Sycylia z dzieckiem- Palermo i Segesta

Palermo to  najbardziej charakterystyczne miasto Sycylii, na pierwszy rzut oka pełne chaosu, głośne i trudne do ogarnięcia. Gdy weźmiemy jeszcze pod uwagę jego burzliwą historię, z mafią w tle, może być nawet lekko przerażające. W internecie można poczytać wiele mrożących krew w żyłach historii, o wysokim stopniu przestępczości oraz o zaawansowanych technikach kradzieży, wszystko to może trochę namieszać w obiektywniej ocenie tego co na nas tam czeka. Nie ukrywam, że my sami wkroczyliśmy do tego miasta z duszą na ramieniu, ze szczelnie zamkniętymi oknami oraz zabarykadowanymi drzwiami w samochodzie. Okazało się jednak, że strach ma wielkie oczy, a stolica Sycylii potrafi przykuć uwagę, trzeba jej tylko dać szansę.

Fontanna Pretoria zwana także Fontanną Wstydu
Na zwiedzanie Palermo mieliśmy przeznaczony tylko jeden dzień, to zdecydowanie za mało by wczuć się w jego klimat i poznać wszystkie zakamarki, ale wystarczająco dużo, by zobaczyć najważniejsze perełki architektoniczne, zahaczyć o bazar Vucciria i ujrzeć miasto ze wzgórza Monte Pellegrino.

Spotkanie przy partyjce
Gdy planowaliśmy nasz pobyt w Palermo wszystko wydawało nam się proste
* wjeżdżamy do miasta,
* parkujemy auto
* z mapą pod pachą ruszymy przed siebie.
Jednak rzeczywistość trochę odbiegła od naszego wyobrażenia. Zanim udało nam się znaleźć wolne miejsce parkingowe, musieliśmy przejść chrzest bojowy i pozbierać szczęki z podłogi, które opadły nam gdy ujrzeliśmy jak mieszkańcy Palermo poruszają się po mieście. Można by śmiało powiedzieć, że przepisy ruchu drogowego tutaj nie obowiązują, albo w ogóle nie istnieją ;-) Potem trafiliśmy na demonstrację, co spowodowało, że na kilkanaście minut stanęliśmy w gigantycznym korku, a gdy wreszcie dojechaliśmy na parking, zza parkometru wyskoczył do nas pan, który zażądał od nas dodatkowej opłaty za "pilnowanie samochodu".

Mimo niezbyt udanego początku nie daliśmy się zwieść pozorom i bardzo dobrze, gdyż z każdym pokonanym przez nas metrem, nasze złe, pierwsze wrażenie ulatywało w powietrze.
Najbliżej nas znajdował się Teatr Massimo, pod którym odbywała się wspomniana demonstracja, nas jednak interesował tylko i wyłącznie imponujący gmach teatru.

Teatr Massimo

Następnie klimatycznymi uliczkami poszliśmy w stronę Katedry. Jest to największa budowla normańska w mieście i jak dla nas największa perełka architektoniczna Palermo.

Katedra pod wezwaniem WNMP

Inną budowlą normańską jest olbrzymi Pałac del Normanni,  w pobliżu którego znajduje się przyjemny park, gdzie warto zatrzymać się na krótki odpoczynek. Jeśli ktoś ma mocne nerwy to powinien kontynuować spacer aż do Katakumb Kapucynów, my ze względu na naszą córę, darowaliśmy sobie to miejsce i zawróciliśmy w dół. idąc wzdłuż Via Vittorio Emanuele.

Palazzo del Normanni

Porta Nuova
Via Vittorio Emanuele
Tym oto sposobem dotarliśmy do Quattro Canti, które znajduje się w samym sercu miasta. Charakterystyczne cztery rogi to przepiękne fasady, u podnóża których znajdują się cztery fontanny, każda przypisana innej porze roku. Wiele osób właśnie tutaj rozpoczyna swoje zwiedzanie.

Quattro Canti
Tuż obok znajduje się Piazza Pretoria oraz słynna fontanna Wstydu. Ta nietypowa nazwa podobno ma związek z klasztorem, który znajdował się w pobliżu. Mieszkające w nim siostry zakonne, zgorszone widokiem nagich postaci, postanowiły się z nimi rozprawić, zamierzały pozbyć się wszystkich męskich przyrodzeń, niestety brakło im na to odwagi i odłupały posągom jedynie nosy.

