Sycylia z dzieckiem- Trapani

Wielu turystów w Trapani zatrzymuje się tylko na chwilę, niektórzy już będąc na lotnisku jadą dalej omijając je szerokim łukiem, inni zaś wpadają do tego miasta na szybki spacer, po którym udają się do pobliskiego Erice, bądź odpływają promem na którąś z wysp Egadzkich. Czy naprawdę trzeba tak się spieszyć? A może jednak warto zatrzymać się tutaj na dłużej, poświęcić mu więcej niż jedno spojrzenie?  My, po dwóch tygodniach spędzonych w tej uroczej nadmorskiej miejscowości już znamy odpowiedź na te pytania. Trapani jest naprawdę przepiękne i warto zatrzymać się tutaj na znacznie więcej niż jedno popołudnie, a gdy to uczynimy, miasto obdaruje nas swoim niepowtarzalnym klimatem.

Stare miasto Trapani
Gdy planowaliśmy nasze wakacje na Sycylii, Trapani kojarzyliśmy przede wszystkim z tym, że lądują tu samoloty ryanaira, początkowo nie rozważaliśmy możliwości obrania tego miasta jako punktu docelowego, bądź miejsca, które idealnie będzie nadawać się jako baza wypadowa na zwiedzanie zachodniej części wyspy. Po długiej analizie wszystkich za i przeciw, różnych wariantów naszych wakacji stwierdziliśmy, że to właśnie Trapani będzie naszą wakacyjną przystanią i bardzo szybko okazało się, że podjęliśmy słuszną decyzję.

Gdy wylądowaliśmy na płycie lotniska i opuściliśmy pokład samolotu pierwsze co poczuliśmy to unoszący się w powietrzu zapach soli. Takie jest właśnie Trapani, otoczone morzem, w bliskiej odległości od salin, pachnie morską wodą, a przyjemna bryza wiejąca od strony wybrzeża przynosi ulgę w upalne dni. Stare miasto to urocze kamienice, które poprzecinane są klimatycznymi uliczkami, to także przepiękne kościoły, które w sposób idealny komponują się z zabudową miasta.

Klimatyczne ulice Trapani

W ścisłym centrum  ulokowało się wiele restauracji, pizzerii, kawiarni oraz lodziarni, wieczorami centro storico tętniło życiem, dla osób, które tak jak my, uwielbiają włoską kuchnię, to był istny raj. Restauracji i pizzerii godnych uwagi było tak wiele, że nie udało nam się zaliczyć nawet połowy z nich. Naszymi ulubionymi były:
* Pizzeria Moyen Age- idealne miejsce dla rodzin z dziećmi, przepyszne jedzenie, duży ogród i plac zabaw

W restauracji Moyen Age

* Pizzeria Calvino, najstarsza pizzeria w Trapani, zaskoczyła nas swoim wyglądem i zdecydowanie najlepszą pizzą jaką do tej pory jedliśmy. Sposób jej podania też był dla nas zaskoczeniem, bowiem pizza była pokrojona na małe kawałeczki.

Najlepszą porą na zwiedzanie Trapani był czas siesty, ulice wówczas pustoszały, a miasto robiło się ciche i spokojne. Można było przemieszczać się prawie niezauważonym.

Ukryte w chmurach Erice

Torre di Ligny
Widoki z Torre di Ligny

Katedra S. Lorenzo

Kościół Św. Augustyna
Jednak największą przyjemność sprawiały nam nasze wieczorne spacery brzegiem morza i wspaniałe zachody słońca, które zachwycały nas praktycznie każdego dnia.

Podczas naszego pobytu w Trapani nie zabrakło również chwil spędzonych po prostu na plażowaniu. Miejskie plaże nie należały do tych najpiękniejszych, ale udało nam się znaleźć taką, na którą chętnie wracaliśmy. Plaża ta znajdowała się przed ruinami starej przetwórni tuńczyka, skąd roztaczał się malowniczy widok na stare miasto. Zejście do morza było piaszczyste, a woda płytka nawet na kilka metrów od brzegu, więc na pobyt z dzieckiem warunki wręcz idealne. Dla naszej spragnionej czegoś więcej córeczki, w pobliżu odkryliśmy skałki na powierzchni których, podczas odpływu, tworzyły się oczka wodne. Oczka te umożliwiły nam obserwację krabów oraz krabów pustelników. Często też napotykaliśmy zieloną jaszczurkę, która bacznie nam się przyglądała, najwidoczniej za każdym razem rozkładaliśmy się w pobliżu jej domku.

Plaża w Trapani
Ruiny starej przetwórni tuńczyka
Nasza ulubiona część plaży

I zaprzyjaźniona jaszczurka

Będąc w Trapani wybraliśmy się także na tamtejsze saliny. Saliny to nic innego jak panwie solne, w których wytwarzana jest morska sól. Obszar ten, dzięki działalności WWF, został objęty ochroną rezerwatową, a wszystko po to by chronić licznie  przylatujące tu grupy ptaków wędrownych, które podróżują pomiędzy Europą, a Afryką. To właśnie tutaj mieliśmy okazję zobaczyć przepiękne flamingi, do których udało nam się podejść naprawdę blisko, nim poderwały się wszystkie do lotu.

Saliny

Trapani jest ciepłe, przytulne i bardzo klimatyczne, a jego mieszkańcy uśmiechnięci i pomocni. To wspaniała baza wypadowa, więc z powodzeniem wykorzystaliśmy jej położenie udając się między innymi na Wyspy Egadzkie, ale o tym będzie w następnej części.

Gdzie warto zjeść w Trapani? Nasze subiektywne spojrzenie na jedzenie

Najlepsze restauracje oraz pizzerie w Trapani:
* Osteria Vineria a Casa Mia, Via Ammiraglio Staiti 83
* Hosteria San Pietro, Largo Porta Galli 4  (wymagana wcześniejsza rezerwacja)
* Pizzeria Calvino, Via Nunzio Nasi 71
* Pizzeria Moyen Age,Via Matera 38
* Ristorante "La Pepita", Via S. Giovanni Bosco 20/26

Najlepsza cukiernia w Trapani
* iL Tortellino Via G.B. Fardella 126/128

Najlepsza lodziarnia w Trapani
* Terzo Cerchio Via G.B. Fardella 61

Pozostałe wpisy dotyczące Sycylii:
* Sycylia z dzieckiem- informacje praktyczne
* Wyspy Egadzkie- Favignana
* San Vito Lo Capo i Castellammare del Golfo
* Rezerwat Zingaro
* Erice miasto w chmurach
* Palermo i Segesta

Jeśli uważasz ten wpis za interesujący, zostaw proszę komentarz, będzie nam bardzo miło :-)