Skałki Piekarskie i widok na Tyniec

Widok na Opactwo Benedyktynów w Tyńcu, z przeciwległego brzegu Wisły, widzieliśmy wiele razy. Zawsze przyjeżdżaliśmy w to samo miejsce, w okolice nieczynnej przeprawy promowej pomiędzy Piekarami, a Tyńcem i spacerowaliśmy ścieżką wzdłuż rzeki podziwiając odbijającą się w wodzie bryłę klasztoru. Ilekroć tam byliśmy, widzieliśmy w oddali Skałki Piekarskie, jednak nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, że na jednej z nich, zwanej Okrążkiem, znajduje się genialny punkt widokowy.

Widok na Opactwo Benedyktynów w Tyńcu ze skałki Okrążek
O tym punkcie widokowym dowiedzieliśmy się przy okazji szukania informacji na temat samych Skałek Piekarskich. Wtedy to właśnie trafiliśmy na zdjęcia pokazujące klasztor w Tyńcu z oddali. Od razu wiedzieliśmy, że musimy się tam wybrać.

Widok na Tyniec w pobliżu skały Kozierówka
Skałki Piekarskie znajdują się w miejscowości Piekary, na wzgórzu Stróżnica i razem ze Wzgórzem Klasztornym, gdzie mieści się Opactwo Benedyktynów w Tyńcu, tworzą Przełom Wisły, zwany Bramą Tyniecką.
Na Skałki Piekarskie składają się:
* nieczynny kamieniołom w Piekarach,
* skałka Okrążek o wysokości 20 metrów, w której znajduje się jaskinia nad Goloską oraz jaskinia Wiślana Wschodnia i Zachodnia
* skałka Kozierówka, w której znajduje się jaskinia na Gołąbcu.

Skałka Kozierówka w grupie Skałek Piekarskich

Swój spacer po Skałkach Piekarskich zaczęliśmy od skały Kozierówka, do której można dojść idąc po wale przeciwpowodziowym Wisły od strony wsi Ściejowice. Już z wału można zobaczyć przepiękny tyniecki klasztor. Później wyraźną ścieżką, biegnącą u podnóża Kozierówki ruszyliśmy w kierunku Okrążka

Na punkt widokowy znajdujący się na Okrążku prowadzą dwie ścieżki, jedna zaczyna się u podnóża skały i dość stromo podchodzi pod górę, a druga zaczyna się w Piekarach, na końcu jednej z ulic (GPS: 50.016739, 19.792719) i od razu wyprowadza na wierzchołek.

Z Okrążka roztaczają się przepiękne widoki na Opactwo Benedyktynów w Tyńcu, na Klasztor Kamedułów na Bielanach, na starorzecze Wisły oraz na Wisłę. Miejsce to idealnie nadaje się na romantyczne sesje, czy też na uchwycenie pięknego wschodu, czy zachodu słońca.

Nam Skałki Piekarskie bardzo przypadły do gustu i z pewnością nie raz jeszcze tam wrócimy. Uwielbiamy odkrywać naszą piękną Małopolskę, a czasem wystarczy wyjechać kawałek od domu, by znaleźć coś nowego i zachwycającego, jak właśnie widok na Tyniec ze skałki Okrążek.