Zamek w Mosznej, czyli Opolskie z dziećmi

Ilekroć zmierzaliśmy w stronę Dolnego Śląska, bądź wracaliśmy z tamtej części Polski do Krakowa, za każdym razem obiecaliśmy sobie, że odbijemy z autostrady w kierunku przepięknego zamku w Mosznej. Mijały jednak lata, a nam ciągle nie udało się tego zrobić, więc zamiast czekać w nieskończoność na okazję, która nie wiedzieliśmy kiedy nastąpi, postanowiliśmy wreszcie tam pojechać obierając to miejsce jako główny cel naszej wycieczki.

Zamek w Mosznej tak naprawdę nie jest zamkiem tylko pałacem, ale zdecydowanie bardziej przyjęło się określenie "zamek" i my nie będziemy się z tym spierać, bo bez względu na to czy to zamek, czy pałac robi on imponujące wrażenie. Mieści się w województwie opolskim, a dojazd autem z Krakowa nie powinien zająć więcej niż dwie i pół godziny.

Patrząc na bryłę zamku w Mosznej trudno oprzeć się wrażeniu, że wygląda ona jak z bajek Disneya i coś w tym jest. Strzeliste, smukłe wieże bardzo przypominają te, które zdobią bawarski zamek Neuschwanstein, a ten znów stał się inspiracją dla Walta Disneya.

Zwiedzanie zamku, jak i przyległego do niego parku jest odpłatne (aktualny cennik można znaleźć na stronie zamku). Wnętrza zwiedza się z przewodnikiem, oprowadzanie trwa około godziny, zaś po parkowych alejkach można spacerować samodzielnie i to bez ograniczenia czasowego.

My, ze względu na wciąż panującą epidemię, zwiedzanie wnętrza odpuściliśmy, a swoją uwagę skupiliśmy na tym co można było zobaczyć na zewnątrz. W pierwszej kolejności obeszliśmy zamek, z zachwytem przyglądając się jego murom. Potem nasz wzrok skierowaliśmy na rosnące nieopodal wiekowe dęby, o konarach tak grubych, że nawet we czwórkę nie byliśmy w stanie ich objąć. Wiele z nich zostało uznanych za pomnik przyrody i naprawdę robią piorunujące wrażenie.

Na koniec ruszyliśmy na spacer parkowymi alejkami, wzdłuż których rosły stare lipy oraz krzewy rododendronów. Jadąc na zamek w Mosznej nie zdawaliśmy sobie sprawy, że właśnie wypada okres ich kwitnienia, więc mieliśmy bardzo miłą niespodziankę.

Zamek w Mosznej totalnie nas oczarował, wygląda po prostu bajkowo i zdecydowanie warto było pokonać te wszystkie kilometry, by wreszcie zobaczyć go na własne oczy. To największa perełka województwa opolskiego i jedno z piękniejszych miejsc na mapie Polski, którego z pewnością nie można pominąć.

* zamek w Mosznej znajduje się w województwie opolskim
* zamek i przynależący do niego park można zwiedzać przez cały rok
* pałacowe wnętrza zwiedza się z przewodnikiem, a oprowadzenie trwa około godziny
* zamek w Mosznej oferuje noclegi w zamkowych komnatach
* na zamku w Mosznej odbywa się wiele różnych wydarzeń, organizowane są między innymi kolonie
* na terenie zamku znajduje się kawiarnia oraz restauracja. Jest także stoisko z lodami i kawą.
* przyjeżdżając do Mosznej własnym autem można zaparkować je przy ulicy Zamkowej
* będąc w Mosznej warto zajrzeć także do Fabryki Robotów
* w pobliżu zamku znajduje się stadnina koni, która również oferuje miejsca noclegowe