JuraPark Krasiejów oraz Park Nauki i Ewolucji Człowieka

Gdzie najlepiej zabrać zapalonego fana dinozaurów, który akurat obchodził swoje czwarte urodziny? Oczywiście do Jurassic Parku, a dokładnie do genialnego JuraPark Krasiejów, gdzie nauka spotyka się z zabawą. Tam zarówno mali jak i duzi będą świetnie się bawić, a czas tam spędzony na długo pozostanie w pamięci.

Kilka słów o JuraPark w Krasiejowie
JuraPark Krasiejów znajduje się w województwie opolskim, w niewielkiej wsi Krasiejów, a jego lokalizacja nie jest ani trochę przypadkowa. To właśnie tam, w miejscu gdzie dawniej działała cegielnia i wydobywano ił, znaleziono liczne skamieniałości. Odkrycie to spowodowało, że cały ten obszar został objęty prowadzonymi na szeroką skalę badaniami paleontologicznymi, co w pierwszej kolejności przyczyniło się do powstania muzeum, gdzie w Pawilonie Paleontologicznym można obejrzeć odsłonięty fragment pokładu iłu z zachowanymi kośćmi i fragmentami szkieletów gadów i płazów, a później Jura Parku.

JuraPark Krasiejów oddalony jest od Krakowa o ponad 180 kilometrów, ale dzięki autostradzie A4 dojazd samochodem zajmuje tylko dwie godziny, więc bez problemu można zorganizować jednodniową wycieczkę. Atrakcji jest jednak na tyle dużo, że można tam spędzić nawet cały weekend, korzystając na przykład z bazy noclegowej oferowanej przez Park.
Na JuraPark Krasiejów składa się Park Ewolucji Człowieka oraz JuraPark, gdzie głównymi atrakcjami jest kino 5D, Prehistoryczne Oceanarium, które zwiedza się w trójwymiarowych okularach, Tunel Czasu (niestety był zamknięty), Park Rozrywki z plażą oraz najważniejsze, mająca długość 1500 metrów, ścieżka dydaktyczna (dinozaurów), wzdłuż której umieszczono około 200 figur dinozaurów i blisko z nimi spokrewnionych gadów oraz płazów odtworzonych w skali 1 do 1. Pomiędzy Jura Parkiem, a Parkiem Ewolucji znajduje się duży, darmowy parking, z wyznaczonymi miejscami między innymi dla kamperów oraz autokarów, pomyślano nawet o stanowisku do ładowania samochodów elektrycznych.

Godziny otwarcia
Jura Park Krasiejów otwarty jest codziennie (prócz wybranych dni), a godziny otwarcia uzależnione są od pory roku, więc najlepiej sprawdzać je bezpośrednio na stronie Parku (tutaj).
Bilety wstępu podzielone są na trzy kategorie:
* bilet kompleksowy obejmujący Jura Park oraz Park Ewolucji
* bilet tylko do Jura Parku
* bilet tylko do Parku Ewolucji.
Naszym zdaniem najlepiej wybrać bilet kompleksowy.
Bilety można kupić online, bądź w kasie, gdzie oczywiście można płacić kartą.
W 2022 roku ceny biletów wstępu kształtowały się następująco: bilet kompleksowy w cenie 89zł normalny oraz 79zł ulgowy, dzieci do 3 roku życia mają bilet za symboliczną złotówkę

Zwiedzanie JuraParku oraz Parku Ewolucji Człowieka
Zaczniemy od tego, że na zwiedzanie JuraPark Krasiejów trzeba przeznaczyć minimum 5 godzin, a najlepiej jeden, cały dzień. Głównym celem tego miejsca jest popularyzowanie wiedzy z zakresu paleontologii, co odbywa się w sposób bardzo przystępny i forma ta przypadnie do gustu nawet młodszym dzieciom. My swoją przygodę z JuraPark Krasiejów rozpoczęliśmy od Jura Parku i gdyby nie to, że Tunel Czasu był akurat zamknięty, byłaby to pierwsza atrakcja, którą byśmy odwiedzili. Mający długość 300 metrów Tunel pokonuje się specjalną kolejką, a podczas tej podróży przenosi się w czasie miliardy lat wstecz. Można zobaczyć poszczególne etapy kształtowania się życia na Ziemi od momentu Wielkiego Wybuchu.

