Ciecień i Księża Góra ze Szczyrzyca- Beskid Wyspowy z dziećmi

Ciecień oraz Księża Góra to kolejne dwa szczyty, które zdobyliśmy w ramach Korony Beskidu Wyspowego. Ciecień to miejsce szczególnie znane paralotniarzom, bo to właśnie tam, kilka metrów poniżej szczytu znajduje się niewielka polanka, z której rozpoczynają się loty nad Beskidem Wyspowym.

Szczyrzyc (szlak zielony)- Pod Cietniem (szlak zielony, żółty oraz niebieski)- Ciecień (szlak niebieski)- Punkt widokowy (szlak niebieski)- Ciecień (szlak zielony, żółty oraz niebieski)- Pod Cietniem (szlak niebieski)- Księża Góra (szlak niebieski oraz nieoznakowana ścieżka)- Rozejście szlaków pod Księżą Górą (szlak żółty)- Szczyrzyc, Leśna Szkółka (nieoznakowana ścieżka)- Powrót do szlaku zielonego

Na Ciecień prowadzą następujące szlaki:
* szlak zielony z Wiśniowej
* szlak czerwony ze Skrzydlnej
* szlak zielony ze Szczyrzyca
* szlak niebieski z Wierzbanowa (Wierzbanowskiej Przełęczy)
* szlak żółty i czerwony ze Szczyrzyca

Na Księżą Górę prowadzą następujące szlaki:
* szlak żółty ze Szczyrzyca
* szlak niebieski z Wierzbanowa przez Ciecień
* szlak niebieski z Poznachowic Górnych
* szlak zielony, a następnie niebieski z Wiśniowej przez Ciecień

Zdobywając Koronę Beskidu Wyspowego najlepiej na oba szczyty wejść podczas jednej wędrówki i właśnie na takie rozwiązanie my się zdecydowaliśmy, a swoją wędrówkę rozpoczęliśmy z okolic Szczyrzyca.

W drodze na Ciecień zielonym szlakiem

Gdzie zaparkować samochód?
Wyruszając na Ciecień oraz Księżą Górę z okolic Szczyrzyca auto można zaparkować tuż pod lasem, poza główną częścią wsi, a dokładnie w tym miejscu (GPS: 49.777026, 20.168096). Znajduje się tam niewielki, leśny parking, który pomieści kilka samochodów. Korzystając z tego rozwiązania można zatoczyć pętlę, zdobywając po drodze Ciecień, a następnie Księżą Górę.

Opis szlaku na Ciecień oraz Księżą Górę ze Szczyrzyca
Na Ciecień od samego początku podążaliśmy zgodnie z oznaczeniami szlaku zielonego. Początkowo szliśmy szeroką, szutrową drogą, potem leśną, ścieżką, która miejscami pięła się mocniej pod górę. Szlak prowadził nas przez las, więc widoków, aż do polany pod Ciecieniem, nie było żadnych. Wierzchołek Ciecienia jest zalesiony, więc z niego również nie roztaczają się żadne widoki. Te dopiero można ujrzeć ze znajdującej się nieopodal szczytu polany dla paralotniarzy, gdzie zrobiliśmy dłuższy postój.

Widoki z polany pod Ciecieniem

Następnie ruszyliśmy w stronę Księżej Góry. W tym celu, trzymając się oznaczeń szlaku niebieskiego, zielonego oraz żółtego, a potem szlaku zielonego, czerwonego oraz niebieskiego, ruszyliśmy w stronę rozejścia szlaków pod Cietniem. Tam interesujący nas niebieski szlak odbił w lewo i zaczął schodzić w dół, przez las. Księża Góra znajduje się poza szlakiem, prowadzi jednak na nią wyraźna ścieżka, odchodząca od niebieskiego szlaku. Nie mieliśmy więc najmniejszych problemów z dotarciem do celu. Wierzchołek Księżej Góry również jest zalesiony. Na szczycie znajduje się ołtarz polowy oraz kilkanaście drewnianych ławeczek, więc jest gdzie odpocząć. Po krótkim postoju zdecydowaliśmy się na powrót do Szczyrzyca.

Szlak niebieski w stronę Księżej Góry

Do Szczyrzyca zeszliśmy zgodnie z żółtymi oznaczeniami szlaku. Gdy dotarliśmy do rozwidlenia, niedaleko Szkółki Leśnej, opuściliśmy szlak żółty, skręciliśmy w prawo i wkroczyliśmy na nieoznakowaną leśną drogę. Idąc nią, cały czas prosto, dotarliśmy do miejsca, gdzie zaparkowaliśmy nasz samochód. I tym oto sposobem udało nam się zatoczyć bardzo zgrabną pętlę.