Kościół Santa Caterina
Fontanna Pretoria

Po obejrzeniu fontanny ze wszystkich stron ruszyliśmy dalej, zbliżała się pora siesty, więc mieliśmy ostatnią szansę na to by ujrzeć w całej okazałości bazar Vucciria. Gdy zeszliśmy po prowadzących w dół schodach ze znajdujących się na bazarze stoisk doleciały do nas kuszące zapachy, które od razu przypomniały nam, że nadeszła pora obiadu :-) Wszystko wyglądało tak apetycznie, że zatrzymaliśmy się coś przekąsić. Gdy skończyliśmy naszą ucztę, bazar już prawie opustoszał i miało tak zostać aż do wieczora. Żałowaliśmy strasznie, że nie będziemy mieli okazji wrócić tu wieczorną porą, ale cóż i tak było warto, bazar nawet za dnia robi olbrzymie wrażenie.

Kościół San Domenico
Na bazarze Vucciria
Punktem kulminacyjnym naszej wycieczki do Palermo był widok na miasto ze wzgórza Monte Pellegrino, a w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze przy pomniku upamiętniającym miejsce śmierci sędziego Falcone, który zginął z rąk mafii.

Widok na Palermo ze wzgórza Monte Pellegrino
Pomnik upamiętniający miejsce śmierci sędziego Falcone z rąk mafii
Nie był to jednak koniec atrakcji tego dnia. Wracając do Trapani odbiliśmy w stronę Segesty, gdzie znajduje się jedno z ciekawszych stanowisk antycznych Sycylii. Przepiękna świątynia z lat 426-416 p.n.e. oraz antyczny teatr wybudowany około III w.p.n.e. spowodowały, że przenieśliśmy się na chwilę w ateńskie klimaty. Przepiękne widoki roztaczające się z okolic teatru tworzą to miejsce jeszcze bardziej wyjątkowym.

Antyczna świątynia w Segeście

Antyczny teatr
Droga prowadząca do Palermo, widok z okolic teatru w Segeście

Gdy nasz długi dzień wreszcie dobiegł końca przyszedł czas na podsumowanie. Palermo okazało się zupełnie inne niż się spodziewaliśmy, nikt na nas nie napadł, nikt nas nie okradł, mieszkańcy Palermo okazali się pogodni i pomocni, nawet bez znajomości włoskiego byliśmy w stanie dogadać się w kwestii parkometru. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba się mieć tu na baczności. Kierowcy jeżdżą dosyć nietypowo, więc trzeba uważać przechodząc przez jezdnię i przemieszczając się autem po mieście. Grunt to zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa ;-) Segestę polecamy wszystkim, którzy chcą poznać głębiej długą historię wyspy, to naprawdę niezwykle miejsce i może spodobać się każdemu.

* parkowanie w Palermo może być dosyć problematyczne, gdyż o wolne miejsce parkingowe jest naprawdę ciężko, najlepiej parkować na miejscach oznaczonych niebieskimi liniami, kartę parkingową można kupić w parkometrze
* by zjeść coś smacznego warto udać się na bazar Vucciria
* w okolicach Palazzo del Normanni, obok parku, mieści się początkowy przystanek turystycznego autobusu, którego trasa biegnie w pobliżu wszystkich najważniejszych zabytków Palermo, koszt biletu 10e
* bilet wstępu na zwiedzanie teatru oraz świątyni w Segeście to koszt 6e
* do Segesty najlepiej udać się rano, bądź późnym popołudniem, gdy słońce już tak mocno nie przygrzewa
* podejście do teatru wiedzie ostro pod górę, ale istnieje możliwość dojazdu busem

Pozostałe wpisy dotyczące Sycylii:
Sycylia z dzieckiem- informacje praktyczne
Trapani
Wyspy Egadzkie- Favignana
* Rezerwat Zingaro
* Erice miasto w chmurach
San Vito Lo Capo i Castellammare del Golfo

Jeśli uważasz ten wpis za interesujący, zostaw proszę komentarz, będzie nam bardzo miło :-)