roku zdarzył się tragiczny wypadek i możliwość taka przestała istnieć. Kolejną atrakcją na naszej trasie była mająca 36 metrów wysokości Komora Staszica, która dwukrotnie posłużyła do bicia rekordu Guinnessa. Pierwszy z nich dotyczył lotu balonem, a drugi skoku na bungee.

Powoli zbliżaliśmy się do końca naszej wędrówki podziemnymi korytarzami Kopalni. Po drodze minęliśmy jeszcze punkt gastronomiczny, gdzie można zjeść coś ciepłego i napić się czegoś oraz Komorę Warszawa, w której często odbywają się różnego rodzaju imprezy, typu studniówka, czy zabawa sylwestrowa. Stamtąd bezpośrednio ruszyliśmy do windy i nią wyjechaliśmy na powierzchnię. Nie był to jednak koniec, bo zajrzeliśmy jeszcze do firmowego sklepu, gdzie można nabyć kosmetyki stworzone na bazie solanki, która wydobywana jest w Kopalni, a potem udaliśmy się do Tężni Solankowej.

Tężnia Solankowa, to  dowód na to jak skutecznie można wykorzystać pokłady solanki, które mieszczą się w Kopalni Soli „Wieliczka”. Nikogo z pewnością nie musimy przekonywać do prozdrowotnych właściwości Tężni Solankowych, a ta działająca przy Kopalni robi naprawdę imponujące wrażenie. Pieszczotliwie nazywa jest Zamkiem z Patyków i w sumie coś w tym jest, bo Tężnia swą budową przypomina wielką warownię, która przykryta jest gałązkami tarniny, o które rozpryskują się kropelki solanki tworząc w powietrzu prozdrowotny aerozol. Wejście na teren Tężni znajduje się niedaleko Szybu Daniłowicza, w Parku Św. Kingi. Do Tężni obowiązują oddzielne bilety wstępu, które można zakupić w kasie lub online. By pobyt w Tężni Solankowej był wartościowy dla naszego organizmu warto tam spędzić minimum pół godziny. Można wokół Tężni spacerować, wdrapać się na mającą 22,5 metra wysokości wieżę widokową, bądź usiąść na jednej z ławeczek. Bez względu na to, na którą czynność się zdecydujemy każdy oddech będzie pozytywnie wpływał na nasze górne drogi oddechowe.

A skoro o prozdrowotnych właściwościach solanki mowa, to musimy w tym miejscu wspomnieć również o Uzdrowisku działającym w Kopalni Soli „Wieliczka”, które znajduje się 135 metrów pod ziemią. Choć sami nie mieliśmy okazji go przetestować, to nie ukrywamy, że ten temat szczególnie mocno nas zainteresował, tym bardziej, że temat alergii i problemów astmatycznych nie jest nam obcy. Nie jest żadną tajemnicą jeśli powiemy, że powietrze w podziemiach Kopalni jest wyjątkowo czyste, dodatkowo jest bogate w zawartość chlorku sodu, jonów magnezu i wapnia. Sprzyja to oczywiście leczeniu schorzeń górnych dróg oddechowych, a więc powietrze wielickiej Kopalni docenią astmatycy, ale także alergicy.

Noclegi
My akurat mamy tę komfortową sytuację, że do Kopalni Soli w Wieliczce mamy przysłowiowy rzut kamieniem. Mieszkamy na południu Krakowa, więc do Wieliczki ekspresowo możemy dostać się autem, czy podmiejskim autobusem. Wiemy jednak, że do Wieliczki przybywają turyści z całej Polski, więc z pewnością będą potrzebować noclegu, a ten można znaleźć bardzo łatwo i to w pobliżu Szybu Daniłowicza. To właśnie tam znajduje się hotel Grand Sal. My z niego nie korzystaliśmy, więc nie wypowiemy się na temat jego warunków, ale jest to jedna z opcji, która warta jest uwagi.

Pozostałe informacje:
* w godzinach porannych można liczyć na najmniejsze natężenie ruchu turystycznego
* w Kopalni Soli jest stała temperatura wahająca się w granicach od 16 do 18 stopni
* na trasę turystyczną można wybrać się z dzieckiem w każdym wieku, ze względu na schody (na trasie turystycznej jest ich ok. 800) odradza się zabieranie wózka, można za to nieść dziecko w chuście, bądź nosidle
* wybierając się na trasę turystyczną pamiętajmy o tym, by przede wszystkim założyć wygodne buty
* w podziemiach Kopalni Soli znajduje się Uzdrowisko
* w podziemiach Kopalni Soli, znajdują się toalety, wędrując trasą turystyczną mijamy je dwukrotnie
* na trasie turystycznej, w wyznaczonych do tego miejscach, można coś zjeść i odpocząć. W Karczmie Górniczej, która znajduje się na głębokości 125 metrów pod ziemią, serwowane są dania kuchni polskiej oraz zimne i gorące napoje.
* przy Szybie Daniłowicza znajduje się przechowalnia bagażu

Na wielickim rynku

* Wpis powstał przy współpracy z Kopalnią Soli w Wieliczce, która podarowała nam bilety wstępu do Kopalni.