Rezerwat przyrody Biała Woda oraz Przełęcz Rozdziela z Jaworek

W Pieniny wracamy zawsze z olbrzymią przyjemnością, tym bardziej, że jeszcze wiele szlaków mamy tam do przedreptania. Tym razem naszym celem była Przełęcz Rozdziela oddzielająca Pieniny od Beskidu Sądeckiego, z której roztaczają się malownicze widoki między innymi na Trzy Korony. Na Przełęcz Rozdziela postanowiliśmy dotrzeć idąc przez malowniczy Rezerwat Przyrody Biała Woda.

Jaworki, Parking przy Rezerwacie Biała Woda (szlak żółty)- Rezerwat Przyrody Biała Woda- Przełęcz Rozdziela- Rezerwar Przyrody Biała Woda- Jaworki, Parking

Przez Rezerwat Przyrody Biała Woda biegnie żółty szlak turystyczny. I takim też kolorem szlaku dotarliśmy na Przełęcz Rozdziela. Na Przełęcz Rozdziela prowadzą też inne szlaki i wygląda to następująco:
* szlak niebieski z Obidzy
* szlak niebieski ze szczytu Wysokiej
* szlak żółty z miejscowości Litmanová

Chcąc odwiedzić Rezerwat Przyrody Biała Woda oraz wybrać się na Przełęcz Rozdziela można również zatoczyć bardzo piękną i widokową pętlę, która swój początek i koniec ma w Jaworkach. W pierwszej kolejności kierujemy się do Wąwozu Homole. Następnie zdobywamy Wysoką, potem Przełęcz Rozdziela, a końcówkę wędrówki pokonujemy idąc przez Rezerwat Biała Woda. Opcja ta jest idealna na letnie, długie dni, tym bardziej, że po drodze jest sporo widokowych miejsc na odpoczynek.

Szczegółowy opis szlaku na Wysoką przez Wąwóz Homole można znaleźć---------------> tutaj
Opisy innych pienińskich szlaków można znaleźć---------------> tutaj

Gdzie zaparkować auto?
Wybierając się na Przełęcz Rozdziela przez Rezerwat Przyrody Biała Woda najlepiej zaparkować auto na parkingu Biała Woda. Parking jest płatny i samoobsługowy. Opłatę za parkowanie uiszcza się w automacie, płatność tylko bilonem.

Opis szlaku
Na szlak wyruszyliśmy już z parkingu. Przez pierwsze kilkaset metrów podążaliśmy asfaltową drogą, po której mogą jeździć jedynie mieszkańcy pobliskich posesji. Gdy znaleźliśmy się przy wejściu do Rezerwatu asfalt się skończył. Tego dnia wstęp był bezpłatny, a znajdująca się tam kasa była zamknięta, więc po zapoznaniu się z informacjami zamieszczonymi na tablicach edukacyjnych mogliśmy kontynuować naszą wędrówkę.

Malowniczy Rezerwat Przyrody Biała Woda

Rezerwat Przyrody Biała Woda został utworzony w 1963 roku, a ochroną objęto między innymi imponujące formacje skalne. Rezerwat położony jest w Dolinie Białej Wody i Brysztańskiego Potoku. Przebiega przez niego żółty szlak turystyczny, który można pokonać pieszo, z dziecięcym wózkiem, a nawet rowerem. Trasa jest wygodna i bardzo przyjemna i to bez względu na porę roku, choć w taki jesienny dzień jak nasz może być dość mgliście oraz chłodno.

Wzdłuż trasy wyznaczono kilka miejsc do odpoczynku z drewnianymi ławami oraz stołami. W sezonie działają dwie bacówki, co stanowi dodatkową atrakcję. Szlak biegnie wzdłuż potoku Biała Woda, przecinając go w kilku miejscach, więc nie brakuje okazji do wrzucania kamieni do wody. Spacer przez Rezerwat Przyrody Biała Woda nie sprawił nam żadnych trudności, a nasz 2,5-latek w obie strony szedł przez Rezerwat na własnych nóżkach, dlatego też uważamy, że to świetne miejsce, by zachęcić małych turystów do samodzielnego wędrowania.

Na Przełęczy Rozdziela

Gdy dotarliśmy do końca ścieżki biegnącej przez Rezerwat Przyrody Biała Woda od razu zaczęło się podejście na Przełęcz Rozdziela. Nie jest ono zbyt długie, ale dość stromo podchodzi się pod górę i ten odcinek nasz młodszy pokonał w nosidle. O ile w Rezerwacie Biała Woda mieliśmy jeszcze nadzieję, że otulająca wierzchołki skał mgła opadanie, to podchodząc na Przełęcz Rozdziela szybko przekonaliśmy się, że nic z tego. Im wyżej się znajdowaliśmy, tym mgła, a może nisko wiszące chmury, robiły się coraz gęstsze, także nie było nam dane pozachwycać się roztaczającymi się z Przełęczy widokami.

Na Przełęczy Rozdziela byliśmy już drugi raz, Za pierwszy razem dotarliśmy tam wiosną 2019 od strony Obidzy i wtedy również niekorzystne warunki atmosferyczne pokrzyżowały nam nasze plany. Wygląda na to, że do trzech razy sztuka, więc nie pozostaje nam nic innego jak wybrać się tam ponownie, ale tym razem latem. Pomimo braku jakichkolwiek widoków na Przełęczy Rozdziela spędziliśmy prawie godzinę. Termos z gorącą herbatą i zabawa w chowanego znacząco wpłynęły na poprawę naszych humorów.

Do Jaworek wróciliśmy dokładnie tym samym szlakiem z olbrzymią przyjemnością idąc jeszcze raz przez Rezerwat Przyrody Biała Woda. W porównaniu do znajdującego się niedaleko Wąwozu Homole, Rezerwat Biała Woda jest znacznie mniej popularny, a ze względu na jego dużą atrakcyjność zdecydowanie warto go odwiedzić.