Ostra i Ogorzała ze wsi Łętowe- Korona Beskidu Wyspowego

W Beskidzie Wyspowym wiosna rozgościła się na całego, więc nie mogliśmy sobie odmówić przyjemności wyjścia na szlak. Wybraliśmy się na Ostrą i Ogorzałą, czyli kolejne dwa szczyty w Koronie Beskidu Wyspowego

Łętowe (szlak zielony)- Ostra (szlak zielony i nieoznakowana ścieżka)- Ogorzała- Ostra (szlak zielony i nieznakowana droga)- Pawlaki

Na Ostrą i Ogorzałą można dotrzeć w następujący sposób:
* szlakiem zielonym z Mszany Dolnej
* szlakiem zielonym ze wsi Łętowe
* nieoznakowaną drogą, a następnie szlakiem zielonym z Wilczyc, Pawlaki

Zielony szlak z Łętowe na Ostrą

Ćwilin

Gdzie zaparkować samochód startując ze wsi Łętowe?
My na szlak wyruszyliśmy ze wsi Łętowe, a dokładnie z tego punktu: GPS: 49.654639, 20.185583. Nie ma tam typowego parkingu, ale nie ma też większego problemu z pozostawieniem samochodu. Można go bezpiecznie zaparkować pod starym, drewnianym domem z oknami zabitymi dechami, dokładnie tuż przy zielonym szlaku prowadzącym na Ostrą.

Opis szlaku na Ostrą i Ogorzałą ze wsi Łętowe
Naszym zdaniem szlak na Ostrą i Ogorzałą od strony wsi Łętowe jest widokowy, bardzo przyjemny i niezbyt długi, wejście zajęło nam około 2 godzin. Przez pierwsze dwa kilometry wybrana przez nas trasa prowadziła nas łagodnie przed siebie, biegnąc naprzemiennie to przez las, to przez rozległe polany, które o tej porze roku tonęły w kwitnącym dookoła mniszku lekarskim. Podejście zaczęło się dopiero gdy dotarliśmy do miejsca, gdzie znajduje się zagroda z owcami i gdzie od zielonego szlaku odchodzi szutrowa, nieoznakowana droga doprowadzająca do Wilczyc, Pawlaki.

Przez następny kilometr podchodziliśmy coraz wyżej i wyżej, a wokół nas nadal było pięknie i widokowo. Nasz młodszy dzielnie parł przed siebie i nawet przez chwilę nie dał po sobie poznać, że wędrówka pod górę wymaga od niego nie lada wysiłku. Podejście zakończyło się tuż przed szczytem Ostrej, gdzie postanowiliśmy zrobić dłuższą przerwę i pozachwycać się roztaczającymi dookoła nas panoramami.

Podejście na Ostrą
Potem przyszła pora na zdobycie Ogorzałej, która oddalona jest od Ostrej o około 30 minut wędrówki. Przez kilkanaście minut nadal szliśmy za oznaczeniami zielonego szlaku, a tuż przed szczytem odbiliśmy w prawo, zgodnie ze znajdującą się na drzewie tabliczką, na nieoznakowaną ścieżkę, która doprowadziła nas na miejsce.

Widoki z Ostrej

Szczyt Ogorzałej również obdarował nas pięknymi widokami, choć te częściowo przysłonięte były drzewami. Pomimo, że na pierwszy rzut oka Ogorzała nie sprzyja dłuższym postojom, my wygodnie rozsiedliśmy się na pniu powalonego drzewa i zrobiliśmy kolejną przerwę. Następnie tą samą trasą ruszyliśmy w drogę powrotną.

Nieoznakowana droga prowadząca na Ogorzałą

Widoki z Ogorzałej

W tym miejscu w lewo odchodzi droga do Wilczyc Pawlaki
Gdy dotarliśmy do miejsca, gdzie odchodzi szutrowa droga do Wilczyc, Pawlaki, zdecydowaliśmy się rozdzielić. Tomek wrócił po samochód, a reszta ekipy zeszła do Wilczyc i po kilkudziesięciu minutach spotkaliśmy się ponownie pod tamtejszą kaplicą kończąc naszą wycieczkę.