Kolejnym etapem,  na który najbardziej czekał nasz 4-latek, był spacer ścieżką dydaktyczną, gdzie przenieśliśmy się do ery mezozoicznej i idąc przez trias, jurę oraz kredę mieliśmy okazję zobaczyć imponujące modele dinozaurów oraz gadów i płazów, które z dinozaurami są blisko spokrewnione. Największe wrażenie zrobiły na nas oczywiście największe osobniki, czyli mający 60 metrów długości amficelias oraz brachiozaury. Bardzo spodobały nam się również tablice informacyjne znajdujące się przy poszczególnych modelach dinozaurów, które zawierały kilka najważniejszych informacji o danym osobniku. Tablice przygotowano w trzech językach: polskim, angielskim oraz niemieckim.

Mniej więcej po pokonaniu 1/3 trasy trafiliśmy do Pawilonu Paleontologicznego, gdzie na własne oczy mogliśmy zobaczyć skamieniałości triasowych gadów i płazów. Musimy przyznać, że zrobiło to na nas olbrzymie wrażenie. Tym bardziej, że na tej niewielkiej powierzchni, która została udostępniona odwiedzającym, znajduje się tych skamieniałości naprawdę dużo. W Pawilonie Paleontologicznym można też obejrzeć rekonstrukcję szkieletu najstarszego, jak dotąd, odkrytego pradinozaura Silesaurus opolensis.

Gdy spacer ścieżką dinozaurów został zakończony ruszyliśmy w stronę Prehistorycznego Oceanarium. Prehistoryczne Oceanarium zwiedza się w okularach 3D, a podczas zwiedzania można zobaczyć podwodny świat ogromnych gadów. Efekt przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Mieliśmy wrażenie, że to co oglądamy jest jak najbardziej prawdziwe. Następnie przenieśliśmy się do Kina 5D, gdzie obejrzeliśmy trwający 10 minut film z dinozaurami w roli głównej. Niestety kichnięcie dinozaura było dla naszego młodszego nie do przyjęcia i śmiertelnie się na tę atrakcję obraził ;-)
Potem przyszła pora na zabawę na placu zabaw, po której przenieśliśmy się do Parku Nauki i Ewolucji Człowieka. Cała wystawa poświęcona ewolucji człowieka to ekspozycja multimedialna. Zwiedza się ją z audioprzewodnikiem oraz w okularach 3D. Zanim jednak było nam dane odkryć jej tajniki, najpierw czekał nas lot promem kosmicznym na orbitę okołoziemską, skąd przenieśliśmy się w czasie 66 milionów lat wstecz. Następnie, już pieszo, przemieszczaliśmy się od jednego okna ewolucji do kolejnego, poznając ważne wydarzenia z życia człowieka, takie jak początek dwunożności, pierwsza rodzina, pierwsza miłość. W każdym z okien do wysłuchania mieliśmy trwający około 2 minuty przekaz, zawierający wiele cennych informacji.

Po zakończeniu zwiedzania "Okien Prehistorii" udaliśmy się na pozostałe wystawy, na których mogliśmy zobaczyć między innymi jak rozwijało się pismo, a na koniec zajrzeliśmy do Preparatornii, gdzie obejrzeliśmy liczne skamieniałości.
Gdy opuściliśmy Park Ewolucji wróciliśmy ponownie do Jura Parku, gdzie czekał na nas ostatni punkt programu, czyli Park Rozrywki oraz plaża. Park Rozrywki nie jest bardzo duży, składa się z kilku atrakcji, ale nasze dzieci były zachwycone. Naszemu młodszemu przede wszystkim przypadło do gustu elektryczne autko, które mógł prowadzić po wyznaczonym torze.

Pozostałe informacje:
Na terenie Parku znajduje się kilka lokali gastronomicznych. Można zjeść coś na szybko lub porządny obiad w restauracji. W Parku znajdują się także sklepiki z pamiątkami, gdzie motywem przewodnim są oczywiście dinozaury. Asortyment jest naprawdę bogaty, więc warto pobuszować pomiędzy regałami. My od siebie polecamy bardzo fajną książkę "Gdy na ziemi żyły dinozaury" (autor: Tomasz Sulej).

Naszym zdaniem JuraPark Krasiejów oraz Park Nauki i Ewolucji Człowieka to punkt obowiązkowy na mapie województwa opolskiego i punkt obowiązkowy dla każdego kto spragniony jest pogłębienia wiedzy na temat dinozaurów. My byliśmy pod dużym wrażeniem i jak najbardziej polecamy to miejsce na rodzinną wycieczkę.

* Wpis powstał przy współpracy z JuraPark Krasiejów, która podarowała nam bilety wstępu do Parku.