Morawski Kras z dziećmi- Jaskinia Balcarka

Czasem wystarczy jedno zdjęcie, jeden widok, by rozbudzić ciekawość, a co za tym idzie chęć odwiedzenia danego miejsca. I tak właśnie było w przypadku Morawskiego Krasu. To właśnie zdjęcie Przepaści Macocha, które zobaczyliśmy w przewodniku, tak bardzo nas zaintrygowało, że po prostu wiedzieliśmy, że musimy tam pojechać. Wrzesień wydał nam się idealną na to porą, więc zaplanowaliśmy czeski weekend.

Informacje praktyczne
Morawski Kras to jeden z najpiękniejszych regionów krasowych w Europie Środkowej. Składa się na niego ponad 1100 jaskiń, z czego pięć zostało udostępnionych dla zwiedzających i są nimi: jaskinia Punkevni z Przepaścią Macocha, jaskinia Katarzyńska, jaskinia Balcarka, jaskinie sloupsko- szoszuwskie oraz jaskinia Vypustek. Każda z nich jest inna i każda wyjątkowa. Na zwiedzanie jaskiń Morawskiego Krasu trzeba przeznaczyć minimum dwa dni. Nocleg warto zaplanować w Blansku, Brnie, bądź w przepięknym Ołomuńcu oddalonym od Morawskiego Krasu o około 70 kilometrów. By zwiedzić jaskinie Morawskiego Krasu nie trzeba robić wcześniejszej rezerwacji, wyjątek stanowi jaskinia Punkevni, która cieszy się największą popularnością i do niej bez wcześniejszej rezerwacji może nie udać się wejść, zwłaszcza w sezonie turystycznym. My swoje wejściówki rezerwowaliśmy z 3 tygodniowym wyprzedzeniem drogą mailową: info@caves.cz. Maila można śmiało pisać w języku polskim, odpowiedź i tak otrzymamy po czesku. Przy rezerwacji biletów wystarczy podać godzinę o której chcielibyśmy wejść do jaskini, ilość osób dla których potrzebujemy wejściówkę oraz imię i nazwisko jeden z nich w celu podpięcia pod nią rezerwacji. Za rezerwację nie płaci się wcześniej, bilety opłaca się dopiero w kasie, można płacić kartą, bądź gotówką (czeskimi koronami). Cały teren Morawskiego Krasu poprzecinany jest gęstą siecią szlaków rowerowych oraz turystycznych, szlaki te są bardzo dobrze oznaczone i umożliwiają dotarcie do każdej z jaskiń, więc można z powodzeniem zaplanować całodzienną wędrówkę.

Okazały portal wejściowy prowadzący do jaskini Balcarka

Zwiedzanie jaskini Balcarka
To właśnie od jaskini Balcarka rozpoczęliśmy naszą przygodę z Morawskim Krasem. Jaskinia ta znajduje się w pobliżu Ostrowa u Macochy, na terenie rezerwatu przyrody Balcarowa Skała. Biegnąca przez nią trasa, mierząca 720 metrów długości, prowadzi przez labirynt korytarzy oraz katedr, które oferują niezwykle bogatą szatę naciekową w postaci imponujących stalaktytów, stalagmitów, a także niesamowitych draperii oraz kaskad. Jaskinia Balcarka jest ważnym stanowiskiem paleontologicznym, w jej wnętrzu odnaleziono nie tylko kości prehistorycznych zwierząt, ale także narzędzia oraz ślady po paleniskach ludzi z wczesnej epoki kamienia.
Zwiedzanie jaskini rozpoczęliśmy przy okazałym portalu wejściowym powstałym w Balcarowej Skale, gdzie znajduje się tablica informacyjna z mapą Morawskiego Krasu oraz krótki opis każdej z udostępnionych jaskiń. Następnie sztucznie utworzonym korytarzem wkroczyliśmy do wnętrza jaskini. Oprowadzający nas przewodnik po krótkim wstępie skierował się schodami w dół, a nad nami pojawiły się pierwsze skalne nacieki. Po dotarciu do komór zwanych rotundami Wilsona odbył się pierwszy. dłuższy postój, a my mieliśmy okazję dokładnie przyjrzeć się pięknemu, jaskiniowemu wnętrzu. Następnie plątaniną balcarskich korytarzy dotarliśmy do Wielkiej Katedry, a potem do galerii i korytarza przyrodniczego, które uważane są za najpiękniejsze w Czechach. Po drodze odwiedziliśmy jeszcze Katedrę Zagłady, gdzie znajduje się niesamowity sintrowy wodospad nazywany Madonną albo Kaktusem, a zwiedzanie zakończyliśmy w komorze zwanej Popeluška, która była jedną z pierwszych części odkrytych w Balcarce.

Kokosy a nad nimi palma

Po tym co ujrzeliśmy w Balcarce nie mogliśmy doczekać się spaceru przez Jaskinię Punkevni. W Jaskini Punkevni spędziliśmy drugą część naszego dnia, ale o tym będzie w następnym poście.

* Jaskinia Balcarka jest jedną z pięciu jaskiń udostępnionych do zwiedzania na terenie Morawskiego Krasu
* pozostałe jaskinie to: Jaskinia Punkevni z przepaścią Macocha, Jaskinia Katarzyńska, Jaskinia Sloupsko- szoszuwskie oraz Jaskinia Vypustek
* Morawski Kras znajduje się 40 minut jazdy samochodem od Brna i godzinę drogi od Ołomuńca, z Krakowa dojazd zajmuje około 3,5 godziny
* miejscowość Blansko uważana jest za bramę do Morawskiego Krasu
* autostrady w Czechach są płatne, 10-dniowa winieta w 2018 roku kosztowała około 75 zł
* przed jaskinią Balcarka znajduje się duży, bezpłatny parking, do dyspozycji mamy również punkt gastronomiczny, toalety oraz sklepik z pamiątkami
* zwiedzanie jaskini jest odpłatne w 2018 roku ceny kształtowały się następująco: bilet normalny 100 Kc, bilet dla dzieci 60 Kc, opłata za możliwość fotografowania 40 Kc.
* płatności można dokonać kartą, bądź gotówką
* jaskinia Balcarka jest czynna od marca do listopada
* wejścia do jaskini Balcarka nie trzeba rezerwować wcześniej
* jaskinia jest oświetlona, trasa biegnąca przez jaskinię prowadzi po wygodnych, betonowych chodnikach, pokonuje się też liczne schody
* długość trasy to 720 m, czas zwiedzania jaskini to 60 minut
* zwiedzanie jaskini z niemowlakiem jest możliwe tylko w chuście, bądź nosidle
* jaskinię zwiedza się pod opieką przewodnika
* aktualny cennik oraz godziny otwarcia poszczególnych jaskiń można sprawdzić tutaj